Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Som jag skrivit tidigare bör fokus i denna händelse ligga på varför polisen tycks sakna någon som helst omtanke för civilpersonerna som befann sig runt denna händelse.
Att polisen kände sig hotad av vapnen som den skjutna bar på, kan jag förstå. Men att polisen börjar skjuta verkningseld mot rånaren, utan att själva blivit beskjuten, mitt inne i på en gågata med en stor mängder oskyldiga är totalfel.
Detta är inte första gången. Folk med lite minne minns ju rånet på Östermalm som slutade med att en polis tömde ett magasin in genom fönster till ett gym. Även där hade rånarna "oskarpa" vapen.
För er som brölar om hur bra denna avrättning var, bör inse att ni själva eller nån ni bryr er om kan hamna i skottlinjen nästa gång.
Har svårt och se att polisen skulle kunna legitimera sitt agerande om nån civilperson fått en kula i sig. De har inte blivit beskjutna, personerna i fråga utgör inte något direkt hot mot civilpersonerna när det lastar in sitt skit i bilen. Det var polisen som skapade stressen hos rånarna på gågatan.
Jag hoppas aldrig någon oskyldig dör tackvare att poliser öppnar eld på detta vis. Men tyvärr kanske just det måste inträffa för att poliserna ska se över sina rutiner vid den här typen av händelser.
Och nej, jag tycker inte synd om rånaren. Man ska fan aldrig vifta med ett vapen, antingen lägger man sig ner och begär en advokat, eller så skjuter man direkt. Då lär man fan inte köpa sina vapen på Hobbex.
Rånarna får många varninsskott men fortsätter med sitt, lägger an och siktar på polisen först en gång och sen efter ett tag en gång till. Polisen ska naturligtvis inte vänta och se om de blir skjutna eller inte.
Polisen kan inte heller säga att de inte kan ta sig till platsen för olika rån för de kan ändå inget göra. De måste agera och hålla efter. Siktar någon med en automatkarbin mot polis eller mot omgivningen så måste de oskadliggöras.
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Det är häktningens fel!

Häktningens effekter är vidomfattande.