• 1
  • 2
2012-12-30, 12:03
Medlem
rayraviolis avatar
För ett tag sen öppnade jag mitt spritskåp. Det vore gott med en liten slurk tänkte jag och vred på flaskorna. I handen höll jag plötsligt en halvlitersflaska Renat med en slatt kvar. Jag hade köpt den för att göra snaps och sen hade den blivit stående till varken nytta eller glädje. Nån centiliter eller två slogs upp i spetsigt glas, jag smakade och slogs av hur pass välsmakande det var. Len och ren smak med lite diskret laktrits högt upp i registret. Det enda som störde var en lite märklig, nästan syntetisk, sötma i eftersmaken. Jag började tänka på cellulosasprit men fick efter lite läsning klargjort att Renat tidigare tillverkades av potatis, men nu endast av spannmål.

Det är förstås inget annat än ren skandal att det inte finns en särskild tråd om Renat. Tänk alla dessa helrör som klirrat på skärgårdsbåtar inför midsommarfiranden, alla kvartingar som legat ljumna i innerfickan bland fylla och bråk på dansbanor och alla silvergroggar som druckits av grosshandlartyper. Renats position i Sverige är befäst inte minst genom att ha varunummer 1 på Systembolaget. På senare år har Renat lyfts fram som en Vodka av hög klass. Under 2000-talet har den utsetts till "världens bästa vodka", men alla som druckit en Sofiero vet att liknande utmärkelser inte nödvändigtvis är så mycket att hänga i granen.

Till saken. Vad har ni för relation till Renat brännvin? Smakar det bra? Kan det vara nästa svenska innesprit som börjar krängas på barer i New York?

Läsning:
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1
http://en.wikipedia.org/wiki/Renat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Olsson_Smith
http://sv.rilpedia.org/wiki/Silvergrogg
http://www.dricka.se/sprit/renat/
Pressmeddelande om Renat som världens bästa vodka:
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...A4/wkr0001.pdf
Citera
2012-12-30, 12:13
Medlem
Ironghosts avatar
Jag skulle velat prova en flaska från tiden den gjordes på potatis med en flaska då dom sadlat om till spannmål. En vild gissning är att den smakade, om inte godare, så intressantare då den tillverkades på potatis.

/Ironghost
Citera
2012-12-31, 00:20
Medlem
SleazyRazs avatar
Renat brännvin tycker jag passar bra både rent och i drinkar. Dock är jag inte så stort fan av att dricka vodka rent, i så fall blir det shot. Men i drinkar slår den nog nästan allt! Bättre än både Absolut, Smirnoff och Stolichnaya. Renat är faktiskt standardvodkan i mitt barskåp, och ingen jag har bjudit på drinkar/ren vodka har klagat på det.
Citera
2012-12-31, 11:07
Medlem
zepofans avatar
Jag har nog inte druckit Renat på 20 år. Renat har (hade? När slutade man med potatis?) en äcklig bismak som slår igenom oavsett vad man blandar den med. Att snapsa Renat är helt uteslutet för min del, om jag vill undvika att spy.
Mitt betyg: 0/10 snapsglas. Att det inte ens får en etta beror på att det inte ens går att dricka i berusningssyfte.
Citera
2012-12-31, 12:26
Medlem
Tullamores avatar
Riktigt bra sprit. Fast noll cred och lite gubbvarning på den. Som snaps är den kanon.
Citera
2012-12-31, 13:26
Medlem
Det var som fan, har alltid trott det var brännvinets svar på typ Explorer, dvs odrickbar skit om man inte är riktigt packad om ens då.
Citera
2012-12-31, 13:29
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har nog inte druckit Renat på 20 år. Renat har (hade? När slutade man med potatis?) en äcklig bismak som slår igenom oavsett vad man blandar den med. Att snapsa Renat är helt uteslutet för min del, om jag vill undvika att spy.
Mitt betyg: 0/10 snapsglas. Att det inte ens får en etta beror på att det inte ens går att dricka i berusningssyfte.

Nämen då är det ju dags att testa igen! Jag är ingen kännare alls och tycker det är vansinnigt att köpa dyra vodkasorter. Att jag tog upp Renat här är just för att den smakade mycket bättre än jag trodde. Gubbvarning och noll cred är goda egenskaper i min bok

Undrar när Renat började kallas för vodka förresten.
Citera
2012-12-31, 20:34
Medlem
Nicke1234s avatar
Renat brännvin är riktigt fint, det är nog den spritsort jag dricker mest av. Ibland köper jag Explorer, men Renat är helt klart min favorit.
Senast redigerad av Nicke1234 2012-12-31 kl. 20:46.
Citera
2012-12-31, 20:39
Medlem
RockyTs avatar
Det är den absolut godaste klara snapsen.
Jag fick för mig att snapsa en absolut en påskafton, och det smakade då vidrigt att jag inte en kan dricka grogg på den skiten :-)
[edit]
Märkligt att de tog bort namnet "absolut" från renat, och gjorde en vodka istället?
Senast redigerad av RockyT 2012-12-31 kl. 20:44.
Citera
2012-12-31, 21:35
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Jag skulle velat prova en flaska från tiden den gjordes på potatis med en flaska då dom sadlat om till spannmål. En vild gissning är att den smakade, om inte godare, så intressantare då den tillverkades på potatis.

/Ironghost
Är väl bara att du köper dig en flaska Koskenkorva i så fall. Lär ju vara ungefär samma sak.
Citera
2013-01-22, 13:35
Medlem
Enzymes avatar
Synd att de gjorde en ny design på flaskan för några år sedan. I samma veva passade man på att sänka alkoholhalten från 39% till 37,5%. Den gamla flaskan var jävligt snygg och såg så stilren ut. Som en spritflaska från förra sekelskiftet med anspråkslös etikett. Jag har alltid gillat Renat! Den funkar bäst att dricka rent för i groggar är den inte lika god. Köpte en halva igår inspirerad av denna tråd och visst rinner den ner i strupen med samma välbehag som förr
Citera
2013-02-24, 18:35
Medlem
deqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
I samma veva passade man på att sänka alkoholhalten från 39% till 37,5%.
Exakt detta jag sökte efter svar på. Köpte en flaska för inte länge sen och konstaterade att procenthalten var låg. Alltså 37,5%. Mindes att den var högre, men inte exakt vad tidigare. 39% var svaret alltså (för jag minns väl att motsvarande "Brännvin special" var 32%. Har den också ändrats?).
Nummer 1 i systembolagets lista, håller med trådskaparen: Så klart den förtjänar en egen tråd här!

Irriterande insikt att någon tjänar mer pengar på att istället för att höja priset sänka procenthalten. Tragiskt, en hela "nummer 1" tappar i anséende ju lägre procenthalt den har, poängen är väl att den (förutom att vara någon typ av referens) innehåller ungefär 40% alkohol?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in