2013-01-05, 00:16
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beavertail
Nu har jag inte läst hela tråden, förlåt, men en sak jag reagerat på är att det är två skotthål i framrutan vid förarsätet på rånarbilen. GM som är skjuten stod utanför bilen. Kan det vara dåligt siktat av polisen eller kan det vara så att det finns en skottskadad rånare? Verkar inte troligt att klara sig utan att bli träffad om man suttit i förarsätet vid de två skotten.

De skotten har förmodligen avlossats när bilen backade därifrån. Jag har för mig att man hör skott på videon då.. Som flera personer även påpekat tidigare kan ju kulorna ändra riktning efter att de träffat/gått igenom rutan. Det kan även vara så att föraren hukade sig och bara backade i panik.
Citera
Medlem
Niramons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palmez
Mannen är hjärndöd, bara maskiner håller honom vid liv. Familjen är kontaktade via tolk.
Polisen kvarhåller alla som kommit til sjukhuset.
Allt via sms från en vän som arbetar på nämna sjukhus.

Citat:
Ursprungligen postat av Palmez
Som sagt: Mannen är hjärndöd.

Så din vän kan bekräfta för dig att mannen som är hjärndöd är den samme som nämns härinne?

Vet att du skrev H.G är hjärndöd men när jag citerar ditt inlägg så citeras istället "mannen är hjärndöd".....
Citera
Medlem
Karaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aey3Phah
Men varför är han misstänkt. Det har jag helt lyckats missa i så fall. Repetera det gärna.

Varför skulle han inte kunna vara misstänkt?
Citera
2013-01-05, 00:17
Medlem
Vikingablod76s avatar
Citat:
Nu har jag inte läst hela tråden, förlåt, men en sak jag reagerat på är att det är två skotthål i framrutan vid förarsätet på rånarbilen. GM som är skjuten stod utanför bilen. Kan det vara dåligt siktat av polisen eller kan det vara så att det finns en skottskadad rånare? Verkar inte troligt att klara sig utan att bli träffad om man suttit i förarsätet vid de två skotten.

En av rånarna tog sig in genom bakluckan och klättrade framtill förarsätet. Antagligen har polisen försökt träffa honom när han gjorde det eller när han backade. Han duckade antagligen.
Citera
Bannlyst
[quote=beavertail Kan det vara dåligt siktat av polisen eller kan det vara så att det finns en skottskadad rånare? Verkar inte troligt att klara sig utan att bli träffad om man suttit i förarsätet vid de två skotten.[/QUOTE]

Tvärtom. Polisen har skjutit mycket bra. Skulle inte bli förvånad om en till GM är skottskadad eller så hade han en jäkla tur. Den här polisen var iskall.
Citera
Medlem
Lär med stor sannolikhet vara HG. En gemensam vän på FB har dragit några statusar i stil med "varför" och "han får inte lämna oss". Av den senaste bilden där han ligger skjuten att döma så känner jag igen honom då han ibland brukar stå vid t-banan i Fittja.
Citera
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Nej. Det är troligtvis bara en tillfällighet att han träffade honom i huvudet.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/16019866/697/normal/3c70246845af8/fj4L.jpg ser du hålen på den här bilden? Polisen sköt för att döda, så någon tillfällighet var det nog inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErrorFlynn
Jag har kommit fram till samma analys efter att ha läst hela tråden. Polisens agerande verkar avvika mot vad vi är vana vid. Poliserna är väldigt aggressiva och söker konfrontation direkt, de verkar dessutom taktiskt mer orädda än vad man skulle kunna förvänta sig.

Min hypotes är att:
a) polisen hade förhandsinformation
b) polisen visste/misstänkte innan att rånarna inte hade äkta vapen (därav oräddheten, ingen jäkel som har en aning om automatvapen tar skydd bakom en papperskorg av tunn plåt)
c) rånarna var inte där för att skjuta ihjäl folk, de var där för att råna. De var inte pressande och behövde inte skjuta först för att få fri väg ut.
d) polisen börjar skjuta först som fan utan egentlig anledning om man ser till normala protokoll.
e) den kan ha funnits fler poliser som sköt än de som redovisas på gatan, att skjuta så exakt (inte bara head-shottet) att man i princip träffar med varje skott som avlossas är inte speciellt troligt.

Hypotesen skulle då innebära att polisen i princip avrättar en rånare. Inte mig emot. Jag ville inte ha in skiten i landet från början.

Vad jag undrar är varför avviker polisen från sitt normala sop?

Om (b) ovan stämmer är det *extremt* intressant... Kan det också ledas i bevis blir det mycket svårt för Mr TriggerHappy att hänvisa till polislagen § 10. När en polis väl gått utanför det området är det inte mycket som skiljer dem från en vanlig svensson, rent juridiskt alltså. Kan bli årtiondets rättsfall.
Citera
2013-01-05, 00:18
Medlem
Rena rama Chicago tammefan.

Vet ej om det nämnts:

Rånarna är klädda i byggarbetskläder. Väldigt rena må jag säga, knappt använda eller nyinköpta..
Civilklädda poliserna som är först på plats har även dom byggarbetskläder!!???

En spekulation är att polisen har fått tips om ex antal utländska "byggarbetare" som ska ha kommit hit för att arbeta men egentligen kom för att utföra ett rån!! Snuten har satt dom under bevakning genom civilspanare på bygget rånarna anlänt till.

Då är frågan, finns det något stort bygge i s-tälje just nu?

Vad kan avståndet från dom skjutande poliserna fram till rånarnas flyktbil varit, 35-50m? Om man är lite insatt,(militärt) så vet man nog att det inte är speciellt lätt att träffa en person i huvudet på det avståndet!! Man lär vara extremt tränad och skjutvan!

Jag tror att dom civilklädda poliserna som fångades på bild tillhör den absoluta poliseliten i Sverige, insatstyrkan eller liknande eller någon annan fraktion inom polisen som kanske inte är känd i media!
Citera
2013-01-05, 00:19
Medlem
Kjokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/16019866/697/normal/3c70246845af8/fj4L.jpg ser du hålen på den här bilden? Polisen sköt för att döda, så någon tillfällighet var det nog inte.

Om man kollar på bakluckans ruta , är det även ett hål där ?
Citera
Medlem
Brutes avatar
Citat:

Kanske kan någon som är kunnig i ämnet säga något om de två skotthålen i framrutan kan ha orsakats av skott inifrån bilen? Från någon sittplats, eller från han som står i skydd bakom bilen med bakluckan öppen. De kan ju ha skjutits innan någon av kumpanerna satt sig på förarplats.

Annars är de så klart det man först antar, polisens skott. Om de sitter där medvetet, eller i spridda skurar är så klart omöjligt för utomstående att säga.

//Brute
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Långt tidigare i tråden kan man se en förstorad bild där man ser gärningsmannens bakhuvud. Där ser man vad jag tycker ser ut som ett utgångshål. Enligt vittnet blev mannen skjuten i pannan.

Sedan blev han ev överkörd av sina kumpaner. Förvånansvärt om gärningsmannen fortfarande är vid liv. Halva hjärnan måste ju vara sönderskjuten om inte mera.

Jag fattar inte att folk håller på med sån här skit. Måste ju finnas bättre sätt att tjäna pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in