Citat:
Ursprungligen postat av Ingetval
Det saknas dock en aspekt i det du skriver.
Visst blir man lyckligare om man inte umgås med dystopiska tankar hela dagarna. Jag kan själv mysa framför brasan med varm chocklad, eller ha en picknick med vänner, bada och skratta. Leva för dagen istället för att grotta ner mig framför avpixlat varje ledig sekund.
Det ändrar ju dock inte samhället utanför. Alldeles oavsett om man offrar sig själv och skadar sig själv på det sättet som Mästerkatten har gjort (och även jag till viss del) så finns ju samhället där utanför iaf med våld, motsättningar och hat.
Bara för att man inser att man måste ha ett sunt förhållande till saken och inte låta ens liv förstöras så måste vi ändå få ett bättre samhälle för framtiden.
Att vända andra kinden till/blunda inför islamister, hederskultur, machoideal, arbetslöshet och utanförskap hjälper inte ett jävla någe.
Fast visst, om man vänder på det, och innefattade alla människor i ditt kärlekstänk så vore man något på spåret. Dessvärre ser inte verkligheten ut sådan, och därför kommer det allt jämt finnas skildrare av samhället som har en dystopisk bild av tillvaron.
Vilken politisk slutsats man ska dra tycker jag det är upp till var och än att nå fram till.
Man ska inte möta hat med hat. Det kan aldrig vara rätt väg. Islamism, hederskultur, etc som du nämner är mellanösterns sverigedemokrater. Intolerans, isolationism, paranoia, hat. Man ska inte vända andra kinden till - man ska bekämpa det också. SD har inte monopol på att göra det. Men man kan bekämpa det med hat, eller motarbeta det med kunskap och öppna armar. Dessa negativa saker du tar upp är inte statiska utan kan förändras, precis som TS på ett föredömligt sätt rannsakat sig själv och förändrats.
I grund och botten mår många av er dåligt för att det inte är en sund kärleksfull världsåskådning ni förespråkar.