Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Håller i stort med dig i ditt resonemang. Min slutsats är dock inte att polisens agerande inte bör kritiseras om de har begått misstag. Tvärtom, i fall de begått misstag ska man gå ut med det och peka på hur man kunde gjort i stället. (Samtidigt inte utan att säga att polisen gjort sitt bästa utifrån deras bedömning, om de nu gjorde det - vilket jag tror.)
Att utreda detta och komma med klara slutsatser tror jag kan bidra till att klargöra hur poliser ska agera i liknande situationer i framtiden, vilket minskar risken för misstag. Det oavsett vad man nu kommer fram till.
Kan hålla med dig om det du säger med, självklart måste situationer diskuteras och utredas. Det jag invänder mot är just kritiken, människor har en tendens att uppleva saker väldigt olika, i detta fall är det tydligt om man tittar på alla vittnesmål till rånet.. Ingen av de vittnesmål jag läst i media är samstämmigt, de finns en röd tråd men detaljerna skiljer avsevärt. Enligt vissa har rånarna skjutit 10-20 skott, enligt andra hade de inte ens vapen.
Vad jag menar med detta är att det är en subjektiv bedömning och beroende på vilka detaljer våra sinnen snappar upp och vilka detaljer vi väljer att väga in i den bild vi skapar för situationen så kommer vi alla att uppleva och återge den olika.
Poliserna handlade utifrån den bild de hade just då, det var inte fel.
Utifrån den bild poliserna har i dag är jag säker på att de hade handlat annorlunda, troligtvis hade de inte skjutit alls utan sprungit fram och gripit rånarna. Nu vet vi ju att rånarna inte hade riktiga vapen..