Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-29, 00:49
  #1
Medlem
Aktivieten här verkar illavarslande låg (eller?), men jag provar ändå att ställa min fråga.

Låt oss föreställa oss en hockeyspelare som skjuter iväg en ishockeypuck, t ex parallellt med isen. (Dvs låt oss ej uppehålla oss vid höjden, för då blir det nog för svårt för mig. Ej heller behöver tas hänsyn till hinder som stoppar puckens bana, utan låt oss tänka oss en gigantisk fri isyta.) Hur kan man då räkna ut puckens hastighet?
T ex om utgångshastigheten är 150 km/h. Visst är det rimligt att utgå från att hastigheten inte kommer öka? Däremot minskar den förstås, tills den helt stannar av.
Minskar hastigheten linjärt? Kan man liksom räkna linjärt, eller blir det stora fel då? (Ju enklare formel desto bättre. Det är många år sedan jag gick i skolan, och jag har glömt det mesta.)

Det är förresten helt ok att svara i meter per sekund istället för km/h. (Egentligen är det väl sak samma, liksom bara att konvertera.)

Dessutom: Om du, kära läsare, inte orkar/ids lägga så mycket tid så får du jättegärna tipsa om vad jag kan googla på. Typ om formeln/etc har nåt namn eller så.
Citera
2012-12-29, 01:08
  #2
Medlem
knokkelmanns avatar
Friktionskraften och luftmotståndet kommer att bromsa pucken. läs mer här http://sv.wikipedia.org/wiki/Friktion
Citera
2012-12-29, 01:10
  #3
Medlem
Ternheims avatar
Hastigheten kommer naturligtvis inte öka utan tvärtom avta p.g.a friktionen mellan puck och is samt luftmotståndet. Hur pass hastigheten kommer minska beror på friktionskoeffecienten mellan is och puck. Hastigheten kommer minska linjärt om retardationen antas vara konstant, vilket är enklast vid sådana här beräkningar.

Fpuck-Ffriktion=m*a
där Fpuck är kraften pucken får ursprungligen och Ffriktion är friktionskraften.

används newtons andra lag
F=m*a
a=dv/dt

Man kan även lösa det som ett energital, men då måste du veta sträckan pucken har färdats.
E=0.5*m*v^2
Citera
2012-12-30, 01:26
  #4
Medlem
Tänkte bara tacka för svaren (en del tycker sånt är onödigt, men nu gör jag det). "Friktion" var namnet, länk och formler gavs, och dessutom verkar det tillräckligt OK för mina ändamål att räkna med en linjär minskning. Om man kunnat markera tråden som "löst" nu så skulle jag gjort det. Tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback