2013-01-08, 09:36
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
26 åringen häktades i sin frånvaro för grovt rån.
Citera
2013-01-08, 09:37
Medlem
1 Väckte mycket uppmärksamhet genom att parkera mitt framför ingången till köpcentret i Södertälje och gå in i grupp med rånarluvor och vapen. Vittnen fattade omedelbart misstankar och larmade polisen som snabbt var på plats.

2 Kastade fotanglar vid motorvägspåfarten vid Rönninge. Undersökningar pågår nu för att fastställa om det var samma typ av fotanglar som användes vid rånförsöket mot en värdetransport i centrala Stockholm dagen innan.

3 Valde en guldsmedsbutik *alldeles intill *Södertäljes *polisstation.

4 Har enligt uppgift till Aftonbladet *använt en bil som var registrerad på en av rånarna och som lätt kunde spåras av polisen eftersom chassinumret fanns kvar.

5 En rånare använde sin gamla mobil som polisen spårat för att ringa och stöldanmäla bilen.

LOOOOL
Citera
2013-01-08, 09:38
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
26 åringen häktades i sin frånvaro för grovt rån.

Rättens ordförande:
– Lättnader i restriktioner kommer att medges av åklagare. Det gäller de anhöriga, rapporterar Expressens reporter Magnus Hellberg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16033159.ab

Gahhhhhh Varför gör man detta för, VARFÖR?

Att råna med sin egen bil vafan. Och sen anmäla den stulen

Visst han trodde att de kunde spåra honom med hjälp av bilen osv då den var registrerad på en av rånarna. Men fan vf ringa in det, låt dom spåra dig och sen säg att bilen blev stulen llr ngt.

Hur klantigt det än var så fattar jag inte hur polisen drog slutsatsen --> ägaren måste vara en av rånarna. Jag menar rånarna var ju maskerade, ofta man kan dra liknande slutsatser?

JAg menar, om du kör för fort förbi en hastighetskamera så räcker det typ med att du är maskerad för att slippa böter. Men inte vid rån. Då är du en rånare bara för att det är din bil. GG

Vad tycker ni :O

Hur många gånger ska jag behöva säga det, varför tror ni att rånarna kan tänka logiskt och rationellt eller överhuvudtaget? Polisen vet att det är jubelidioter med ytterst begränsad tankeförmåga som utför rån som detta.

Bilens ägare hade polisen koll på 20 min efter rånet, identiteten på den skjutna rånaren hade polisen inom en timme efter rånet, polisen hade kofoten i butiken och ett kvitto i bilen på en identisk kofot som var köpt med bilägarens systers kreditkort, efter slagning i brottsregister, spaningsregister och lite diskussion med poliser som jobbar i bilägarens område så tror jag det inte var allt för svårt att knäcka gåtan 1+1=2.. Vet inte om det var bilägaren som även setts köpa identiska kläder som rånarna bar dagarna innan..

Självklart om det var nobelpristagaren i fysik som ringt och polisanmält sin bil stulen som precis använts vid ett rån hade nog polisen inte brytt sig nämnvärt, då denne är smart nog att inse att det inte är en bra ide att varken råna eller ta sin bil till ett rån. Men nu har vi med en bunt jubelidioter som under många år gång på gång bevisat att de just är idioter som inte kan tänka. Polisen tar ingenting för otroligt när det gäller dessa gossar, vilket även är framgångsrikt för det har inte hänt i modern tid att idioterna har överträffat förväntningarna..

Vad tror du själv, hade du haft svårt att lista ut att bilägaren är inblandad med de fakta som låg på bordet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Tycker att flyktbilen står vänd åt fel håll på videon. Vore det inte smartare om de backat in så hade de haft bättre flyktväg. Hur ser det ut på platsen, var de inte tvungna att backa bort från platsen? De verkar inte så klipska f.ö. eftersom de måste ha vetat att polisstaionen låg intill.

Det hade nog varit enklare att fly om bilen stått på andra hållet.

Du har nog rätt i att det hade varit lättare ifall omständigheterna hade varit annorlunda.
Tänk dig var poliserna är placerade, hur dörrarna öppnas samt att dem lägger in väskor i bagageutrymmet. förmodligen så hade inte bara 1 person blivit skjuten ifall bilen var vänd åt andra hållet.
Men du har rätt, dem skulle definitivt backat in bilen för att underlätta flykten från brottsplatsen.
Kan väl säga att det var tur att dem placerade bilen så som dem gjorde ändå.
Citera
2013-01-08, 09:39
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulahex
Man kan inte köpa något för att man kan ett kontonummer, det måste varit ett VISA-kort eller liknande. Då kanske hon varit i affären och undertecknat eller slagit in Pin-kod (övervakningskamera?).
Hon KAN ju vara oskyldig, men varför köpa en kofot på hennes kort och inte kontant?
Har dom inte ens haft råd att köpa kofot själva? Alla pengar gick till plastleksakerna kanske?

Dom där bilarna det står om i tidningen, kan lova att 26-åringen agerat målvakt för importörer av bilar eller liknande. Aldrig att han haft de pengarna själv. Ingen av dessa verkar klipska nog att klara av ens den enklaste stöt.

Varför inte betala kontant och inte lämna spår efter sej?
Är det kongolesen som planerat detta dåd?
Citera
2013-01-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstark
Efter att ha förstorat och studerat bilderna på vapnet är min slutsats att det ändå är en modifierad variant av Airsoftbössan man kan köpa på Teknikmagasinet/Hobbex.

Det som talar för att det är denna Denix kopia.

1. Vapnet har ett skruvfäste under kolven som inte finns på riktiga AK47.

2. Bakre slingfästet sitter på samma ställe ovanför pistolgreppet. ( det finns på riktiga också men är ovanligt )

3. Pistolgreppet är kraftigare än original ( vanligt på airsoftvapen som rymmer en elmotor i greppet )

4. Färgen på laminaten är väldigt lik hobbexkopian.

5. Sikteskornet ser ut att saknas eller vara mindre än original.

6. Ingen vapenrem

Dessa saker sammanslaget ger en bild av att vapnet ej är skarpt.

Det som gör en osäker

1. Man ser ingen innerpipa som finns i airsoftvapen och pipmynningen ser räfflad ut. Båda dessa sakerna går att fixa till med relativt enkla ingrepp dock.

2. Magasinet ser inte ut som de billiga airsoftmagasin som vanligtvis följer med en sådan bössa. Det finns magasin av högre kvalitet att köpa till dock som ser mer autentiska ut.

3. Gasblocket ser ut att vara av stål. ( kan vara en synvilla )
__________________________________________________ ______________________________

Om det skulle visa sig vara en replika/airsoftbössa är det största mysteriet med hela det här rånet varför rånaren valde att sikta och eventuellt även också skjuta mot polisen med den, är ju i princip att begå självmord.

Det är helt omöjligt och irrelevant att försöka analysera detta vapen från en bild av flera skäl. Det är tillverkat i ett oändligt antal i "sitt hemland ryssland". Det är tillverkat i ett oändligt antal "på licens" runt om i världen. Det finns ett oändligt antal välliknande tillverkade runt om som leksaker. Det finns ett oändligt antal tillverkade som replikor runt om i värden, som ej går att skjuta med. Det finns ett oändligt antal fungerande piratkopior tillverkade runt om i världen. Här en från gangster Honduras fungerande och tillverkad mest i rent guld! :
http://www.expressen.se/nyheter/hittade-varsting--vapen-hos-gang/
Mao: En AK47 kan se ut lite hur som helst och kan fungera eller inte ändå.
Därför måste man se upp lite när man blir pekad på med en Ak47 tex och polis och alla andra med förresten måste då på lämpligt sätt agera efter nödvärnsrätten. En polis i tjänst utrustad med vapen måste då använda sitt vapen och oskadliggöra tex. som aktuellt fall.

Vi få vänta och se vad just detta vapen var för sort, polisen har ju det i sitt förvar.
Senast redigerad av Antistalk 2013-01-08 kl. 09:43.
Citera
2013-01-08, 09:41
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
22 åringen:
Han är på sannolika skäl misstänkt för grovt rån och grovt vapenbrott. Häktas!
Citera
2013-01-08, 09:43
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hade polisen varit passiv så hade invandrarbefolkningen i Södertälje öst skit över polisen - "Det är bara för att det är i Södertälje rånet inträffar som polisen var passiv. Oss försvarar man inte." Och hade rånarna kommit åt att skjuta några åskådare med invandrarbakgrund så hade kritiken från MENAfolket varit enorm. Samma argument om att starta krig mot polisen hade kommit oavsett polisens agerande. Man blir så trött.
Exakt, här är ett typexempel.
http://touch.vg.no/article.php?artid=10072194
Mannen på filmen säger först "-polisen vågar inte göra nåt".
När polisen skjutit så säger samme man "-Varför skjuter dom på honom? Jag fattar inte varför dom skjuter på honom.
Citera
2013-01-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulahex
Lite väl mycket slumpen som spelat in för att man skall tro på det.

Att rånarna varit OTROLIGT korkade råder inget tvivel om. Kanske de mest korkade "avancerade" rånarna jag hört talas om, och jag har hört talas om många.

Kusingifte brukar få såna följder. Men den Audin de hade var ju ingen värsting heller. Tidigare i tråden har den analyserats som en med ditskruvade attiraljer för att se ut som en trimmad turbo de luxe humpa dumpa skumpa bauta Audi. Hur farao resonerade de, var alla lika pantade? Dags att döpa om Jönssonligan. Väntar dessutom på bekräftelse om det var riktiga vapen de lekte med.
Citera
2013-01-08, 09:47
Avslutad
Antar att det kanske redan postats men det tål att upprepas.

Citat:
Så kunde de gripas

1 Väckte mycket uppmärksamhet genom att parkera mitt framför ingången till köpcentret i Södertälje och gå in i grupp med rånarluvor och vapen. Vittnen fattade omedelbart misstankar och larmade polisen som snabbt var på plats.

2 Kastade fotanglar vid motorvägspåfarten vid Rönninge. Undersökningar pågår nu för att fastställa om det var samma typ av fotanglar som användes vid rånförsöket mot en värdetransport i centrala Stockholm dagen innan.

3 Valde en guldsmedsbutik alldeles intill Södertäljes polisstation.

4 Har enligt uppgift till Aftonbladet använt en bil som var registrerad på en av rånarna och som lätt kunde spåras av polisen eftersom chassinumret fanns kvar.

5 En rånare använde sin gamla mobil som polisen spårat för att ringa och stöldanmäla bilen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16033159.ab
Citera
2013-01-08, 09:50
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forscience
Dem ville nog ta sig in snabbt. Köra fram, ut ur bilen snabbt som attans, in i butiken, sen backa ut och köra därifrån var väl planen (ren gissning). Dock så håller jag med, rätt dumt.
Rätt dumt?

Hade de kört Jeans, jacka, halsduk och mössa hade de kunnat ta sig in i gallerian och guldsmeden utan att synas och troligen kunnat vinna ett par minuter på polisen. Sedan hade de bara sprungit till bilen som skulle stå och vänta där de backade på stolpen. Nu kör de istället upp en bil som de parkerar utanför gallerian och maskerade så att folk tror det är en filminspelning! Du har lämnat vad som är "rätt dumt" för länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in