• 3
  • 4
2020-06-17, 13:50
Medlem
MIDSOMMARGRYNINGs avatar
Blåser åter liv i ”Renat tråden”. Är ingen stor spritmänniska, men tycker det är trevligt att ta en eller två snapsar på midsommarafton. Fann en nästan full Renat ifrån förra året i kylen. Passar det fint med renat till midsommar, eller är det en ”alkissprit”.
Citera
2020-06-17, 14:05
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MIDSOMMARGRYNING
Blåser åter liv i ”Renat tråden”. Är ingen stor spritmänniska, men tycker det är trevligt att ta en eller två snapsar på midsommarafton. Fann en nästan full Renat ifrån förra året i kylen. Passar det fint med renat till midsommar, eller är det en ”alkissprit”.

Finns väl knappast något okryddat brännvin som passar bättre än Renat på midsommar? En riktig svensk gammal klassiker som är neutral i smaken, perfekt för att ta en klar.

Skulle gärna ha köpt en flaska själv, men den fanns inte i mitt lokala systembolags sortiment, så det fick bli Kosken istället.
Citera
2020-06-17, 16:19
Medlem
MIDSOMMARGRYNINGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Finns väl knappast något okryddat brännvin som passar bättre än Renat på midsommar? En riktig svensk gammal klassiker som är neutral i smaken, perfekt för att ta en klar.

Skulle gärna ha köpt en flaska själv, men den fanns inte i mitt lokala systembolags sortiment, så det fick bli Kosken istället.

Det låter ju betryggande! Förresten så noterade Jag att rollfiguren Anders Zorn i den gamla serien ”Zorn”, dricker renat brännvin med Albert Engström på Midsommarafton.
Trevlig Midsommar!
Citera
2020-06-17, 16:44
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MIDSOMMARGRYNING
Det låter ju betryggande! Förresten så noterade Jag att rollfiguren Anders Zorn i den gamla serien ”Zorn”, dricker renat brännvin med Albert Engström på Midsommarafton.
Trevlig Midsommar!

Ja du ser, Renat är verkligen en del av den svenska alkoholkulturen. Du kan testa Kronvodka någon gång också, som besjungs av Taube, det är den godaste vodkan att dricka som snaps, tycker jag. Men Renat är bättre i drinkar, men funkar fint som snaps den med.

Trevlig Midsommar till dig! Man börjar bli lite törstig efter allt snack nu...
Citera
2021-08-05, 21:41
Medlem
Dricker en Renat och tänker på Absolut. Vad säger ni? Är inte Absolut egentligen bara Renat på annan etikett? Diskutera!
Citera
2021-08-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Jag skulle velat prova en flaska från tiden den gjordes på potatis med en flaska då dom sadlat om till spannmål. En vild gissning är att den smakade, om inte godare, så intressantare då den tillverkades på potatis.

/Ironghost

Du kan gå till Gröna Skylten och beställa hem Kyrkeby Ettan, neutralt brännvin gjort på potatis, finns även kryddade varianter.
Citera
2022-07-31, 00:51
Medlem
Är det någon som vet vad det är för typsnitt på etiketten (jag syftar främst på texten renat)? Jag har provat att använda ett par gratis webbtjänster för typsnittsidentifiering men inte lyckats hitta riktigt rätt. Länkar en bild på flaskan. https://product-cdn.systembolaget.se...es/1/1_800.png
Citera
2022-08-08, 14:30
Medlem
goseigens avatar
Köpte denna till sillen en gång under sommaren.

Den var sjukt len och lättdrucken för att vara 37,5 %, eller vad det är.

Jag förstår ifall vissa säger att den passar som drinkingrediens.
Citera
2023-02-02, 23:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Dricker en Renat och tänker på Absolut. Vad säger ni? Är inte Absolut egentligen bara Renat på annan etikett? Diskutera!

Nej! Nej! Nej!

Det finns ingen likhet mellan nämnda drycker, inte vad det gäller smak i alla fall.

Nästa gång du har möjlighet, ta en knapp Renat och en dito Absolut och smaka av, skillnaden är slående.
Citera
2025-06-08, 18:27
Medlem
Efter att brännvin special sänkt sin procent allt för mycket över åren (smakar pissvatten nu) har jag mer och mer börjat gilla Renat. Väldigt lent klassiskt brännvin.

Den enda kritiken jag kan ge dem är att alkoholprocenten är lite väl låg och borde höjas till runt 43.
Citera
2025-06-19, 20:48
Medlem
Svinuss avatar
Sitter med ett litet glas renat nu, kvällen innan midsommar. Lite småkylig junikväll, det har regnat lite och vi har precis avslutat en grillmiddag. Den här spriten gick inte bara ut i blodet, utan rätt in i själen först. Det blir en hit med denna till sillen imorgon. Synd att man är chaufför! Tur att man har en lång semester. Provar också att slänga i några pellets av humlesorten Spalter Select, så får vi se hur det smakar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in