Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-17, 22:16
  #5221
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Med ångning syftar du på sjudning antar jag?

Givetvis har den ordinarie matbutiken inget större utbud av bra rissorter, men på senare tid har jag börjat se allt fler rissorter även i de svenska butikerna av samma märken som orientlivs. Ingenting går obemärkt förbi Axfood & Co ser jag.

Får man fråga vilken rissort just du använder? Märke, pris osv.?
Nej, jag menar ångning. Koka riset i några minuter i rikligt saltat vatten. Provsmaka det och när det är lite hårt i kärnan kvar så häller du av vattnet och riset i ett durkslag och sköljer lite snabbt med kallt vatten. Diska ur kastrullen snabbt och ställ tillbaka den på plattan. Ha i en generös klick smör samt lite neutral olja. När smöret smält så häller du på ungefär en halv dl vatten. Ha sedan i riset igen så att det ligger som ett berg (häll i riset lite i taget i mitten av kastrullen) och lägg en till generös smörklick ovanpå. Slå in kastrullens lock i en handduk och sätt på locket och låt riset ångas färdigt.

Hur lång tid ångningen tar beror på hur mycket riset har kokats. Jag brukar köra mellan 20 och 40 minuter.


Vad gäller rissort så kör jag antingen basmati eller domsiah (wiki). När det gäller basmati brukar jag köpa märket India Gate (Bild på påsen). Osäker på det exakta priset men brukar väl ligga någonstans mellan 150 och 170 kr för en femkilossäck. Några kronor dyrare per kilo än Uncle Bens men så är det oändligt mycket bättre. Köper du ris från orientlivsen av samma kvalitet som Uncle Bens får du en tiokilossäck för under hundringen, ska tilläggas.

Domsiahris är lite sällsyntare och dyrare (brukar ligga runt 200 kr för samma mängd) men då får du också det bästa riset du någonsin kommer äta.
Citera
2014-02-17, 22:23
  #5222
Medlem
Vart är lättast att lägga in bilder? direkt från telefonen så man slipper föra över dem till datorn först.
Citera
2014-02-18, 09:15
  #5223
Medlem
Jag har lagat så mycket mat den sista tiden så jag inte har haft tid att kolla bilderna på den .

Det här käkade vi i alla fall i fredags. Kalvracks körda sous vide, lite äppeltärningar, jordärtskockspuré och panerad och smörstekt kalvbräss. Kalvbräss är så sjukt gott.

http://www.barariktigmat.se/media/k2...86391131_L.jpg

Brässen kanske inte ser så smaklig ut när den är rå
http://www.barariktigmat.se/images/b...s/P1030371.jpg
Citera
2014-02-18, 11:40
  #5224
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nappinapp
Vart är lättast att lägga in bilder? direkt från telefonen så man slipper föra över dem till datorn först.
Säkert instagram, men tror också att imageshack.us har en app för det. Bara att skapa ett konto.
Citera
2014-02-18, 12:29
  #5225
Medlem
JerryCottons avatar
Inte så vackert men en kebabpizza med lite grönsaker och vitlökssås.

http://i.imgur.com/O5scBoi.jpg
Citera
2014-02-18, 12:35
  #5226
Medlem
syke555s avatar
Dagens lunch:
150g svensk, grovmald högrev, egenbakat bröd med nytt recept, svartpepparmajonnäs, bbq-sås (roadhouse från extremefood.se), rödlök, sallad, tomat och fulfulsmältost (ched'up individuellt inplastad). Gott var det!

http://www.hamburgare.org/wp-content...2/brodtest.jpg
Citera
2014-02-18, 12:39
  #5227
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Dagens lunch:
150g svensk, grovmald högrev, egenbakat bröd med nytt recept, svartpepparmajonnäs, bbq-sås (roadhouse från extremefood.se), rödlök, sallad, tomat och fulfulsmältost (ched'up individuellt inplastad). Gott var det!

http://www.hamburgare.org/wp-content...2/brodtest.jpg


Brödet ser fantastiskt ut, det är alltid brödet som sabbar mina burgare, recept?

Fulost kan vara ganska gott faktiskt
Citera
2014-02-18, 12:47
  #5228
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Inte så vackert men en kebabpizza med lite grönsaker och vitlökssås.

http://i.imgur.com/O5scBoi.jpg
Har du gjort den själv? Imponerande isåfall.

Hur gjorde du kebaben?
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Dagens lunch:
150g svensk, grovmald högrev, egenbakat bröd med nytt recept, svartpepparmajonnäs, bbq-sås (roadhouse från extremefood.se), rödlök, sallad, tomat och fulfulsmältost (ched'up individuellt inplastad). Gott var det!

http://www.hamburgare.org/wp-content...2/brodtest.jpg
Snygg presenterat.
Jag har personligen svårt för blodigt färs, men var säkert gott.

Hur går det med den nya restaurangen?
Citera
2014-02-18, 12:47
  #5229
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePlayboy
Brödet ser fantastiskt ut, det är alltid brödet som sabbar mina burgare, recept?

Fulost kan vara ganska gott faktiskt

Så här ser receptet ut just nu



-----------------------------------------------
Det här behöver du till 9 hamburgerbröd:
50g proteinrikt mjöl
150g mjölk

100g mjölk
10g jäst

250g proteinrikt mjöl
20g socker
5g salt

25g rumstempererat smör, skuret i kuber.

