2013-01-06, 15:14
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SouthSideEnd
En sak jag undrar över är:

Ingen har tänkt på varför de rånade just guldbutiken i Södertälje? Finns många många guldbutiker närmare deras område , Hallunda , Alby , Tumba , Huddinge , vårberg, Skärholmen .. Tror de måste ha fått specifik info om just marios guld... Kan hända att chizos bror j*onny hemmahörande i Norsborg är gärnan bakom allt, han har bra och jävligt nära relation med dany moussa, så gott som säkert att detta har ett samband.. Alla vet ju hur mycket turkarna i fittja tycker om att slicka rent chizos röv .

Men detta är bara spekulationer från min sida
En möjlighet är väl att om man kommer knallandes med en ICA kasse smycken behöver man känna sin guldhandlare och då kanske det inte är så bra att råna dem man gör affärer med? Dvs de tänkte sälja guldet i norra Botkyrka om det var guld de var ute efter.
Citera
2013-01-06, 15:14
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over30
Jag håller med Fredric, är så himla trött på det dom här parasiterna som utnyttjar andra.
Igår kväll tog jag en Whisky och bara njöt av filmen när Poliserna sköt babben i pannan. Jag tycker att polisen som sköt ska bli årets Svensk 2013. Och du.....jag har varit ute i dagsljus i hela 10 min idag....

Tog mig ett glas vin och roades av både kommentarer på fb och patetisk misslyckade rånare på film

Sitter ute i friska luften med min lappis. Härligt med dagsljus
Citera
2013-01-06, 15:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
Hur tolkar du detta då?
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/553288_390210937737804_1925673122_n.jpg

Dels vet jag inte vad som menas med sannolika skäl här, men jag förutsätter att det inte avses att personen är anhållen i sin frånvaro på sannolika skäl och på rymmen. Så det stämmer säkert som det står i bilden du länkar, det vill säga:

"Är omedelbart ingripande nödvändigt får polismannen använda för att gripa den som [är] misstänkt för [...] rån."

För att utifrån det dra slutsatsen att det var rätt att skjuta krävs alltså:

1. "Omedelbart ingripande" var nödvändigt.
2. Skotten avlossades för att det skulle möjliggöras att gripa rånarna. (Vilket jag inte tror, utan snarare att det var för att skydda sig själva eller allmänheten.)

Och det står alltså enbart får - inte ska. Även om 1. och 2. uppfylls innebär det alltså inte att polismannen ska skjuta.
Citera
2013-01-06, 15:16
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Varför skulle de anhöriga få skadestånd?
Finns två bara anledningar till varför dessa rånare väljer att inhandla sin vapenarsenal på Teknikmagasinet.
Det första är att det är jävligt svårt att få fram riktiga vapen, självklart kommer nån här inne nu bröla, "brrooooor jag kan fixa tabanja på 10 minuter".
Andra orsaken kan vara att de medvetet valde dessa plastvapen för att undvika den juridiska pålagan som rån med riktiga vapen ger.
Problemet som uppstod här är att polisen som kommer på plats kände sig hotad av att rånarna viftade med sina plastvapen.
Finns säkert folk som vill ifrågasätta polisens val att öppna elda först.Personligen har jag inga problem med skotten i sig.
Jag är mera fundersam på polisens agerande fram till skotten avlossades. Hade dessa snubbar span på sig? Lät polisen rånat inträffa för att få längre straff på dessa personer.
Sedan ska polisen i Sverige sätta sig ner och klura om det verkligen är värt risken att dra igång en "Gunfight at the O.K. Corral" mitt inne i stan bland vanligt folk. Kanske bättre att låta dessa lämna platsen och ta packet på ett mindre befolkat ställe.

Rån med riktiga vapen eller plastleksaker spelar ingen roll. De juridiska konsekvenserna är likadana. Ger man sken av att de är riktiga vapen och de uppfattas av andra som riktiga vapen blir de juridiska konsevenserna som om de vore riktiga vapen.

När de konfronterades av polis med dragna vapen skulle de släppt vapnet och sträckt händern för att undgå den verkanseld som de borde inse skulle bli resultatet av att rikta vapnet mot polis och allmänhet. Inga genier de här figurerna.

Istället slänger de ut sin kamrat och kör över honom när de försöker fly. De borde inse att de skulle kunna utsättas för ännu mer dödlig verkanseld och besinna sej och ge upp, slänga sina vapen och sträcka händerna i luften.

Bara för att slippa ta emot ytterligare bly. Ger man sej in i leken fär man leken tåla.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-06 kl. 15:18.
Citera
Medlem
Guldet: Alla tycks förutsätta att de (knappast) 50 kilona var i kompakterad form. En guldsmeds guld är i smyckeform, och därmed blir det mycket luft i säckarna.

Skjutningen: Läser man Polisens egen utläggning om saken: http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Stockholm/jan-mars/Om-polisens-ratt-att-anvanda-vapen/, så framgår det med all önskvärd tydlighet att det inte spelar någon roll om det rör sig om atrapp eller inte.

Citat:
- Det är i princip omöjligt att se skillnad på en attrapp och ett riktigt vapen, och det kan medföra stora risker att agera som om det skulle vara en attrapp vid allvarliga händelser.

Det är bara att hålla med.

Vidare handlar instruktionerna inte bara om den egna polismannesns skydd:
Citat:
Poliser har laglig rätt att använda skjutvapen i nödvärn, för att avvärja våld eller hot mot sig själv eller en annan person.

Annan person, var det. Föreföll den skjutne att rikta sitt vapen mot någon, så är det bara till att öppna verkanseld.
Senast redigerad av Lurx 2013-01-06 kl. 15:19. Anledning: Fel i länkningen
Citera
Medlem
Flash-Gordons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mgs00
Det är möjligt att rånarna har skjutit men jag tycker att allt talar emot, vart e hylsorna? varför hör man inte skotten, varför skjuter de ingenting alls...Deras kompis får ju en skott i huvudet

Har chaffisen haft en revolver så kan vi ha hört skotten och missat hylsorna. Enl enad (?) FB-expertis så verkar ju inga AK-skott höras tydligen... Men om chaffisen haft ett Handeldvapen (eftersom han ska kunna köra bilen) så kan han ha skjutit innan eller efter han hoppat in i framsätt. Detta skulle kunna förklara kulhålen i framrutan.

Om det inte var en revolver så kan hylsorna ligga i bilen.
Senast redigerad av Flash-Gordon 2013-01-06 kl. 15:20.
Citera
2013-01-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Har följt tråden och har en fundering. Läser nämligen att många tycker att polisen har gjort sitt jobb. De skjuter i en skarp situation. Fick polismannen order/klartecken att skjuta en av rånarna? Nu kunde de övriga bara ta bilen och åka vidare. I ett sådant trängt läge måste risken för gisslan vara ganska stor. Jag förstår faktiskt inte varför polisen inte bara följde efter rånarna i bil med hjälp av helikopter. Skottlossning mitt i centrum vid lunchtid i en stad med 90 000 invånare ? Obegripligt ! De hade inte situationen under kontroll helt klart.

eftersom att du har begränsad föreställningsförmåga så skall jag förklara för dig varför.

Poliserna på plats hade sprungit dit. Det fanns ingen polisbil på plats när rånarna körde därifrån. Likaså tar det flera minuter att få en helikopter till platsen. Om du följt media så det minst så vet du att rånarna bytte flyktbil efter en väldigt liten stund. Att berätta för polisbilar och helikopter när de väl kom till platsen att "leta efter en silverfärgad Audi" skulle så klart vara helt lönlöst. Och istället för att identifiera en rånare och gripa flera andra, skulle risken finnas att de försvann för evigt. Du verkar leva i en liten naiv bubbla och tro att man kan mobilisera hela poliskåren och koordinera alla på 10 sekunder. Men så fungerar det tyvärr inte i verkligheten. Det är lätt för dig att sitta i efterhand och säga "men de kunde gjort så och så och så för då hade exakt detta och detta och detta hänt" men det vet ju du inget bättre om än poliserna på plats, som hade sekunder på sig att uppfatta situationen.
Citera
2013-01-06, 15:19
Medlem
evilbettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Rån med riktiga vapen eller plastleksaker spelar ingen roll. De juridiska konsekvenserna är likadana. Ger man sken av att de är riktiga vapen och de uppfattas av andra som riktiga vapen blir de juridiska konsevenserna som om de vore riktiga vapen.
(...)

