2013-01-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M4gnusson
Visst finns det idioter av olika slag som låter sig drivas av hat, men din generalisering här är en ren dumhet. Det finns många goda grunder för en nationalistisk inställning som håller sig långt från hatet. Jag tror att problemet till stor del ligger i hur man bemöts av omgivningen. Om man ser något i samhället man tycker är fel vill man förstås försöka göra något åt det, om man då möts av hån, hat, demonisering, förlöjligande eller bara tystnad, hur påverkas man? Hur förväntas man reagera när ens själva identitet och bakgrund förnekas och förlöjligas.

Jag tror att den stora majoriteten av alla människor grundar sina åsikter i vad de tror är gott och att alla med en allvarlig åsikt förtjänar att tas på allvar i ett samhälle som kallar sig demokratiskt.

Alltså, man kan vara invandringskritisk, och där får mainstream-media och etablissemanget ta på sig att inte de åsikterna har fått luftas utan demonisering. Men väldigt många SD-anhängare och höger om det drivs av hat, isolationism och paranoia snarare än en pragmatisk syn på varför man borde sänka invandringen. Dessa extrema åsikter måste bemötas starkt för de har en vidrig människosyn, som i förlängningen bara kan leda till krig, mord och allmän förödelse. Jag känner så många invandrare som vill vara en del av samhällsorganismen, men vars hjärta blir krossat av människor som säger "det här är inte ditt land, det kommer aldrig bli ditt land, det är mitt land"
Citera
2013-01-01, 20:12
Medlem
Ingetvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
Man ska inte möta hat med hat. Det kan aldrig vara rätt väg. Islamism, hederskultur, etc som du nämner är mellanösterns sverigedemokrater. Intolerans, isolationism, paranoia, hat. Man ska inte vända andra kinden till - man ska bekämpa det också. SD har inte monopol på att göra det. Men man kan bekämpa det med hat, eller motarbeta det med kunskap och öppna armar. Dessa negativa saker du tar upp är inte statiska utan kan förändras, precis som TS på ett föredömligt sätt rannsakat sig själv och förändrats.

I grund och botten mår många av er dåligt för att det inte är en sund kärleksfull världsåskådning ni förespråkar.

Vad menar du med att möta hat med hat?
Jag ska inte svara för Mästerkatten egentligen, men tror du att han själv skulle tillskriva det han skrivit tidigare som hat? Är det jag skriver hatfullt?
Som jag tolkar det så KÄNDE Mästerkatten hat. Hat inför sin ensamhet, hat inför känslan av att andra tillskrev honom rollen som en skurk, hat och paranoia inför människor som han kände ville skada honom. Självhat. Hat inför den enögda människa han blivit.
Han sträckte sig till att ge sina egna blogginlägg epitetet propaganda, inte hat (om jag minns rätt).
Anser man att de andra partier har en realistisk möjlighet att förändra samhället så är det en åsikt som man kan ha, men om man inte tror på det, som jag, så har SD monopol på realistiska lösningar.
Citera
2013-01-01, 20:13
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fy fanken vilken lång text jag orkade inte läsa hela, en liten sammanfattning hade nog varit bra. Du var SD, blev nationalist och nu är du vadå, feminist/pacifist alternativt knäckt (men mår bra)?

I och med att TS associerar till Matrix, så är denna sammanfattning ganska klockren.

http://www.youtube.com/watch?v=1IQOb8h1rrY
Citera
Medlem
Det är farligt med nationalism. Ni som tänker att rösta på SD bör tänka till en eller två gånger innan ni röstar på partiet som vill förstöra Sverige!
Citera
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Man ska inte möta hat med hat. Det kan aldrig vara rätt väg. Islamism, hederskultur, etc som du nämner är mellanösterns sverigedemokrater. Intolerans, isolationism, paranoia, hat. Man ska inte vända andra kinden till - man ska bekämpa det också. SD har inte monopol på att göra det. Men man kan bekämpa det med hat, eller motarbeta det med kunskap och öppna armar. Dessa negativa saker du tar upp är inte statiska utan kan förändras, precis som TS på ett föredömligt sätt rannsakat sig själv och förändrats.

I grund och botten mår många av er dåligt för att det inte är en sund kärleksfull världsåskådning ni förespråkar.
Har väldigt svårt att se hur man kan motarbeta hat med "öppna armar". Tolerans för det intoleranta... Men till viss del måste jag hålla med dig. TS' stora trauma verkar iallafall delvis vara att han drogs med i den neokonservatism som delar av Sverigedemokraterna står för. Den är inte sund någonstans, utan precis som du säger bara hatisk, och en del av det en nationalist och klassisk konservativ kämpar emot.

