2013-01-09, 00:34
Medlem
RockyTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Verkar onekligen som om rånet lyckades i sin helhet.

Som tidigare skrivits i tidningen är det två ledargestalter (25åringen och 26åringen) som styr ligan som begått rånet.

Sannolikt har man beställt rånet.

Dessa två står ej att finna, samt, förmodar jag eftersom inget skrivits om det vad jag sett, har man inte hittat något rånbyte.

Ergo kan man gissa att dessa två ledargestalter just nu sitter och räknar stålarna dom fått efter att ha sålt allt guld (guld kan alltid säljas, oavsett omständigheter).

På grund av detta får man alltså anse det här rånet som lyckat.

Ja, en tjomme dog och resten greps, so what? Skiter väl ledarna i, dom är inte gripna och dom har sannolikt redan bytet.
Tror du de är så korkade dom också, att de skulle riskera att bli tagna på sängen då rånarna hade full polisjakt på sig och en rånare skjuten?
Jag tror polisen har det mesta. De försade sig i någon blaska att åtminstone delar av, (eller hela) bytet hittades vid gripandena!
Citera
2013-01-09, 00:35
Medlem
pirogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spraykungen
Skulle vara lite försiktig med att kalla dem ett hot mot allmänheten. De hade som mål att stjäla och komma undan med det med så lite väsen som möjligt, Inte att åka ut och skjuta folk, om så var fallet hade de skaffat riktiga vapen. Nu vill jag inte få er att tro att jag på något sätt är partisk till rånarna men poliser har också en skyldighet att bedöma riskerna med att konfrontera beväpnade rånare med som du säger, många civila runt i kring.

Lätt att komma med i efterhand, svårt att veta mitt i uppe i situationen som uppstår.
Maskerade män med AK´s vill iaf jag att polisen neutraliserar om de rör sig bland civila, man kan ju omöjligt veta vad de har för motiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanligMedborgare
Som jag skrev i det svar som du kortade ned så kunde ju poliserna omöjligen veta att det inte var ett riktigt vapen. Ska dom vänta på att han skjuter först för att vara säkra?
Han riktade inte (fake) vapnet mot polisen. Allt kommer till polisernas uppfattning - om de genuint försökte skydda sig, så kan man ha förståelse och se det hela som en väldigt tragisk och olycklig händelse. Men man ser i klippen att de var iskalla, speciellt han som sköt mest. Ingen visade på att de trodde att de skulle beskjutas, inte heller gjorde civilpersonen bakom poliserna det (att han trodde att det var en filminspelning är knappast troligt med tanke på att kameror och annat som brukar finnas, inte fanns där. Och för att han stod bredvid ett träd beredd att eventuellt gömma sig bakom den).
Citera
Medlem
Citat:
Oavsett om gärningsmannen siktat två gånger "på person" som du slarvigt skriver, så tror jag inte det var ämnat för att skjuta och träffa, jag menar.. tror du seriöst han skulle skjuta ner någon med ett leksaksgevär?
Han kanske ryktes med i händelserna och trodde han var med i en cool gansterfilm full med lämpliga droger för att "stärka" sig!
Citera
2013-01-09, 00:37
Medlem
Citat:
Skulle vara lite försiktig med att kalla dem ett hot mot allmänheten. De hade som mål att stjäla och komma undan med det med så lite väsen som möjligt, Inte att åka ut och skjuta folk, om så var fallet hade de skaffat riktiga vapen. Nu vill jag inte få er att tro att jag på något sätt är partisk till rånarna men poliser har också en skyldighet att bedöma riskerna med att konfrontera beväpnade rånare med som du säger, många civila runt i kring.

Butiksägarens arm är ju tydligen av, så jag vill väl påstå att dem redan utan vapen var ett hot mot samhället. Poliserna gjorde en bedömning, och det var att avge verkanseld. Vilket gick bra för övriga som var där och inte utgjorde ett hot mot samhället. Så varför ifrågasätta deras bedömning när utredningen inte ens är klar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oqjf
Han riktade inte (fake) vapnet mot polisen. Allt kommer till polisernas uppfattning - om de genuint försökte skydda sig, så kan man ha förståelse och se det hela som en väldigt tragisk och olycklig händelse. Men man ser i klippen att de var iskalla, speciellt han som sköt mest. Ingen visade på att de trodde att de skulle beskjutas, inte heller gjorde civilpersonen bakom poliserna det (att han trodde att det var en filminspelning är knappast troligt med tanke på att kameror och annat som brukar finnas, inte fanns där. Och för att han stod bredvid ett träd beredd att eventuellt gömma sig bakom den).

Tror du att polisen kände till att vapnet var fake och valde att avrätta honom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
Har inte hängt ut ngn/eller sett ngn som hängts ut här som uttryckt sin sorg. Däremot har folk som spytt ut sitt hat mot polisen, svenskar, svenska samhället hängts ut som dom pajaser dom är!
Något fel i det?
Mot släktingar som sörjer känner jag personligen inget agg bara medlidande, lite konstigt bara att den kurdiska advokaten låter som facebook hejaklacken från norra b.
Om ni vill komma tillhands med kriminelatiteten och tryggheten i området måste ni till och börja med göra upp med de attityder som finns hos folk i grannskapet.
Ni är inga offer för yttre faktorer!

