2012-12-31, 12:12
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summertimesadness
Jag är så trött på objekifering av kvinnor. Objektifering som leder till manshat och kvinnoförakt. Objektifiering som jag och andra kvinnor tvingas utstå varje dag.

Och för att ta ett exempel, varför är det så provocerande om en kvinna väljer att inte raka sig. Inga män rakar sig ju i lika stor utsträckning som kvinnor! Men normen säger att kvinnor ska raka sig och bara göra så att män är nöjda. Jag vet att många blir provocerade om en tjej inte har rakat benen eller under armarna. Så ni som erkänner att ni blir provocerade av detta: VARFÖR?
För att kvinnor måste vara fina och tillfixade? Varför ska det ens vara relevant om du tycker hon är sexig eller inte (personligheten är ju det samma)

Kan det ha något att göra med:
Varför kan kvinnor inte få gå utan tröja precis som män utan att det ska bli något konstigt?
Varför kan inte kvinnor få vara sexiga och snygga utan att objektiferas?
Varför kan inte kvinnor få vara feta och fula utan att män ska kommentera det?
Varför ska kvinnliga kändisar och politiker bedömas efter utseende istället för åsikter?

JAG TROR ATT NI BLUNDAR FÖR HUR MYCKET NI OBJEKTIFERAR KVINNOR HELA TIDEN.

Så: varför tycker du att en människa som kvinna ska raka benen medans du som man inte ska göra det?

Det du, och många kvinnor med dig, måste göra är att skippa den där jävla rollen som offer, och att hela tiden tala om denna objektifiering och manshat, som naturligtvis finns, men inte alls i den utsträckning som ni själva vill hävda. Faktum är, att den objektifiering även faller in på oss män. Hur ofta ser du inte en underklädesreklam med en vältränad man i kalsonger, med sexpack och stort paket. Är inte det en objektifiering?

Ingen hindrar dig från att inte raka dig under armarna, så jag har väldigt svårt att se problemet här? De flesta kvinnor väljer själva att raka sig under armarna, för att hålla en god hygien. Det är val du själva väljer att ta. Att det sedan finns en idealbild för hur kvinnan ska raka sig är en annan sak. Sådana bilder och ideal kommer alltid att existera, inte bara för kvinnor. Har ni inte såpass låg självkänsla att ni själva inte klarar av att strunta i dessa ideal och göra som ni vill? Är det vad det handlar om?

Vidare, så är större delen av ditt inlägg bara rent skitsnack.

Varför kan kvinnor inte få gå utan tröja precis som män utan att det ska bli något konstigt? Det blir inte konstigare än vad ni gör det till. Det hade inte varit konstigt om ni gått utan tröja i samma utsträckning som vi gör på stranden, det förstår du väl också?
Varför kan inte kvinnor få vara sexiga och snygga utan att objektiferas? Varför skulle ni inte kunna vara det? Vem säger att det är så?
Varför kan inte kvinnor få vara feta och fula utan att män ska kommentera det? Varför kan inte män få vara feta och fula utan att kvinnor ska kommentera det? Att du på riktigt tror att det här endast är ett fenomen som skulle falla in på kvinnor är ju bara idioti.
Varför ska kvinnliga kändisar och politiker bedömas efter utseende istället för åsikter? Intressant.Hur ofta händer det här, menar du? Något bra exempel?
Citera
2012-12-31, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summertimesadness
Jag är så trött på objekifering av kvinnor. Objektifering som leder till manshat och kvinnoförakt. Objektifiering som jag och andra kvinnor tvingas utstå varje dag.

Och för att ta ett exempel, varför är det så provocerande om en kvinna väljer att inte raka sig. Inga män rakar sig ju i lika stor utsträckning som kvinnor! Men normen säger att kvinnor ska raka sig och bara göra så att män är nöjda. Jag vet att många blir provocerade om en tjej inte har rakat benen eller under armarna. Så ni som erkänner att ni blir provocerade av detta: VARFÖR?
För att kvinnor måste vara fina och tillfixade? Varför ska det ens vara relevant om du tycker hon är sexig eller inte (personligheten är ju det samma)

Kan det ha något att göra med:
Varför kan kvinnor inte få gå utan tröja precis som män utan att det ska bli något konstigt?
Varför kan inte kvinnor få vara sexiga och snygga utan att objektiferas?
Varför kan inte kvinnor få vara feta och fula utan att män ska kommentera det?
Varför ska kvinnliga kändisar och politiker bedömas efter utseende istället för åsikter?

JAG TROR ATT NI BLUNDAR FÖR HUR MYCKET NI OBJEKTIFERAR KVINNOR HELA TIDEN.

Så: varför tycker du att en människa som kvinna ska raka benen medans du som man inte ska göra det?

Många män rakar sig visst gumman, du skulle nog bli rätt förvånad över hur många män det finns som håller på och trimmar/rakar sitt kroppshår. Sen tycker inte jag att håriga tjejer är attraktiva av samma anledning som du inte tycker att håriga killar är attraktiva.
Citera
2012-12-31, 12:20
Bannlyst
En kvinna/tjej som rakar sig, dumpar jag direkt. Gillar man hårlösa kvinnor så har man både dålig smak/stil och troligen en pedofilläggning i grunden. En sådan person skulle jag inte vilja se runt barn.

Det skall finnas en fin buske hos kvinnan. Dock måste denna buske vara rejält trimmad som ett snyggt V.
Senast redigerad av jamesbrown 2012-12-31 kl. 12:30.
Citera
2012-12-31, 12:22
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fmemploye
Det ställs tokigt höga krav på kvinnor, av såväl män som andra kvinnor, gällande hur vi ska se ut. Att bena ut orsakerna till det skulle ta en jävla tid. Varje gång jag exempelvis läser en tråd av det här slaget på flashback inser jag att det inte går att resonera sig fram till en förändring med män som är så fast i sitt tankesätt att de inte ens ser och erkänner att problemet finns. Därför tror jag att om vi [kvinnor] vill att saker ska ske får vi ta tag i det på egen hand. Jag orkar inte försöka förklara för snubbar vilka förväntningar som läggs på mig och hur jobbigt det är. De får fan komma underfund med det själva vilket de säkert gör, när de mognat lite.

Alla dessa killar som sitter bakom skärmen och listar krav på hur brudar ska vara är inte samma killar man träffar ute på en skön bar på söder. Tack gode gud för det. De sitter här och gnäller över "fula, feta feministflator" av en anledning. Unga, arga, bittra "män".

Ojoj, du bör nog inte klaga på att andra använder härskartekniker när du själv förkastar alla argument med att de är fast i sitt tankesätt, du har aldrig reflekterat över att det kanske är du som är fast i ditt tankesätt?
Du måste inse att det till stor del är självvalt, det finns oerhört strikta krav över hur en man ska se ut också, men i slutändan är det även där självvalt att följa alla trender, det går alldeles utmärkt att leva ett liv utan smink och dra märkeskläder utan att någon kommer bry sig om hur man ser ut så länge man är någorlunda sund och välvårdad.
Senast redigerad av Läskig 2012-12-31 kl. 12:27.
Citera
2012-12-31, 12:27
Medlem
nebulosans avatar
Ärligt tycker jag debatten är ganska löjlig och ytlig.
Om man älskar sin partner på riktigt, och nu menar jag inte "åh vi har varit ihop i tvåååå månader och vaaad vi älskar varandraaaaa", så är det här snacket bara skitlöjligt.

Är man ett älskande par så spelar inget någon roll, bara partnern mår bra. Rent krasst är det så.
Om ens partner blir sjuk, riktigt sjuk, så tror jag mer att en kvinnas behåring inte räknas som "viktig att ta bort", men däremot tror jag att mannen skulle känna sig obekväm av att ha en veckas skägg om han vanligtvis brukar vara len och slät.
Har lättare att se att en man får sitt skägg borttaget i sin sjukhussäng, än att mannen står med rakhyveln i högsta hugg med fruns särade ben för att raka hennes sköte.

Sen vill jag även mena att tjejer sågar tjejer på ett helt annat sätt än vad killar sågar tjejer.
När har man inte suttit och lyssnat på vad tjejkompisarna sagt och om man själv då, som rätt stupid sagt något så har man sett den där rynkan mellan tjejernas ögonbryn samt ögonkast mellan dem och sedan fått höra : - ööööh, du...Hur tänker du nu?
Tjejer som har en ledande roll i sin grupp har rätt enkelt för att styra den.
" Åfaaan, vad jag blev påsatt i helgen av stans största dick. Det gick för mig 170 gånger på 1 minut och jag är sååå lycklig"
Då känner jag, som tjej, mig rätt mycket mindre duktig då det inte alls gått någonsin och jag inte gillar stora dickar. Men våga säga det till tjejen i den ledande rollen... ?

Så njä, jag tror inte att vi kvinnor lyssnar på varken pungdjur, eller rovdjuren när det gäller vår kvinnlighet. Jag tror vi lyssnar på vad våra vänner, som faktiskt står oss närmast, säger och tycker
Lova att krama varandra.
Citera
2012-12-31, 12:40
Medlem
supraas avatar
Kvinnliga politiker Vad gör kvinnor i politiken överhuvudtaget? Annie Lööf, Gudrun Schyman och Mona Sahlin är det verkligen lämpligt att ge dessa sliddjur någon som helst makt?

Kvinnor kan aldrig jämställas med männen så länge ni har på er offertröjan. Den dagen ni inte längre bryr er om att män tycker att det är vidrigt med håriga ben så kanske någon lyssnar till era åsikter.

Jag tycker givetvis att kvinnor ska raka sig, jag finner det obehagligt att smeka en kvinna som är hårig därav anser jag att kvinnor ska raka sig och sköta sin hygien.
Citera
2012-12-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Ojoj, du bör nog inte klaga på att andra använder härskartekniker när du själv förkastar alla argument med att de är fast i sitt tankesätt, du har aldrig reflekterat över att det kanske är du som är fast i ditt tankesätt?
Du måste inse att det till stor del är självvalt, det finns oerhört strikta krav över hur en man ska se ut också, men i slutändan är det även där självvalt att följa alla trender, det går alldeles utmärkt att leva ett liv utan smink och dra märkeskläder utan att någon kommer bry sig om hur man ser ut så länge man är någorlunda sund och välvårdad.

Att jag anser att många män är fast i sitt tankesätt är en åsikt, ingen härskarteknik.

I övrigt är jag helt på samma spår som dig när det gäller att allt i slutändan är självvalt, det är just därför jag berättade om hur jag själv slutat raka mig. Samtidigt är jag övertygad om att man som kvinna granskas mycket hårdare efter de val man gör. Om jag går utanför dörren med orakade armhålor får jag garanterat fler upprörda blickar än en skäggig man. Ett till exempel som jag tycker illustrerar problemet så bra: bloggaren blondinbella lade upp semesterbilder på sig själv i bikini och fick hundratals kommentarer om hur ful och fet hon är. Tror du själv att det hade hänt om, låt säga Fredrik Backman, lagt upp bilder på sig själv?
Citera
2012-12-31, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte__
Jag har som man tagit emot slag från kvinnor genom åren, jag har aldrig slagit en kvinna.

Jag har aldrig anmält någon kvinna som har slagit mig och jag är inte heller unik, kvinnor slår män eftersom de inte ser något fel i det. Avsaknad av statistik gör inte saken till ett faktum.

Du kan inte använda dina personliga erfarenheter som någon slags fakta. Det finns också normer att män ska vara lite tuffa starka och kvinnor lite tilllbakahållna och försiktiga vilket kan göra att fler män slår- Självklart är det inte rätt att kvinnor slår män häller
Citera
2012-12-31, 12:52
Medlem
KurtMikkelsens avatar
Vill man gå runt och se äcklig ut är det upp till en själv, men att hela världen ska behandla en som en prinsessa respektive en konung då är ju knappast något att förvänta sig.
Citera
2012-12-31, 12:54
Medlem
jag tycker kvinnor ska raka sig så dom inte sticks när man pussar dom.
Citera
2012-12-31, 12:55
Medlem
Ni behöver inte raka er om ni inte villl det, det är trots allt erat eget val. Mitt val är att välja bort en hårig kvinna.

Visst är det fint när alla får göra som de vill?
Senast redigerad av Puush 2012-12-31 kl. 12:59.
Citera
2012-12-31, 12:59
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDirection
Inte vill män att kvinnorna ska se ut som en liten prepubertal tjej heller? Av hygieniska skäl är det skönare att trimma det ibland. Bara klippa ner det lite.
Va? Ser man ut som en prepubertal tjej om man rakar sig?
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Att använda våld annat än i självförsvar är naturligtvis aldrig ok och det är fel oavsett könet på de iblandade. Men jag tycker heller inte att det helt går att likställa mäns våld mot kvinnor och kvinnors våld mot män då män generellt är fysiskt starkare än kvinnor. Det kanske inte alltid handlar bara om själva slaget/slagen utan rädslan för vad den andra personen skulle kunna göra. Generellt sett har män ett bättre utgångsläge att försvara sig mot en kvinna än tvärtom.
Män är starkare, ja, men det betyder inte att kvinnor ska ha rätt att slå dem. Det är fortfarande att lagbrott, som måste bestraffas. Och dessutom så försvarar sig aldrig män mot en attackerande kvinna. De bara låter det ske, hon får slå och klösa bäst hon vill. Man är så rädd att göra henne illa, för gör man en kvinna illa, då råkar man illa ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in