Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Ser trevligt och gott ut.
Men sen är även Anders tacos, just tacos.
Det kan man aldrig komma ifrån, sen går det göra det godare än att använda en kryddmix till sin köttfärs.
Jo. Det blir ju en annan sorts tacos. Ibland är det gott att löka på med gräddfil , riven ost, salld osv. Man känner sig "hemma" då haha
Kryddmix i all ära, jag använder taco bells och den är faktiskt ganska bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
VVC
Ser oerhört gott ut! Hade kunnat betala för det där!

Tack! Gjorde allt från scratch, bakade brioche, gick till slaktaren och valde högrev och dylikt, malde på plats osv. Såsen är en chipotlemayo. Jag tycker det är skoj att stå i köket och fixa nu när jag sagt upp kabeltv. Blir mkt matlagande då + man får tid över att kunna göra allt från grunden.
Ett litet tips när vi ändå har varandra på tråden samt mitt sätt att tacka för fin kommentar:
Burgaren. Hemligheten är ju att få burgaren så saftig som möjlig så du vill ha en mjuk, fluffig och "vibrant" mitt. Skitnödiga NY krögare skriker att allt över mediumrare är straffbart. Skitsnack. Du vill ha den medium.
(1 patty)
Ta tre skivor fransbröd och strö ned det i en bunke. Tillsätt 5 cl mjölk (gärna en fetare runt 3%), just så att det blir vått och gott... Blanda i hickory vätska (1 tesked), ketchup (1 tesked), Webers gourmet burger seasoning samt chipotle chilli sauce (4-5 stänkar). Tillsätt nu din färs (80/20) och rör runt just så att allt gifter sig. Jobba inte för mkt med färsen. Under de sista sek som du rör färsen så tillsätter du kosher salt och färskmald svartpeppar.
Vilka såser som passar bäst kan du se här:
http://postimg.org/image/dwbkevgyp/
Tjockleken skall vara likt nedan:
http://postimg.org/image/8own22x1v/
Stek med minimal mängd solrosolja/jordnötsolja (halv tesked max!) Det där snacket att inte använda alls funkar bara när du har mkt fett i burgaren (alltså 70/30 el mer) flip the burger varje 30 sek. Ugnsbaka aldrig den, det är ingen filé. Avsluta med att lägga en cheddar el american cheese liknande skiva, låt den smälta över burgaren då köttet måste få vila i 5 min. Allt kan va kvar i gjutjärnet.
Enjoy !