Gör så här:
Blanda 50g mjöl och 150g mjölk i en kastrull. Värm på medelvärme. Vid 65 grader börjar blandningen tjockna. Fortsätt att värma och röra (hela tiden för att undvika att det bränner fast i botten) tills du kan göra ränder i smeten.

Ta bort kastrullen från värmen och tillsätt resten av mjölken (100g) och rör om tills allt blivit en jämn smet. Låt svalna till ca 37 grader. Förmodligen är degvätskan redan närmare 37 grader p.g.a. den tillsatta, kalla, mjölken. Smula ner jästen och rör runt tills den lösts upp.

Blanda mjöl, socker och salt i en degbunke. Häll ner vätskan från kastrullen. Knåda på låg hastighet tills allt blandats väl. Tillsätt smöret bitvis och låt gå tills allt blandats. Låt degen vila ca 15 minuter. Kör 10 minuter på medelfart.

Är degen mjuk och smidig? Släpper den relativt lätt från degbunken? Är det möjligt att dra ut degen till en tunn hinna? Om du rannsakat dig själv, och ställt dessa frågor samt svarat ja på dem kan du gå vidare. Annars vilar du degen 10 minuter till och kör 10 minuter igen i degblandaren.

Skär upp, dra ej - det förstör glutentrådarna, 9 degbitar á 65 gram. Rundriv* bitarna, d.v.s. spänn degen och forma till bollar, och platta sedan ut dem till ca 7cm i diameter på en bakplåtspapperklädd plåt. Låt jäsa tills de blir lagom stora. Ca 3cm höga och 9cm diameter, låt det ta tid. För mig tog det nästan 2,5h.

Baka av vid 175 grader ca 10 minuter.

Låt dem svalna under en bakduk och lägg i en fryspåse som du försluter så fort de är svala nog.


* Om du undrar hur fasiken man rundriver degbitar, kolla någon exempelfilm på youtube, t.ex. den här: http://www.youtube.com/watch?v=HLfNUSc8g_E
Citera
2014-02-18, 12:49
  #5230
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Så här ser receptet ut just nu



-----------------------------------------------
Det här behöver du till 9 hamburgerbröd:
50g proteinrikt mjöl
150g mjölk

100g mjölk
10g jäst

250g proteinrikt mjöl
20g socker
5g salt

25g rumstempererat smör, skuret i kuber.

Gör så här:
Blanda 50g mjöl och 150g mjölk i en kastrull. Värm på medelvärme. Vid 65 grader börjar blandningen tjockna. Fortsätt att värma och röra (hela tiden för att undvika att det bränner fast i botten) tills du kan göra ränder i smeten.

Ta bort kastrullen från värmen och tillsätt resten av mjölken (100g) och rör om tills allt blivit en jämn smet. Låt svalna till ca 37 grader. Förmodligen är degvätskan redan närmare 37 grader p.g.a. den tillsatta, kalla, mjölken. Smula ner jästen och rör runt tills den lösts upp.

Blanda mjöl, socker och salt i en degbunke. Häll ner vätskan från kastrullen. Knåda på låg hastighet tills allt blandats väl. Tillsätt smöret bitvis och låt gå tills allt blandats. Låt degen vila ca 15 minuter. Kör 10 minuter på medelfart.

Är degen mjuk och smidig? Släpper den relativt lätt från degbunken? Är det möjligt att dra ut degen till en tunn hinna? Om du rannsakat dig själv, och ställt dessa frågor samt svarat ja på dem kan du gå vidare. Annars vilar du degen 10 minuter till och kör 10 minuter igen i degblandaren.

Skär upp, dra ej - det förstör glutentrådarna, 9 degbitar á 65 gram. Rundriv* bitarna, d.v.s. spänn degen och forma till bollar, och platta sedan ut dem till ca 7cm i diameter på en bakplåtspapperklädd plåt. Låt jäsa tills de blir lagom stora. Ca 3cm höga och 9cm diameter, låt det ta tid. För mig tog det nästan 2,5h.

Baka av vid 175 grader ca 10 minuter.

Låt dem svalna under en bakduk och lägg i en fryspåse som du försluter så fort de är svala nog.


* Om du undrar hur fasiken man rundriver degbitar, kolla någon exempelfilm på youtube, t.ex. den här: http://www.youtube.com/watch?v=HLfNUSc8g_E


Verkar avancerat... trevligt med ett nytt "projekt"!

Tackar!
Citera
2014-02-18, 12:53
  #5231
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Har du gjort den själv? Imponerande isåfall.

Hur gjorde du kebaben?

Snygg presenterat.
Jag har personligen svårt för blodigt färs, men var säkert gott.

Hur går det med den nya restaurangen?

Den var inte så blodig, det var mest fett som sipprade ut

Restaurangen jobbas det vidare på. Hela ventilationskanalen behöver bytas ut. Det har inte hänt något på 3 månader men nu har de äntligen börjat riva den gamla kanalen. Så snart så .. vilken månad som helst
Citera
2014-02-18, 13:01
  #5232
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Har du gjort den själv? Imponerande isåfall.

Hur gjorde du kebaben?

Pizzan är hemlagad fast det är köpekebab på. Orkar inte laga kebabflarn från grunden. Ibland har jag dock hemlagad gyros på pizzan, eller gör en rulle.
Citera
mat

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback