Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-03, 23:46
  #1
Medlem
Tjabba!

Har spelat akustisk gitarr på egen hand i några år och har då endast spelat ackord. På senaste tiden har jag spelat lite skalor och enklare melodier för att öva upp fingerfärdigheten med "ackordhanden".

Såg en video för nybörjare som visade durskalan och började frenetiskt öva in fingrarna att göra som jag vill haha...Har nu köpt mig en billig elgitarr och har börjat öva på riktigt med skalor och slingor. Går lite knackigt men det är på gång

Dock har jag sett att många musiker använder tre fingrar: pekfinger, lånfinger och ringfinger. Lillfingret används bara vid behov. De förflyttar handen ofta och mycket över halsen eftersom tre fingrar inte täcker så många band. Jag har använt alla fyra fngrar och förflyttar inte handen alls i sidled när jag spelar exempelvis en durskala.

Stör mig extremt på att jag kanske lär mig ett sämre sätt att spela om man ser till hastighet, inlärningskurva etc. etc.

Hur gör ni?
Citera
2013-01-03, 23:57
  #2
Medlem
pajmammas avatar
Du gör helt rätt. Säger ju nästan sig självt att du blir snabbare om du flyttar handen så lite som möjligt. Så om du övar upp styrka och koordination i lillfingret nu kommer allt du ger dig på i framtiden att bli lättare.
Citera
2013-01-04, 00:06
  #3
Medlem
Den teknik du har är något många elgitarister saknar. Jag har själv problem med mitt lillfinger och ångrar att jag inte övat mer med det.

Dock är det inte alltid en fördel att göra på det sättet du gör. Var inte rädd för att vinkla handen då och då. Du kommer att märka att vissa saker är oerhört mycket svårare att göra på det sättet du gör, såsom vissa hammer ons, och bändningar.



Det viktigaste att komma ihåg är att ingen teknik är bäst.
Citera
2013-01-04, 00:10
  #4
Medlem
Skönt att höra!

Dock känns det lite klumpigt ibland. Har man "otur" ligger två toner i i följd på samma fingers ansvar, fast på olika strängar. Exempelvis om jag spelar en ton med pekfingret på A-strängen på femte bandet, varpå nästa ton är på samma band fast på G-strängen. Då blir det så att jag måste flytta pekfingret till G-strängen, vilket oftast är klumpigt och begränsar tonkvalité och hastighet.

Typ den här killen kör bara med 3 fingar med spelar aldrig (?) två toner i följd med samma finger: https://www.youtube.com/watch?v=f_YoI9SpbRI

Förstår dock inte hur de kan hålla koll på att de är i rätt ackord med tanke på att de ständigt förflyttar handen i sidled. När jag drar på en ny låt testar jag mig fram till jag hittar ackordet (genom att spela på bassträngarna). När jag hittat ackordet kan jag gå mellan strängarna med ett finger på varje band, och således improvisera små solon eller spela melodier utan att förflytta handen. Dock verkar det som om de flesta stora musiker kör med tre fingrar och förflyttar handen, vilket för mig känns helt omöjligt då jag direkt hade tappat trygghet i att träffa en ton som ligger i ackordet.
Citera
2013-01-04, 00:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Den teknik du har är något många elgitarister saknar. Jag har själv problem med mitt lillfinger och ångrar att jag inte övat mer med det.

Dock är det inte alltid en fördel att göra på det sättet du gör. Var inte rädd för att vinkla handen då och då. Du kommer att märka att vissa saker är oerhört mycket svårare att göra på det sättet du gör, såsom vissa hammer ons, och bändningar.



Det viktigaste att komma ihåg är att ingen teknik är bäst.

Ja...är lite rädd att jag övar in fel sorts teknik. I slutändan vill jag kunna köra lite bluesmusik, typ John Mayer, Gary Moore etc. men de spelar båda två huvudsakligen med tre fingrar och förflyttar handen i sidled utan att tappa bort sig. Sjukt.
Citera
2013-01-04, 00:21
  #6
Medlem
självklart är det alltid bättre att kunna använda fyra fingrar än bara tre så du gör helt rätt i att öva lillfingret! Självklart är durskalan viktig att kunna men om du vill spela blues skulle jag rekommendera att du börjar med att lära dig den pentatoniska skalan istället, ganska lätt att lära sig, väldigt bekväm att spela och den är väl i stort sett stommen i de flesta blues/rockgittarrsolon som gjorts!
Citera
2013-01-04, 00:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCiscoKid
självklart är det alltid bättre att kunna använda fyra fingrar än bara tre så du gör helt rätt i att öva lillfingret! Självklart är durskalan viktig att kunna men om du vill spela blues skulle jag rekommendera att du börjar med att lära dig den pentatoniska skalan istället, ganska lätt att lära sig, väldigt bekväm att spela och den är väl i stort sett stommen i de flesta blues/rockgittarrsolon som gjorts!

Japp, tack för tipset Har den i bakhuvudet när jag spelar. Är jag osäker på vilken ton jag ska ta härnäst brukar jag sikta på en utav de som ligger i den skalan i tonarten som låten går i, då brukar det låta fint!

Är dock kluven till hur f*n gitarristerna gör för att stanna kvar i tonarten när de klättrar på halsen som en ekorre alltså.
Citera
2013-01-04, 00:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte-fraga
Japp, tack för tipset Har den i bakhuvudet när jag spelar. Är jag osäker på vilken ton jag ska ta härnäst brukar jag sikta på en utav de som ligger i den skalan i tonarten som låten går i, då brukar det låta fint!

Är dock kluven till hur f*n gitarristerna gör för att stanna kvar i tonarten när de klättrar på halsen som en ekorre alltså.

ok, alltså i en pentatonisk skala finns bara 5 toner som man spelar hela tiden i olika oktaver så om du kan den första pentatoniska "boxen" i en tonart på gitarren så kan du hela skalan och sen bara spelar du de tonerna i olika oktaver när du klättrar upp för halsen

om du till exempel spelar i a moll så börjar den första mollpentatoniska boxen på 5 bandet mörkaste strängen och sen bygger du hela skalan överallt på halsen därifrån, som man kan se på denna sidan : http://www.all-guitar-chords.com/gui...t&t=0&choice=1

här har jag slått in att jag vill ha en mollpentatonisk skala i a, förövrigt en fruktansvärt bra sida som har typ allt du behöver kunna för att lära dig skalor arpeggios osv, jag använder den varje dag!
Citera
2013-01-04, 00:37
  #9
Medlem
Men shit, hur tusan ska man lära sig allt det där? haha... När jag kör flyttar jag inte handen i sidled, vilket jag antar att jag måste börja göra snart Dessutom har jag inte koll på vilken ton jag tar när jag spelar, förutom grundtonen i ackordet då. Känns som en lång väg att vandra innan jag vet exakt vilken ton jag spelar när jag trycker ner valfri sträng på valfritt band.
Citera
2013-01-04, 00:40
  #10
Medlem
pajmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte-fraga
Ja...är lite rädd att jag övar in fel sorts teknik. I slutändan vill jag kunna köra lite bluesmusik, typ John Mayer, Gary Moore etc. men de spelar båda två huvudsakligen med tre fingrar och förflyttar handen i sidled utan att tappa bort sig. Sjukt.

Det man ska komma ihåg är att du alltid kommer vara svagare i lillfingret, vilket gör att vissa grejer som töjningar etc. görs bäst med något av de andra fingrarna. Du får helt enkelt göra en avvägning vilken teknik som passar bäst i en given situation. Dock är det som sagt viktigt att ha lillfingret till hands, speciellt om du vill kunna spela snabbt.

Sen det där med att tappa bort sig om man flyttar handen mycket är nog en grej man inte behöver oroa sig för när skalan sitter i ryggmärgen.
Citera
2013-01-04, 00:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte-fraga
Men shit, hur tusan ska man lära sig allt det där? haha... När jag kör flyttar jag inte handen i sidled, vilket jag antar att jag måste börja göra snart Dessutom har jag inte koll på vilken ton jag tar när jag spelar, förutom grundtonen i ackordet då. Känns som en lång väg att vandra innan jag vet exakt vilken ton jag spelar när jag trycker ner valfri sträng på valfritt band.

hehe man får helt enkelt börja någonstans, kanske plugga in första boxen (band 5 - 8 i a moll) någon vecka sen långsamt gå vidare med nästa osv, en lång väg att vandra indeed men ack så kul när du är framme! som gitarrist har du ju iallafall fördelen att alla skalmönster ser likadana ut i alla tonarter, tillskillnad från typ pianister.
Citera
2013-01-04, 00:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCiscoKid
hehe man får helt enkelt börja någonstans, kanske plugga in första boxen (band 5 - 8 i a moll) någon vecka sen långsamt gå vidare med nästa osv, en lång väg att vandra indeed men ack så kul när du är framme! som gitarrist har du ju iallafall fördelen att alla skalmönster ser likadana ut i alla tonarter, tillskillnad från typ pianister.

Ja, man får väl se det positivt Hittills har jag lärt mig att vandra på durskalorna, men inte i sidled upp och ner för halsen. Men får väl börja där så får vi se!

Sitter för närvarande och kör någon jullåt, tar ut vilken tonart den går i och sedan spelar jag melodin med gehör i tonarten. (Utan att förflytta handen alltså)

Får väl börja med halsförflyttningar med så kommer jag framåt!

Tack för all hjälp allesamman!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback