Citat:
Ursprungligen postat av Unknownhemlig
I fas är jag inte ändå. Det kan jag glömma. Men med studieavbrott kan jag inte göra tentorna som jag missat? Tentorna som kan komma att ge mig CSN. Måste man inte söka om? Vad jag har förstått så måste man det och finns det inte platser så finns det inte..
Just nu har jag tagit ett studieuppehåll och omregistrerat mig så jag kan skriva de tentor jag missat. Kan man skriva tentor fast man tagit ett studieavbrott?
Du har ju gått kursen och gjort momenten på den. Då är det bara tentan du behöver omregistrera dig på nästa termin. Tentor på kurser du varit registrerad på kan du alltid omregistrera dig på, även om du har avslutat studierna, förutsatt att kursen inte läggs ner eller görs om totalt. Så även om du har studieavbrott kan du omregistrera dig till tentor. Så fungerar det åtminstone på fristående kurser, men hör med studievägledaren om du ändå ska dit på Måndag. Vad gäller programmet så kan det hända att du behöver söka och komma in på det igen längre fram, men eftersom du redan har tagit ett antal kurser på det så kommer du ju inte att behöva gå om det från början.
Citat:
Jo. Soc är min enda väg känner jag med. Sorgligt nog. När det gäller lägenheten så är jag väl rädd att soc ska kontakta dem. Sen inser de väl att jag tagit studieavbrott genom den vägen. Att de skulle låta mig bo kvar om jag berättar som det är, är ju lite gambling. Men jag tar ju ett studieavbrott för att kunna betala hyran hos dem. Det är ju inte så att jag hoppat av självmant och bo kvar. Jag måste ju ta ett avbrott för att kunna betala dem. Men jag förstår att det finns andra "bättre" personer som kan flytta in i så fall. Dock känns det som de borde kunna göra undantag då det är en hyresvärd för jag studenter. Och jag är väl inte den enda som har råkat ut för det här?
Jag vet inte om soc kontaktar hyresvärden. Men hyresbolag är vinstdrivande företag och jag skulle inte förvänta mig någon större förståelse från dem. Det är väldigt lätt för dem att bara säga att "tyvärr, man får bara bo i våra studentlägenheter om man studerar", och sedan hyra ut lägenheten till någon av de tusentals studenter som står i kö.
Ibland förutsätter studentbostäder också att man tar ett visst antal poäng per termin för att man ska räknas som student, om ditt hyresbolag har sådana krav så kan det vara så att du redan har bott där ett tag utan att egentligen ha rätt till bostaden, i vilket fall de kommer att bli ännu svårare att ha att göra med.
Citat:
Utbildningen är inte svår. Den är och har varit svår för mig bara. Skoltrött som tusan och haft andra problem helt enkelt. Dessutom så kan jag inte bara byta utbildning till något jag är mer intresserad av för jag måste ju gå klart en utbildning för att kunna få CSN på en annan? En utbildning och titel är något jag vill ha i slutändan i alla fall.
Tänk på att det här är något du ska jobba med i framtiden. Om du inte tycker att området är tillräckligt intressant för att plugga så kanske det inte är en så bra matchning. Om du är skoltrött kanske ett avbrott är precis vad du behöver, om du får något jobb och slipper soc dvs.
Du behöver inte gå klart hela utbildningen för att byta, du behöver bara ha tagit tillräckligt många CSN poäng under de senaste terminerna (beroende på om du sökte för en termin eller två när du ansökte om studiemedel) för att få fortsatt CSN stöd. Alltså antingen 45 poäng (dvs 75% av 60) totalt under de senaste två terminerna (om du sökte för två terminer) eller 22.5 poäng (75% av 30) under den senaste terminen (om du bara sökte studiemedel för en termin).
Det finns ju också andra former av utbildningar än just universitetet. Du kan hoppa på en YH-utbildning och få CSN för den även om du inte längre får CSN för högskolestudier.