2013-01-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummla
Jävla skitsnack, replikor smäller inte Du tänker på blanka skott, det fungerar inte en replika till, man kan inte göra ett dugg med replikor. Det är mest troligt en replika AK47a från Hobbex

Jasså det gör dom inte?

http://www.modelguns.eu/

Dom kan tom slänga ut hylsor. Så det så!

"The Hudson AK-47 functions and operates EXACTLY like the real thing ( except does not fire a projectile) can be dissembled / re-assembled field stripped exactly as per original AK-47. Selective fire, automatic and semi automatic, adjustable sights"
Citera
2013-01-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toadfish
Ni måste ändå hålla med om att dessa är VÄLDIGT lika ?

http://www.rodastjarnan.com/%C3%96vrigt/ovrigt/ak47-replika-8541 [Replika]

http://image.bayimg.com/d9a2c677388b69d52aa58d49fca1c0086d40dc78.jpg [Vapnet som fanns på brottsplatsen]

Se även "botten" på magasinet. Dom 3 formade "märkena". Ser dom alla ur såhär ?

http://img.rodastjarnan.com/stridsutrustning-ak47-replika-8541-c4.jpg [Replika]

http://image.bayimg.com/d9a2c677388b69d52aa58d49fca1c0086d40dc78.jpg [Vapnet som fanns på brottsplatsen]

Altzåå jag vet inte om du är helt införstådd med konceptet "Replika" Hela grejen är ju att de skall se så lika ut orginalet som möjligt

Citat:
Ursprungligen postat av 11fingrar
Är vi säker på att automatkarbinerna inte är äkta?
Nä VI är det inte, men polisen är nog kompetenta nog att avgöra huruvida det är ett äkta vapen som ligger kvar på brottsplatsen
Citera
2013-01-04, 20:24
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanen
Det har tidigare i tråden postats youtube-klipp på vapen som utseendemässigt påminner om AK-47:an men som låter desto mindre.

Exempelvis: http://www.youtube.com/watch?v=xUdpxNwzfnc

Låter väldigt likt faktiskt.
Citera
Medlem
Polishelikopter över vendelsö nyss?
Citera
Medlem
Och om det rör sig om en avfyrningsbar replika, och det alltså är de puffarna som hörs på filmen, så hade gärningsmannen bildligt talat redan hål i huvudet innan han fick det på riktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle
Det är en AK47? Ta valfri AK47 airsoft bössa för över 3000~ kronor och den kommer se identisk ut. Jag har flera stycken hemma och kan lägga upp bild vid intresse.

edit: Därmed inte sagt att det inte är en riktig AK47, det GÅR INTE med bilderna som finns till hands att utgöra om den är riktig eller inte, PUNKT SLUT.

Jag är absolut inte insatt inom Vapen. Men saknar verkligen en RIKTIG ak47 korn ?

http://www15.speedyshare.com/xahSF/download/d9a2c677388b69d52aa58d49fca1c0086d40dc78.jpg
Citera
Medlem
Ingen som vet vem kvinnan i Norsborg är som polisen plockat i och som har samband med rånet?
Citera
2013-01-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajen29
Håller med 100%

Det var fel av polisen att Skjuta mitt i stan bland vanliga människor!
Två poliser med vanliga vapen mot 4st rånare med Automatvapen kunde sluta att fler av rånarna skjuter mot poliserna och fler oskyldiga kunde skadas! Bättre att skicka förstärkning och inleda jakt på rånarna!
Rånarna visade med hänsyn till oskyldiga människor än poliserna!
du är fan i mig helt djävla korkad, "Rånarna visade med hänsyn till oskyldiga människor än poliserna" så du tycker att om man springer in i en affär med automatvapen, riktar dessa mot personal/kunder, då visar man hänsyn mot oskyldiga människor? Dessutom så riktar man vapen mot polisen, visar man då hänsyn mot oskyldiga? Ditt inlägg är inte det dummaste jag läst, men det tar lätt plats på topptio.
Nu fick polisen en av fyra, de andra tre tycks ha kommit undan än så länge, skulle polisen lagt ner sina vapen, kanske ställt sig att dirigera trafiken också, så att rånarna inte skulle riskera att köra på någon oskyldig?
"och fler oskyldiga kunde skadas" vad jag ve så skadades inga oskyldiga, bara en som förtjänade en kula i pannan, eller du menar att han var oskyldig, kanske bara råkade gå förbi i likadana kläder och hoppa in i fel bil??? Skulle inte tro det. Du snackar en massa skit och har ingen koll på vad som hänt och vad som gäller.
Citera
2013-01-04, 20:26
Medlem
39ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YingYang-
Skämtar du? Standard ammunition hos svensk polis är dum dum kulor.

Ammon heter Gold Dot Spear
Enligt vapenexperten Lars-Kristian Bergh, som gjort flera tester, expanderar kulan och blir nästan tre centimeter i diameter när den träffar kroppen.
-Den får sex propellervingar, totalt 26 till 28 millimeter i diameter som är uppe i 1000 varv per sekund som mest. Det blir som en fruktansvärd visp som slår sönder vävnad.
Citera
KiaWs avatar

Moderatormeddelande

Postat av KiaW 2013-01-04, 20:26
Medlem
Innan du postar ett inlägg, sök i tråden först genom att använda sökfunktionen uppe till höger. På så sätt undviks upprepning.

Exempel på diskussioner som redan upprepats flera gånger om är tex bilmodellen och modellen på vapnet samt om den är äkta eller ej.
Länkar till diverse filmklipp på händelsen har också upprepat blivit postade.
Oneliners, chat och inlägg som diskuterar ämnen som hör hemma i andra delforum riskerar få varning utdelad.

Kort sagt: Undvik upprepning, oneliners, OT samt sök innan du postar en fråga.

Länk till sammanfattning finns i trådstarten.

Diskussioner om huruvida polisen gjorde rätt i att skjuta tas i den dedicerade tråden om det i Brott och brottsbekämpning: https://www.flashback.org/t2054507

/Mod
Senast redigerad av johannes 2013-01-10 kl. 23:25.
Medlem
Jaro Paros avatar
Kanske en dum fråga som har ställts förut. Nu struntar jag fullständigt i om att en rånare dog (eller blev allvarligt skadad), det måste ju faktiskt finnas med i riskkalkylen när man utfärdar väpnat rån. Sen löper man ju även risk för att bli skjuten om man väljer bli polis. Däremot så vill man ju inte som civil hamna i onödig fara för polisen vill skjuta på lite busar?

Men av det lilla man kunde se av filmerna så verkade ju faktiskt rånarna väldigt måna av att ta sig därifrån. Så varför valde poliserna att besvara eller öppna eld? Jag menar var målet att oskadliggöra alla och dom total misslyckades när dom bara fick ner en?

Man vet ju aldrig vilka man har att göra med och 3-4 killar med automatvapen och höga på adrenalin som bara vill därifrån till varje pris bör man ju uppskatta som kapabla till vad som helst.
Säg att polisen lyckas skjuta sönder bilen så det blir obrukbar, vad händer sen?

Jag förstår faktiskt inte vad dom ville få ut med det.. Jag kanske missar något dock.
Citera
Medlem
Flash-Gordons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bannadocharg
vet inte om detta kommit fram eller är relevant, men i kommentarsfältet under liveleaks filmer ligger den här kommentaren som säger att gärningsmännen är italienare...

"
Hi!
I made an account just for you guys to clarify things as I witnessed this (Its my hometown and I was at a nearby shop at the moment).
The robber that got shot in the head and got run over by his "friends" car is identified as Italian, police haven´t officialy said that but several witnesses could hear them scream in a language that sounded like italian.
At the end of the video you can also see how the cop shoot the front of the grey Audi to pieces, making it fall off.
Respect to the cop for acting instead of just watching, after all it was self defence (The guy who got shot in the head aimed his AK47 against the cop and fired several shot but missed).

BTW im aware of my informal english, sorry for that "

Nytt och relevant! Tack!

Någon som ids kolla på ratsit hur många italienska namn det finns på gatan i Fittja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in