Citat:
Ursprungligen postat av
AndersArsenik
Jag tycker faktiskt att lammstek är lite svårt att laga. Det är lite som fransyska, sådär mellantuggigt. Det är inte lika segt som högrev, bringa, kind och märgpipa, sånt som kan kokas i princip hur länge som helst utan att falla sönder. Lammstek kan ibland bli lite för mjöligt om man kokar det för länge, i alla fall om man kokar det i bitar. Så är det med fransyska också. Lagar man det kort tid och istället siktar på lite rosa kött så måste man se till att skära det riktigt tunt för att det inte ska upplevas som segt. Jag har gjort indiska grytor på lammstek där lammet gått klart för länge. Den här tillagningen är dock rätt idiotsäker. I sommar ska jag testa att laga lammstek i eldgrop (Sök efter Jonas Cramby på Youtube så kan man se hur han gör det).
Det går verkligen att hitta bra gris i Sverige också men bra gris kostar mer (det är faktiskt den vanliga som är för billig och inte går att ta fram utan egentligen oacceptabla kompromisser). Domta har berkshire, Franzéns Charkuterier har linderödsvin (men han säljer väldigt lite rent kött) och det finns många fler också. Bor man i mälardalsområdet så är det inga problem att skaffa hem fantastiska köttlådor. Jag har varit totalt ointresserad av fläskfilé i flera år men efter att ha testat Domtas blev jag lite pånyttfrälst. Finns garanterat fler bra gårdar också, men jag har inte handlat från så många.
Den kotlettraden såg inte dum ut, måste prova i vår när det blir grillväder.
Jonas är en kul kille... jag lagar numera BARA mexikansk mat enligt hans recept, han har bland annat ett fantastiskt recept på Carnitas, marinerad fläskkarré som kokas drygt 2h i Coca Cola, en favorit här hemma, 100 ggr. godare än Pulled Pork! Dessutom har han det i särklass bästa receptet på Texas Chili, även om det kommer från Francis X Tolbert från början.
Jag har en lammstek i frysen, från Island. Nu kom jag på att jag skall göra en Vindaloo till söndagsmiddag, tack för inspirationen!