Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-03, 17:46
  #1
Medlem
Hej!

Jag har börjat löparna seriöst nu under en längre tid men har stött på problem, det handlar om min mage. När jag löper i normalt tempo 4:30/5 min/km i 5-15 km så är det inga problem utan går helt smärtfritt.

Problemen kommer dock när jag ska köra ett maxlopp då känner jag hur gaserna börjar hopa sig och diarrén likaså. I förrgår tex sprang jag 5 km strax över 20 min och efter detta så är kvällen helt förstörd. Går säkert på toa 4 ggr efter dessa lopp och ofta blir jag även illamående/sängliggandes. Så vad har ni för tips ?
Citera
2013-01-03, 17:51
  #2
Medlem
SiSeniors avatar
Hur nära inpå träningen äter du? Hur nära efteråt äter du?
Citera
2013-01-03, 18:25
  #3
Medlem
Ca 3h innan träning och 1 h efter. Men spelar ju ingen roll när jag äter efter för då har skiten redan brutit ut om jag sprungit fort dvs!
Citera
2013-01-03, 18:34
  #4
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Ca 3h innan träning och 1 h efter. Men spelar ju ingen roll när jag äter efter för då har skiten redan brutit ut om jag sprungit fort dvs!

Har du någonsin testat springa på helt tom/fastnade mage?
Citera
2013-01-03, 18:53
  #5
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Hej!

Jag har börjat löparna seriöst nu under en längre tid men har stött på problem, det handlar om min mage. När jag löper i normalt tempo 4:30/5 min/km i 5-15 km så är det inga problem utan går helt smärtfritt.

Problemen kommer dock när jag ska köra ett maxlopp då känner jag hur gaserna börjar hopa sig och diarrén likaså. I förrgår tex sprang jag 5 km strax över 20 min och efter detta så är kväll en helt förstörd. Går säkert på toa 4 ggr efter dessa lopp och ofta blir jag även illamående/sängliggandes. Så vad har ni för tips ?

Undvik fet mat, tuggummi nikotin och koffein för nära på innan löpning, framför allt innan långpass och hårda pass. Ibland har man dock riktiga skitdagar inom löpning trots att man gör allt rätt. Ha med lite toapapper i jackfickan så i fall du skiter ned dig så kan du torka röven i alla fall.
Citera
2013-01-04, 09:45
  #6
Medlem
Haren8s avatar
Har exakt samma problem som TS. Totalhaveri i magen varje gång jag försöker springa i MAX fart. Prövade att springa med tom mage, dvs innan frukost och det gick utmärkt. Vad finns det för negativa effekter med att springa på tom mage?
Citera
2013-01-31, 15:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8
Har exakt samma problem som TS. Totalhaveri i magen varje gång jag försöker springa i MAX fart. Prövade att springa med tom mage, dvs innan frukost och det gick utmärkt. Vad finns det för negativa effekter med att springa på tom mage?

Har också testat köra på helt tom mage men känner mig då helt energilös gör inte du de? Jag skulle aldrig kunna prestera optimalt tex efter frukost!
Citera
2013-01-31, 17:09
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Har också testat köra på helt tom mage men känner mig då helt energilös gör inte du de? Jag skulle aldrig kunna prestera optimalt tex efter frukost!

Jag springer alltid på tom mage nu för tiden då jag tränar innan jag drar till skolan (24/7 gym äger )
Det funkar finfint sålänge jag inte käkat några extrema mängder mat dagen innan som måste ut när jag ska springa.
Citera
2013-01-31, 17:37
  #9
Medlem
Det är aldrig skönt att köra max, det ska kännas för jävligt och det är en orsak till att man inte kör max hela tiden. Folk som påstår sig köra HIIT flera gånger i veckan vet inte vad HIIT är. Ett alternativ är att träna vettigare, sett över ett träningsår är det procentuellt liten del högintensiv träning och man kör annan träning före för att just kunna klara av den högintensiva delen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback