2013-01-06, 10:53
Medlem
Han som rånades, guldsmeden, ropade väl ganska mycket inifrån affären? Kanske så mycket att polisen trodde att han blivit skjuten av de vapen som rånarna hade? Rånarna hade ju brutit hans arm, så det är klart att han skrek högt. Och den situationen legitimerar i så fall också polisens skjutning.
Citera
2013-01-06, 10:56
Medlem
Sluta med OFF TOPIC SNACKET!

Läste något om 50 kg guld. Är det verkligen troligt??? det låter extremt osannolikt att en guldaffär har så mycket hemma. Kilopriset för guld ligger på 346730 kr / KG

http://www.guld-pris.se/guld/
Citera
2013-01-06, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag ställer mig fortfarande till skaran tvivlare som tycker att AK47an ser märklig ut.(AKM/Type 58/Yugo M76 etc.)

Tänkte lite på samma sak när en som var där visade mej bilder på den kvarlämnade bössan.
Lådan på AK:n är en av de ursprungliga, frästa lådorna som Ryssarna gjorde på femtiotalet innan man fick ordning på plåtpressen och började tillverka AKM.
En 50 - 60 år gammal rysk AK47 utan ett spår av slitage i blåneringen och med träkolv som ser helt oanvänd men olackerad ut?

Det ser mera ut som om busarna råkat passera H*bbex i Skärholmen och tyckte att det vore en bra idé att utrusta sig innan man hämtade pengar i Södertälje.
Citera
2013-01-06, 11:00
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Glock
Var där under gårdagen och talade med "folk" med insyn. Såg även med egna ögon att "kraffset" var lämnat.
Denne Mario har mera guld i förvar än ex Elvis som huserar i Luna.

Det köps guld över disk, låter det vara osagt hur seriöst denna butik drivs.

50kg låter mycket men ingen rånar som ni förstår på detta viset för kattguld.
Väskorna var inte lätta att flytta över till bil nr.2..
Så du menar att guldbutiken hade guld för 17.5 mille (give or Take) i sin lilla butik?? Det är ju inte guldreserven på LKAB direkt..
17.5 mille är om jag lägger priset lågt.

Så här tror jag det är: Några pojkar i ett ungdomsgäng vill tjäna stora pengar snabbt, snabba cash och andra gangsterfilmer är idealet.
Dessa pojkar rånar några andra guldsmedsbutiker och kommer undan, men då lyxkomsumtion (sprit, kokain, brudar, hyrbilar) är dyrt och guldrån om man inte kan avyttra godset för bra kurs inte är så lönsamt.
Man snackar med en polare från s-tälje, han/hon säger att det finns en bra butik, glömmer nämna snutstationen 200m bort.
Plastpickor och dålig planering, se så det kan gå.

Allternativt: Pojkar har stor knarkskuld, behöver pengar snabbt, gör rån nära snutstationen för man har ej rekat, använder plastpickor. Förstår inte allvaret när man pekar med den mot en polis, tror det är som i GTA, polisen tvingas skjuta (helt korrekt) då man inte kan se skillnad på replika och riktig och skall samt bör se vapnet som skarpt. Ungifär som att man alltid antar vapen man plockar upp som laddat, även det inte är det.
Citera
2013-01-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Sluta med OFF TOPIC SNACKET!

Läste något om 50 kg guld. Är det verkligen troligt??? det låter extremt osannolikt att en guldaffär har så mycket hemma. Kilopriset för guld ligger på 346730 kr / KG

http://www.guld-pris.se/guld/

Inte en chans. Detta är en liten affär.
Citera
2013-01-06, 11:01
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Han skrev vad de var (vilsna ungar), inte vad det var för orsaker som ledde fram till detta.

Jag är beredd att hålla med! Har man inget fel i hjärnan har man hamnat vilse. Uppväxt, miljö, erfarenheter - det påverkar - inte att det finns för lite fritidsgårdar som en del politiker försöker med!!

Vilsna ungar?
Jobbar ni på migrationsverket? Nu börjar jag förstå hur medelålders män blir ensamkommande flyktingbarn.... Jävla muppar!

Hur fan kan man kalla någon som är 26år med kraftig flint på huvudet för en vilsen unge? Man blir straffmyndig vid 15års ålder och förväntas då förstå gärning och påföljd! Idioten med nu mer en halv hjärna är elva (11) år äldre..
Även om dom andra idioterna är några år yngre så är alla +18år och vet mycket väl vad dom gör och vad det kan leda till...

Om man utsätter någon (vem som helst) för dödligt våld eller hot om dödligt våld så vet man att man riskerar att få ett exakt likadant svar tillbaka.
Om man inte möjligtvis är utvecklingsstörd och har ett IQ runt 60-70.
Hm.. Vänta nu, vad är genomsnitts IQ i MENA-länderna?
Det kanske faktiskt är dags att införa sharia-lagar i Sverige för MENA-patrask, det verkar ju vara enda sättet att hålla dessa personer i schack. Det enda språket dom förstår så att säga...
Citera
2013-01-06, 11:05
Medlem
kato85s avatar
*text*

glöm det, såg nu att han invandrade IFJOL, och denna som jag misstänkte hade jobbat där sedan 2009.
Senast redigerad av kato85 2013-01-06 kl. 11:11.
Citera
2013-01-06, 11:06
Medlem
Insanums avatar
Men sluta upp och gnäll över polisinsatsen! Det finns bara ett fel i den här historian, och det är när Kalle Kofot med bröder bestämmer sig för att råna. Och varför är det jävla viktigt om det är en replika eller en riktig ak47:a. Den hade som syfte att hota/skrämma.
Som man bäddar får man ligga.
Citera
2013-01-06, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Aha finns de med instickspipor för kaliber 5,6mm?
Det har man ju vissa grova vapen för att träna med en billigare ammunition.

Tror knappt att det tillverkats intstickspipor till AK-47 iom att det är ett militärt vapen.Men jag kan ha fel.
Vad jag däremot vet med 100% säkerhet är att tyska GSG tillverkar "AK-47" i cal .22.
Kanske inte helt omöjligt att det är en sådan man ser på bilden.
Lätt att få tag i .22 ammo. Finns på varenda skytteklubb.
Ser inte blåneringen/sotningen av magget slitet ut på bilden? Alltså i så fall ett äldre och väl använt magasin.
Möjligt att rånaren inte sköt.
Avsikten har dock kunnat vara denna men att skytten i stressen antingen glömt att osäkra vapnet eller fått eldavbrott redan på första bulan.
Något vi alla vet kan hända med slitna och/eller jävligt skitiga automater.
Antar att vapenvård inte är en av dessa individers stora hobbyintresse.
Hur en 22:a puffar vet vi ju allihop.

mvh
Citera
2013-01-06, 11:12
Medlem
Schlaktarnns avatar
Jag förstår inte varför det är sån uppståndelse med at polisen sköt GM?

Senaste förra året sköt polisen en 19-årig kille tills döds i Eskilstuna, Fröslunda när han var KNIVBEVÄPNAD bara. Vart va ni alla whinare då? För att det var en svensk då?
Citera
2013-01-06, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
*text*

glöm det, såg nu att han invandrade IFJOL, och denna som jag misstänkte hade jobbat där sedan 2009.
Bevisar att det finns fler sådana typer.
Citera
2013-01-06, 11:14
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
En annan släkting till familjen berättar att läkarna sagt att kulan fastnat bakom höger öra och läkarna har sagt att den inte kan tas bort eftersom tillståndet är så kritiskt.

Hur kunde han då ha utgångshål i bakhuvudet (enligt foto), såvida kulan inte gick in där och stannade bakom örat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in