2013-01-09, 00:41
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niccha
Flashback kryllar av rasister. Tycker det är tråkigt att de hänger ut människor som inte ens har något med brottet att göra. Bara för att de är vänner med [Breivik] och skriver fina ord om honom så tycker de att det är ok att göra narr av dem. De tänker inte på hur de skulle själva känt ifall deras bästa vän, syster, bror eller kusin skulle råkat ut för samma sak. Om min bästa vän hamnade i koma efter att ha blivit skjuten under ett rån han varit delaktig i, skulle jag inte ha älskat honom mindre för det. Jag skulle inte accepterat brottet han begått, men jag skulle inte heller velat se honom död.
Alla som varit delaktiga i detta har gjort fel och brytit mot lagarna, och förtjänar att straffas. Men absolut inte med döden.
Låter det lika bra nu?

[Dåligt] skämt åsido så förstår jag din poäng, men det är ju trots allt självförvållat från hans sida. Att han dör är ju inget straff, det är ju en av alla konsekvenser hans handlande kunde få. Det sämsta hade ju varit ifall hans handlande inte fick några större konsekvenser.
Citera
2013-01-09, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oqjf
Han riktade inte (fake) vapnet mot polisen. Allt kommer till polisernas uppfattning - om de genuint försökte skydda sig, så kan man ha förståelse och se det hela som en väldigt tragisk och olycklig händelse. Men man ser i klippen att de var iskalla, speciellt han som sköt mest. Ingen visade på att de trodde att de skulle beskjutas, inte heller gjorde civilpersonen bakom poliserna det (att han trodde att det var en filminspelning är knappast troligt med tanke på att kameror och annat som brukar finnas, inte fanns där. Och för att han stod bredvid ett träd beredd att eventuellt gömma sig bakom den).

Men nu talar du utan att ha koll, kolla på filmerna så ser du att vapen riktas mot polisen. Jag förstår inte varför du sitter och argumenterar när du inte orkar ta åt dig av det fakta som redan finns.
Citera
2013-01-09, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompaaik1
För mig ser det ut som om rånaren höjer vapnet till färdigställning riktning mot polisens håll. Men vi har kanske inte riktigt samma filmer eller...?

Vid första skottet av varning eller verkan så är vapen på första GM vid dörren riktat på bilen snett nedåt. Sedan finns det en film som visar att han höjer vapnet efter det. Dock är detta inte samma GM som blev beskjuten 5 gånger. Polisen tog tyvärr fel GM då GM som nu ligger i koma inte ens har riktat ett vapen alls enligt de filmer vi har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Håller i stort med dig i ditt resonemang. Min slutsats är dock inte att polisens agerande inte bör kritiseras om de har begått misstag. Tvärtom, i fall de begått misstag ska man gå ut med det och peka på hur man kunde gjort i stället. (Samtidigt inte utan att säga att polisen gjort sitt bästa utifrån deras bedömning, om de nu gjorde det - vilket jag tror.)

Att utreda detta och komma med klara slutsatser tror jag kan bidra till att klargöra hur poliser ska agera i liknande situationer i framtiden, vilket minskar risken för misstag. Det oavsett vad man nu kommer fram till.

Kan hålla med dig om det du säger med, självklart måste situationer diskuteras och utredas. Det jag invänder mot är just kritiken, människor har en tendens att uppleva saker väldigt olika, i detta fall är det tydligt om man tittar på alla vittnesmål till rånet.. Ingen av de vittnesmål jag läst i media är samstämmigt, de finns en röd tråd men detaljerna skiljer avsevärt. Enligt vissa har rånarna skjutit 10-20 skott, enligt andra hade de inte ens vapen.

Vad jag menar med detta är att det är en subjektiv bedömning och beroende på vilka detaljer våra sinnen snappar upp och vilka detaljer vi väljer att väga in i den bild vi skapar för situationen så kommer vi alla att uppleva och återge den olika.

Poliserna handlade utifrån den bild de hade just då, det var inte fel.

Utifrån den bild poliserna har i dag är jag säker på att de hade handlat annorlunda, troligtvis hade de inte skjutit alls utan sprungit fram och gripit rånarna. Nu vet vi ju att rånarna inte hade riktiga vapen..
Citera
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men.. polisen var ju vanliga byggarbetare Dessutom så missade 1 fjärdedel av skotten. tittar du på rekylbanan på dörren så ser du att polisen som sköt knappast var utbildad. En så rak rekylbana har jag aldrig sett. Frågor på det?
Hur vet du att en fjärdedel av skotten missade, vad är din källa på det? Och en gång till, ta fram bilden på dörren som har mer än två kulhål.
Citera
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FESKE
Idiot, https://www.youtube.com/watch?v=Mo9cJkbjMLs

Här ser man klart och tydligt att rånaren höjde vapnet och tog sedan skydd för polisen. Alltså var rånaren införstådd med situationen han själv satt sig i. Polisen har rätt att skjuta.

Case closed!

Dock vidhåller jag att polisen inte skulle konfronterat rånarna om inte polisen fått uppgift att 3e person var i akut fara.
Citera
2013-01-09, 00:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shambolic
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/ny-film-visar-hur-ranaren-hojer-sitt-vapen

Du skojar?

Det ser verkligen ut som att han riktar vapnet mot poliserna där, ja.

Konstig argumentation från advokaten som insinuerar att det skulle röra sig om mord på grund av att inget varningsskott skjutits. I och med att de skjuter mot mannen när han står där i dörren så känns det väl som att behovet att utdela en varning har försvunnit. Att då, när han står i dörren, skjuta varningsskott ser det inte riktigt ut att finnas tid för.
Citera
2013-01-09, 00:45
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FESKE
Du har ingen koll... Titta bara på cops så kommer du se att de hade skjutit varje dag i veckan i detta fall. Idioten rikta en AK47 mot polisen självklar har de rätt att skjuta innan han gör det....

Nää inga Cops skulle skjuta mot rånare med fejkvapen utan straffas för det, ta Åtvidabergsrånet mot Swedbank med riktiga vapen, rånare som sköt där låste poliserna in sig på polistationen tills rånet var över och rånarna var borta, konstigt att man skjuter mot rånare som inte har riktiga vapen?
Citera
Medlem
Utahamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatifiseeyou
Butiksägarens arm är ju tydligen av, så jag vill väl påstå att dem redan utan vapen var ett hot mot samhället. Poliserna gjorde en bedömning, och det var att avge verkanseld. Vilket gick bra för övriga som var där och inte utgjorde ett hot mot samhället. Så varför ifrågasätta deras bedömning när utredningen inte ens är klar?
Så du menar att polisen bedömde att butiksägarens arm var bruten, trots att dom vid tillfället där dom bedömde läget som så, att dom kunde ge verkanseld, ännu inte hade sett butiksägaren.

Sen så kan ju polisen för övrigt, bara ge verkanseld för att döda, när det föreligger fara för liv, dock inte för ett armbrott, men vilket iofs polisen kanske bedömde att det var, när nån pekar ett för vad dom tror ett skarpladdat vapen mot dom.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oqjf
Han riktade inte (fake) vapnet mot polisen. Allt kommer till polisernas uppfattning - om de genuint försökte skydda sig, så kan man ha förståelse och se det hela som en väldigt tragisk och olycklig händelse. Men man ser i klippen att de var iskalla, speciellt han som sköt mest. Ingen visade på att de trodde att de skulle beskjutas, inte heller gjorde civilpersonen bakom poliserna det (att han trodde att det var en filminspelning är knappast troligt med tanke på att kameror och annat som brukar finnas, inte fanns där. Och för att han stod bredvid ett träd beredd att eventuellt gömma sig bakom den).
Ja va fan skulle de brutalt råna affären för, arbetat som vi Svenskar gör i stället. Sen är det mer synd om butikspersonalen som utsätts för detta på sin arbetsplats...
Polisen gör ett bra jobb för man vet inte vad de kriminella kan hitta på om de inte stoppas, typ ta gisslan eller vådaskjuta nån civil. Nu vet de kriminella iallafall att det kan kosta att leka cool och inte arbeta ihop sina pengar.

~bäver
Citera
2013-01-09, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Om du tycker så, ska du höra av dig till politikerna och kräva bättre gränskontroller samt utvisning av kriminella, så som det fungerade i Sverige innan det blev mångkriminellt.

Inte riktigt så det funkar sörru. Jag tycker att man ska följa lagarna här i Sverige, jag skiter i vart man kommer ifrån. Är man född i Sverige eller levt här länge ska man inte behöva utvisas. Har man rätt inställning, får ett rimligt straff och även bra vård, behöver man inte falla tillbaka i kriminaliteten. Om man däremot vart här en kortare period tycker jag att man ska utvisas om man begått ett grovt brott.
Citera
2013-01-09, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det ser verkligen ut som att han riktar vapnet mot poliserna där, ja.

Konstig argumentation från advokaten som insinuerar att det skulle röra sig om mord på grund av att inget varningsskott skjutits. I och med att de skjuter mot mannen när han står där i dörren så känns det väl som att behovet att utdela en varning har försvunnit. Att då, när han står i dörren, skjuta varningsskott ser det inte riktigt ut att finnas tid för.

Det där var som sagt fel GM och sekunder efter första skottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in