2013-01-01, 19:29
Medlem
Gizurs avatar
Har sett flera länkningar till det här inlägget på twitter, var lustigt nog så jag hittade det.

Mästerkatten, du skriver mycket bra och det är en berättelse som nog många kan ta till sig, även om de inte har haft exakt samma upplevelser. Det är den mest intressanta texten jag läst på Flashback på mycket länge. Lycka till.
Citera
2013-01-01, 19:37
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Har sett flera länkningar till det här inlägget på twitter, var lustigt nog så jag hittade det.

Mästerkatten, du skriver mycket bra och det är en berättelse som nog många kan ta till sig, även om de inte har haft exakt samma upplevelser. Det är den mest intressanta texten jag läst på Flashback på mycket länge. Lycka till.
Vilken tur han har, med lite tur blir han inbjuden att sitta och gråta ikapp med någon i en morgonsoffa om all hemsk internethat. Kanske kan han bikta sig för folket om vilken hemsk människa han varit och få anställning av miljöpartiet.

Killen är inte stabil och om det inte varit Sverigedemokraterna hade det varit interntepoker, porrsurfande eller något annat folk idag gråter ut om för några tusen i aftonbladet.
Citera
2013-01-01, 19:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Men det finns en sjuklig kultur [...runt den nationalistiska rörelsen...] på internet. Det sjuka består i att man avskärmar sig från allt som motsäger den egna världsbilden och trissar upp ett hat och en paranoia hos varandra mot resten av samhället

Det här är en intressant observation. Modern forskning finns på det här området ("Selective Exposure Theory") och det finns en del som pekar på att just Internet skapar särskilda förutsättningar att drabbas av det här problemet (för det får det nog anses vara, sett ur allsidighetens intresse) . Länk: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1766875
Citera
2013-01-01, 19:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Killen är inte stabil och om det inte varit Sverigedemokraterna hade det varit interntepoker, porrsurfande eller något annat folk idag gråter ut om för några tusen i aftonbladet.

Underskatta inte, hur upplevelsen av att vara förföljd inverkar på instabil persons färd mot nervsammanbrottet.
Citera
2013-01-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetval
Det saknas dock en aspekt i det du skriver.
Visst blir man lyckligare om man inte umgås med dystopiska tankar hela dagarna. Jag kan själv mysa framför brasan med varm chocklad, eller ha en picknick med vänner, bada och skratta. Leva för dagen istället för att grotta ner mig framför avpixlat varje ledig sekund.
Det ändrar ju dock inte samhället utanför. Alldeles oavsett om man offrar sig själv och skadar sig själv på det sättet som Mästerkatten har gjort (och även jag till viss del) så finns ju samhället där utanför iaf med våld, motsättningar och hat.

Bara för att man inser att man måste ha ett sunt förhållande till saken och inte låta ens liv förstöras så måste vi ändå få ett bättre samhälle för framtiden.
Att vända andra kinden till/blunda inför islamister, hederskultur, machoideal, arbetslöshet och utanförskap hjälper inte ett jävla någe.
Fast visst, om man vänder på det, och innefattade alla människor i ditt kärlekstänk så vore man något på spåret. Dessvärre ser inte verkligheten ut sådan, och därför kommer det allt jämt finnas skildrare av samhället som har en dystopisk bild av tillvaron.

Vilken politisk slutsats man ska dra tycker jag det är upp till var och än att nå fram till.

Man ska inte möta hat med hat. Det kan aldrig vara rätt väg. Islamism, hederskultur, etc som du nämner är mellanösterns sverigedemokrater. Intolerans, isolationism, paranoia, hat. Man ska inte vända andra kinden till - man ska bekämpa det också. SD har inte monopol på att göra det. Men man kan bekämpa det med hat, eller motarbeta det med kunskap och öppna armar. Dessa negativa saker du tar upp är inte statiska utan kan förändras, precis som TS på ett föredömligt sätt rannsakat sig själv och förändrats.

I grund och botten mår många av er dåligt för att det inte är en sund kärleksfull världsåskådning ni förespråkar.
Citera
2013-01-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här är en intressant observation. Modern forskning finns på det här området ("Selective Exposure Theory") och det finns en del som pekar på att just Internet skapar särskilda förutsättningar att drabbas av det här problemet (för det får det nog anses vara, sett ur allsidighetens intresse) . Länk: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1766875

Denna "selective exposure" kan också drabba befolkningar kollektivt. Nordkoreas befolkning är extremexemplet, men om de dominerande medierna och statsmakten i ett land tillsammans driver en politisk agenda där fakta filtreras och tillrättaläggs och dissidenter med internationellt sett normala åsikter demoniseras och avhumaniseras som idioter, löss och kackerlackor så kan denna ensidighet, detta trånga sektliknande debattklimatet drabba en hel nation.

Då kan medborgaren luras att rösta mot sitt egenintresse och våld och hot kan ostraffat legitimeras av "anständiga" politiska ledare och opinionsbildare.
Citera
2013-01-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
Man ska inte möta hat med hat. Det kan aldrig vara rätt väg. Islamism, hederskultur, etc som du nämner är mellanösterns sverigedemokrater. Intolerans, isolationism, paranoia, hat. Man ska inte vända andra kinden till - man ska bekämpa det också. SD har inte monopol på att göra det. Men man kan bekämpa det med hat, eller motarbeta det med kunskap och öppna armar. Dessa negativa saker du tar upp är inte statiska utan kan förändras, precis som TS på ett föredömligt sätt rannsakat sig själv och förändrats.

I grund och botten mår många av er dåligt för att det inte är en sund kärleksfull världsåskådning ni förespråkar.

Det här är önsketänkande.

Problemet med invandringspolitken, som jag ser det, är att vi får in för många människor och familjer som är genomsyrade av våld. Detta i komibation med en tuff arbetsmarknad har skapat grogrunden till en mycket farlig kriminalitet. Ska man ha en rimlig chans att bemöta detta har man inte råd att vara naiv. Det räcker inte med "kunskap och öppna armar", utan vad som krävs är en stramare invandringspolitik och starkare rättsstat. Sverigedemokraterna är ensamma om denna insikt, och förtjänar därför att man sympatiserar med dem.
Citera
2013-01-01, 20:00
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
... motarbeta det med kunskap och öppna armar. ...

Så, då kan vi stänga tråden. Vasarely har levererat svaret. Inget mer att se här.
Citera
2013-01-01, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur

Väldigt intressant text! Håller helt med. Dock så är det många SD pojkar som måste hoppa på honom, helt onödigt. Denna text säger inte emot SD utan bara är en skildring utav hans erfarenhet.
Citera
2013-01-01, 20:06
Medlem
Tack för det intressanta inlägget!

Visserligen förstår jag varken varför du blev "nationalist" eller varför du slutade att vara det, men sensmoralen är väl att man bara ska göra det man står för. Och att man inte ska förlägga alltför mycket av sin livstid i samvaro på internet.

Det man inte kan stå för bland vänner och bekanta är antagligen ofta ett spel som man deltar i för nöjes skull. Men det är skrämmande vad människor kan glida in i utan att från början vara särskilt medvetna. Jag tror inte att Breivik vid resans början ens anade dess slut.

En intressant parallell är också flower power rörelsen i främst San Francisco på 60-talet. Unga män som egentligen inte var homosexuella började bete som som sådana för nöjes skull och tyckte att de hade kul. Efteråt förstod många av dem ingenting av hur det kunde gå som det gick.
Citera
2013-01-01, 20:06
Medlem
Intressant och välskrivet. Förvånande hur många likheter man finner med substansmissbruk. Skriv en bok!!
Citera
2013-01-01, 20:07
Medlem
Trådskaparen har skrivit av sig en del personligt elände och det har han gjort på ett bra sätt. Och han har rätt i att det finns en massa dåliga subkulturer inom det invandringskritiska spektrat.

Där ska man inte hamna. Man ska fundera igenom sina ståndpunkter, komma fram till vad man tycker är huvudsaken. Resten är en fråga om smak. Musik, klädval och umgänge ska man helt enkelt inte blanda in i saken. Då kan det gå som för Mästerkatten.

Och man skall definitivt inte ägna sig åt personligt hat mot enskilda blattar för att de utnyttjat situationen. Då blir livet riktigt tråkigt. Man har gått i motståndarsidans fälla.

För det är det våra motståndare vill uppnå med sina förföljelser och sina uthängningar. Sektbeteende, att man sluter sig inåt, att man mår dåligt psykiskt. Att man söker sig till extremism.

Själv kom jag redan i slutet av 90-talet fram till att grunden för mig är att svensk invandringspolitik är extrem, har genomförts utan folkligt stöd och medför stora ekonomiska och sociala konsekvenser. Det räcker så. Jag har inte under 15 års tid funnit några som helst hållbara argument mot dessa grundteser.

I övrigt är jag i mångt och mycket tämligen politiskt sossig.

Och vänd på saken. Låt oss säga att trådskaparen ägnat sig åt att försvara den här politiken. Hade han mått bättre av att sitta på forumen och hitta på argument för att:

-Ingenting har hänt. Det har alltid varit mångkultur i Sverige ända sedan stenåldern

-Det finns ingen svensk kultur

-Sverige är 1800-talspåhitt

-Vi har ingen massinvandring

-Vi har inte enorma utgifter som vi kunnat slippa om vi fört en annan politik

-Finns det mot förmodan några utgifter förknippade med invandringen är dessa minimala jämfört med de enorma vinsterna.

-Alla blattar behövs som arbetskraft

-Och skulle man bli överbevisad om något annat är det svenskarnas fel. De icke existerande svenskarna som diskriminerat stackars invandrare

-Vi har inte getton som är rena pesthärdarna av kriminalitet och bidragsberoende

-Det finns inget samband mellan att svensk medelklass hovrar över en avgrund av livslångt skuldslaveri för borättsköp och att vi beviljat 1,5 miljoner PUT sedan 1980

-Det finns inget samband mellan en extrem invandringspolitik och att välfärd och trygghet på arbetsmarknad håller på att gå åt fanders och underhåll av infrastruktur och försvar har kollapsat

-Sverigedemokraterna backar alltid i opinionsmätningarna

osv ad absurdum

Är inte detta mer av sektbeteende? Jag får ibland känslan av att många multikultipostare mår väldigt väldigt dåligt.

Man kan inte känna sig väl till mods om man hävdar dessa uppenbara dumheter. Det vore väl en sak om man stod upp för konsekvenserna och hävdade att vi har en skyldighet som utvecklad industrination att stå ut med skiten.

Men det gör man inte. Man lägger enormt med krut på att visa att ingenting har hänt.

Skulle mästerkatten mått bättre av att hålla på med det? Kanske i så mån att han inte behövt smyga med det och kunnat få beröm för det han höll på med.

Jag vill gärna tro att en ärlig människa alltid mår dåligt av att ägna sig åt lögn.
Senast redigerad av Starke Adolf 2013-01-01 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in