2013-01-07, 00:46
Medlem
Bledsaters avatar
Ungefär 27 sekunder in hörs det två-tre klickande ljud och sen vapenskott.. Kanske inte har nånting med det hela att göra men tänkte om det var en av rånarna som sköt med airsoft eller nånting.
Helt galet om det vore så dock.

Videon överst.
http://www.liveleak.com/view?i=7d4_1357337618
Citera
2013-01-07, 00:47
Medlem
picazzas avatar
Ja Södertälje är väl ett av de värre ställen men tyvärr så sprider sig dessa
kackerlackor över hela Sverige så vart ska man som svensk ta vägen.
Om 10år kan man troligen inte gå utanför sin dörr,så vart ska man ta vägen?
Citera
Medlem
botsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Håller också med. En del i militärutbildningen var att man fick se effekten av kulsprute eld mot en bil.
Efter det har jag slrattat när poliser i filmer tar skydd bakom bilar. Jo, om man vill gömma sig så kan det funka. Men man kna inte gömma sig bakom en papperskorg.
Fattar inte det här tjafset om hur meningslöst det är för polisen att gömma sig bakom en papperskorg. Har ni ett bättre förslag? När i den här situationen skulle de ha irrat runt och letat efter tillräckligt skydd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tycker inte att det låter som en automatsalva. Skulle gissa att det är en av poliserna som skjuter ett skott. Klickljuden 30 sekunder in skulle däremot kunna komma från ett soft airgun och därmed komma från en av rånarna. Otroligt patetiskt om han besvarade polisens skarpa eld med ett soft airgun.
Det där nya filmklippet där man ser rånaren sikta med karbinen kommer ju dock helt att fria poliserna. Där visade han att han utgjorde ett hot.

Kan leva mig in i situationen fan vad patetiskt. I stundens hetta blir han så exalterad, adrenalinet pumpas i hela kroppen och han får flashbacks utav filmen Heat och börjar peppra en salva med små plastkulor

Och får en kula i skallen-
Citera
2013-01-07, 00:48
Medlem
300 meter från flera av de misstänktas boenden på Forvägen i Norsborg, ligger Vapenbutiken, som bland annat säljer Airsoftvapen. De har Cyma:s AK-47 i lager... http://www.vapenbutiken.com/?p=4&id=12347

Visserligen är ju denna den enklare modellen i delvis plast, men ser inga detaljer på den som tydligt skiljer sig från de vi sett av vapnet som användes.
Citera
Medlem
Googlade lite random namn på internet och hittade denna norska sidan:

http://20juli2012.blogspot.se/2013/01/visste-politiet-om-ranet-i-sodertalje.html

De har "info" om alla(visserligen inte något som vi kanske inte vet här?) men någon kanske är intresserad av något. Jag märkte själv att ett av namnen som står där är en "vän" till mig på Facebook, har träffat honom några gånger IRL men aldrig fått uppfattningen att han skulle begå något stort brott/skydda brottslingar. Tråkigt att se måste jag säga är även lite chockad.

Hittade den svenska versionen här:
http://www.expressen.se/nyheter/har-ar-de-misstankta-ranarna-i-sodertalje/
Senast redigerad av Porker 2013-01-07 kl. 00:55.
Citera
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asshat
Han blir förmodligen martyr och hjälte.

Vem skulle bli martyr och hjälte? EN grovt kriminell rånare som är beväpnad med tungt vapen och som en polisman skjuter? I din värld kanske men inte`i min. Rånar man och bär tungt vapen så ska man skjutas av polisen om denne trängs eller känner sig hotad.

Slöddertälje ska se över sin illegala vapentrafik helt enkelt.

Ingen som har namnet på polisen så man kan sända dagens ros?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-01-07 kl. 00:50.
Citera
2013-01-07, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
Jag tror på hjärnsläpp. Har själv skjutit mycket AK militärt, och kan direkt avfärda alla ev teorier om att rånarna skulle ha skjutit automateld! Hade det skjutits automateld med en 7.62-karbin där mellan husen, då hade folk bokstavligen skitit på sig av bara ljudet - riktigt ruggiga vapen!!!

Precis! Hade man dragit av en salva med AK'n så hade ingen stått upp...det hade ekat och dundrat utav helvete där. Ingen med självbevaralsedrift hade stått upp efter det. Det är märkligt hur folk kan sitta och gnälla på snuten. Folk tycker så klart att det hade varit bättre om detta gäng fått råna ifred. Snuten kunde kanske stå vid nån skola och göra utandningskontroller istället? Eller hur fan tänker folk?
Citera
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beavertail
Intressant uppgift om NOVA. Någon som kan bekräfta detta? Det förklarar ju en hel del om det, i mina ögon, professionella agerandet av poliserna. Däremot så syns det ju minst 5 civilpoliser i slutet när de bland annat motar bort guldsmeden som ska börja mucka med den skjutne rånaren.

Både NOVA och NI på plats enligt uppgift, det skall ha varit Polisen från NOVA som avlossade det "dödande" skottet.
Citera
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divinebaal
Jo, men en del av energin verkar ha tagits upp av bilglaset.. annars hade det inte varit ens läge att köra AliBaba till sjukan.
Är det den här http://www.youtube.com/watch?v=aSFQgP30Lao kulan polisen använder eller den någon av de lättare kulorna?
Citera
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asshat
C*m C*kmak L*ndvall 900501, Ekerö.

Nån bild på honom?
Finns i förundersökningen rörande stölden på möbelaffären enligt domen länkad i tråden. Någon företagsam typ får beställa från tingsrätten imorgon. Det är gratis.

För övrigt verkar mynningen på Akn för liten, tror också på airsoft.
Citera
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast även om man inte vet vem som höll i en eventuell pistol som det for ut skarpa skott från så kan det ändå finnas grund att misstänka försök till mord hos alla inblandade. Se Malexander, det var inte alla tre som höll i vapnet men alla tre dömdes för mord. Anses de ha agerat i samförstånd så kan de ändå dömas för försök till mord allihop. Och det duger definitivt för misstanke.

Naturligtvis delar jag din syn men polisen har ju att försöka reda ut händelseförloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in