Det skulle det vara intressant att höra Mästerkattens tankar om t ex Israel och USA:s utrikespolitik idag.
Citera
2013-01-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Så, då kan vi stänga tråden. Vasarely har levererat svaret. Inget mer att se här.

Jag tror och hoppas att Islam i ett öppet informationssamhälle gradvis kommer att genomgå reformation och upplysning.
Citera
2013-01-01, 20:16
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Vad är sensmoralen? Att nationalister har fel? Ja det tycker jag visserligen att de har, men den här berättelsen handlar egentligen inte om politik utan om en osund kultur runt en politisk åskådning. Jag är övertygad om att det finns intelligenta nationalister, goda nationalister, nationalister som mår bra. Men det finns en sjuklig kultur runt den nationalistiska rörelsen på internet. Det sjuka består i att man avskärmar sig från allt som motsäger den egna världsbilden och trissar upp ett hat och en paranoia hos varandra mot resten av samhället. Det är ett sektbeteende. Det leder till radikalisering och skapar instabila människor. Några få hämtar geväret och ger sig på den fientliga omgivningen. En del knäcks istället mentalt som jag gjorde. De flesta gör ingetdera, men jag är övertygad om att de går miste om mycket.
De flesta som röstar på SD är inte sjuka i huvudet, men du är ett undantag.
Citera
2013-01-01, 20:21
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det är inte 200 Ekerothare som sitter naglade vid tangentborden dag och natt, det är hundratusentas som ser samhällshaveriet pågå och reagerar där de har möjlighet.

För denna tråd parentetiskt, men kanske 400 "Ekerothare"? Guardian i ca 6 gånger större Storbritannien lät undersöka kommentarerna, där 2600 personer stod för minst 20% av kommentarerna.
...one thing is clear from the numbers in the article.

At least 20% of the comments left on the Guardian website each month come from only 2,600 user accounts, who together make up just 0.0037% of the Guardian’s declared monthly audience.
http://www.currybet.net/cbet_blog/2012/12/guardian-comments-part-1057.php

Dessa minst 20% av kommentarer har väl inte med counter-jihad att göra, men visar att stora delar av tidningars kommentarsfält inte behöver vara representativa för befolkningen.
Senast redigerad av ankademiker 2013-01-01 kl. 20:34.
Citera
2013-01-01, 20:25
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spia
Det är farligt med nationalism. Ni som tänker att rösta på SD bör tänka till en eller två gånger innan ni röstar på partiet som vill förstöra Sverige!

Oändligt mycket farligare att låta maktgalningar som inte bryr sig om svenska folket, ge bort vårat land.
Citera
2013-01-01, 20:26
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Jag tror och hoppas att Islam i ett öppet informationssamhälle gradvis kommer att genomgå reformation och upplysning.

Tyvärr känner jag mig inte alls trygg och tillfreds med dina förhoppningar.
Vad skall vi som tar dessa enorma risker vinna på det?
Kebab va?
Citera
2013-01-01, 20:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Varför anser du, att man ansvarslöst bör experimentera med att testa, om denna tro och denna förhoppning kommer att infrias ...eller inte kommer att infrias...?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Her-har-8-av-10-elever-somalisk-bakgrunn-7080439.html
Citera
2013-01-01, 20:32
Medlem
Gautthiods avatar
Det första jag tänker på är det uppenbara sociala tryck som du upplevt, och som till slut brutit ner dig. Frågan är om detta är en självidentifiering; en självuppfyllande profetia, eller om det faktiskt är så att det existerar en hegemoni.

I mina ögon är det oerhört tydligt att det offentliga samtalet samverkar med stigmatisering av nonkonforma element. Det tankegods som präglar det offentliga samhället idag är så djupt normaliserat att man stöter på det överallt, om man lever ett ganska "normalt" liv. Gör man därtill kopplingen att en stigmatiserad social/politisk ståndpunkt är liktydigt med ett riskerande av liv och lem så ökar naturligtvis pressen.

Det intressanta är dock, i mina ögon, hur denna sociala press kommit till och vem som tjänar på den. Den är nämligen ingenting nytt i sig, utan ett ganska välanvänt politiskt verktyg. Som du verkar fallit offer för.

Att du lagt ner all denna tid och kraft på en ståndpunkt som du nu avfärdar tyder dock på att felet ligger hos dig som person på en känslomässig/psykisk nivå och inte i själva ståndpunktens eventuella bärighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in