Alldeles för länge sedan jag blandade mig i denna tråden tyvärr, får bli en bättring.
Här kommer ett förslag på lite köttporr...
Har vid några tillfällen under sommaren grillat oxfile och hittat en metod som är outstanding mot hur jag tidigare gjort.
1. Rumstemperera en bra bit oxflié.
2. Svartpeppar, salta, pensla sen på en hemmagjord marinad av olivolja, honung, chili, vitlök osv. (behöver ej ligga i detta, mest för en god stekyta på köttet)
3. Bränn på er filé duktigt under riktig hetta på grillen, gör inget det brinner i köttstycket.
4. Ta bort och låt vila medans grillen går ner tilll 100-150 grader och kör sen till 54 grader innertemp under lock.
5. Lägg till sidan igen på en tallrik UTAN folie medans ni hettar upp grillen igen till maxvärme. (tar 10- 15 min)
6. På med köttet igen och häll köttsaften/överblivna oljan från tallriken över köttet så det börjar brinna i biten igen... Den magiska skorpan man får på köttet är världsklass och gör så jäkla mkt för smaken.
7. In med biten och förhoppningsvis är alla tillbehör redan klara inne i köket. Skär upp och lägg på tallriken. Käka, njut, drick.
Utan tvekan bästa grillade oxfilén jag käkat samtliga gånger jag kört på detta viset jämfört hur jag gjort tidigare. Ger mig fan på att folievärmen man brukar vila köttet i mest bara dödar den fina ytan och svettar till biten. Saften håller sig kvar oavsett och man får en helt ny smak tack vare den knapriga grillytan som den sista brassningen gör.
Ge det en chans, ni kommer inte ångra er...
https://imagizer.imageshack.us/v2/1029x734q90/539/yzROzY.jpg