Man slipper besväret med att införskaffa dem och slipper åtal för olaga vapeninnehav.

Har man inga planer på att skjuta någon heller så fyller de ju sin funktion.
Citera
2013-01-06, 15:19
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vi är vikingar. Det sitter i våra gener att hoppa in och strida på slagfältet. Tyvärr är det ändrade tider och vi har inga vapen. Då är det lätt hänt att det blir "error" i hjärnan på vikingarna, eftersom de inte vet hur de ska agera. Då står de bara där och undrar vad de ska göra.

He he, kul kommentar om "vikingar"

Det här är ett vanligt fenomen, att "vanliga" människor (jag räknar mig till dem) blir handlingsförlamade i en skarp situation. Omställningen från "vardagsläge" till "akutläge" måste tränas in, och 99,9% av oss har inte den träningen. Ett exempel är bränder i t.ex. varuhus. Problemet är inte att folk springer i panik, och trampar ihjäl varanda - problemet är snarare att de ignorerar brandlarmet, och kanske shoppar vidare i den fasta övertygelsen om att "någon annan tar hand om det".

"Fight or flight"-mekanismen finns inbyggd i oss alla, men (tror jag) förutsätter att vi är hyfsat medvetna om faran i förväg. Exempel: en jägare som är ute efter en björn blir säkert skiträdd, men inte handlingsförlamad, om det plötsligt rusar fram en björn mellan tallarna. Men om DU helt plötsligt skulle hitta en björn i vardagsrummet på onsdagskvällen så är det en helt annan sak...
Citera
2013-01-06, 15:21
Medlem
SouthSideEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
En möjlighet är väl att om man kommer knallandes med en ICA kasse smycken behöver man känna sin guldhandlare och då kanske det inte är så bra att råna dem man gör affärer med? Dvs de tänkte sälja guldet i norra Botkyrka om det var guld de var ute efter.

Stämmer nog inte då de misstänks för rånet i fittja oxå.. De bor drygt nån hundra meter från den guldbutiken
Citera
2013-01-06, 15:22
Medlem
Lodjurens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag misstänker själv att Yasin ska bort i listan. Lite eftersökningar visar att han kom med eftersom Isse Cakmak nämndes i tråden som förare och Yasins namn fanns på en av domarna. Om vi bara kan få tag på domen 9 maj 2012 om möbelbutiksrånet så har vi de rätta namnen både på 22-åringen och den okände 21-åringen.

Ja, nummer 2 är kanske inte rätt? För det ska finnas en kvinna med.

Snyggt framplockat TommyTurbo som hittade domen. Noterar att datumet ser inte ut att vara 2012-09-12 utan 2012-02-24

Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Nu har jag lagt till domen som berör Stalands möbler.

Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Vår vän, halvhjärnan Hasan är väl inte anhållen på grund av sitt tillstånd? Förklarar "missen" i listan isåfall.

Så är det nog. Det är den sjätte personen.

Fast det finns fortfarande inte två kvinnor. Och det ser inte ut att finnas någon kvinna i domen heller, såvida inte C*em är ett kvinnonamn? (född 1990)

Men nummer 5 på din lista DickeFix - Abb*s Al Sh*marti född 1991 - ser ut att stämma med möbelbutikråndomen som TommyTurbo letade fram.
Senast redigerad av Lodjuren 2013-01-06 kl. 15:44.
Citera
2013-01-06, 15:22
Medlem
SouthSideEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-Gordon
Skit inte där du äter, grundläggande livsföring bland de flesta däggdjur

Var det därför de misstänkt ha rånat guldbutiken i fittja som ligger drygt hundra meter från deras bostad ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in