Det har förekommit att folk i den här tråden skrivit ut folks namn i facebook och gjort narr av att de skrivit ledsna statusar om G*ven. Jag tycker att man är en fet pajas som skriver saker som "fuck aina" och "kunde de inte ha skjutit honom i benet istället, grisar". Jag förstår klart och tydligt att poliserna just då befann sig i en stressig situation och gjorde det bästa av situationen, och jag förstår ännu mer adrenalinen och rädslan de kände.
Varför skriver du "kurdiska advokaten"? Det är det här jag inte diggar med flashback. Skriv bara familjen G*vens advokat. Och jag håller med många här att hon verkar ha en skruv lös. Men jag kan också förstå familjens ilska. Man vill ju så gärna tro att ens son är en oskyldig liten pojke. Det är klart att man vill skylla ifrån och säga att skjutningen inte var hans fel. Men egentligen var det han som försatte sig i den situationen. Och sätter man sig i en sådan situation, får man ta konsekvenserna. Synd att konsekvenserna blev såhär hårda bara.
Det är klart att folk försöker. Massor med organisationer ordnar upp föreläsningar och dylikt för att minska på kriminaliteten här borta. Finns nattvandrare, en väldigt bra ungdomsgård och flera vuxna som engagerar sig hos ungdomarna här borta. Vet dock inte varför det fortsätter som det gör. Finns så många möjligheter och val att göra. Tycker inte att kriminalitet bör vara ett av dem.
Citera
2013-01-09, 00:38
Medlem
Citat:

För mig ser det ut som om rånaren höjer vapnet till färdigställning riktning mot polisens håll. Men vi har kanske inte riktigt samma filmer eller...?
Citera
2013-01-09, 00:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Kan ha missat något i tråden, men det är rätt mycket vi inte vet, t ex:

Vilken info hade poliserna när de sprang till platsen?
Hur såg det ut när poliserna kom till platsen?
Vad skedde innan mobilkamerorna började rulla?
När upptäckte Hasan poliserna? Hur reagerade han (kamerorna är inte särskilt högupplösta, så det är svårt att se)
Vad ropades som vi inte har lyckats höra på mobilsekvenserna?
Varför valde poliserna att skjuta - deras motiv?

Ändå vill olika debattörer betona hur dåligt polisens agerande var, från rent pladder som rasister, avsikt att döda till allmänt ogillande och/eller igrågasättande.

Precis. Flera exempel på högst relevanta frågor som vi inte har svar på. Därför är det anmärkningsvärt att trådens absoluta majoritet ger sitt fulla stöd till polisen - trots att de uppenbarligen inte har hela bilden klar för sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Sm jag ser det är grundinställningen att polisen bör hävda sitt våldsmonopol. I vissa fall bör de hålla igen om de bedömer att riskerna för tredje man och för dem själva är alltför höga. I Södertälje valde de att agera.
Innan vi kan fylla i de många kunskapsluckorna enligt ovan är det rätt spånigt att säga att polisen gjorde fel.

Eftersom du citerar mig, så förmodar jag att detta var riktat också till mig. För min del har jag varit tydlig med att jag inte säger att poliserna agerat "fel". Däremot har jag resonerat övergripande, att det ofta finns goda skäl att inte dra vapen mot tungt beväpnade män med fullt av civila i närheten. Dock, i det här specifika fallet, kan det naturligtvis finnas det.

Vi har inte hela bilden klar för oss och kan inte bedöma om polisen gjorde "rätt" eller "fel", anser jag.
Citera
2013-01-09, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockyT
Tror du de är så korkade dom också, att de skulle riskera att bli tagna på sängen då rånarna hade full polisjakt på sig och en rånare skjuten?
Jag tror polisen har det mesta. De försade sig i någon blaska att åtminstone delar av, (eller hela) bytet hittades vid gripandena!

Om det dessutom ligger ett enda uns av sanning i spekulationerna om att ägaren till guldaffären hade "fuffens" för sig med större aktörer så går man väl inte ut med vad man återfått av bytet INNAN man kollat upp affärsägaren.
LOGIK. Och spaningstekniska skäl,,som det brukar heta.
Mvh
Citera
2013-01-09, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suck
Du talar lite mot dej själv. Man kan ta avstånd från så kallade "vänner" som rånar och lever ett kriminellt liv. Då har du markerat att du inte accepterar att dom kriminella tar din trygghet ifrån dej.
Mvh

Nu försökte jag bara skriva om G*vens nära och kära och hur de känner sig just nu. Så vitt jag vet är mina vänner inte kriminella och jag tar avstånd från allt som har med kriminalitet att göra. Däremot tas min trygghet ifrån mig när jag bor i ett kriminellt område. Ska jag känna mig säker för att det kryllar av poliser, eller ska jag känna mig osäker för att polisen behövs så pass mycket i det här området?
Citera
2013-01-09, 00:41
Medlem
Shambolics avatar
Citat:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/ny-film-visar-hur-ranaren-hojer-sitt-vapen

Du skojar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in