• 1
  • 2
2012-12-28, 23:39
Medlem
Sugarpops avatar
Hallå där!

Jo, som topic lyder så har jag bestämt mig för att ställa till med en nyårsfest av den gemytligare varianten.

Från tidigare erfarenheter har jag lärt mig att det finns en allt för stor risk att överäta om man slänger ihop en middag av det mer robusta slaget och följaktligen göra festkvällen nästan dryg att ta sig igenom. Därför har jag nu bestämt mig för att ge Tapas ett försök.

Problemet är bara att jag inte har ett uns av aning om hur jag ska gå till väga. Det finns ju tusentals varianter och av vad jag har förstått kan man göra det hur komplicerat och avancerat som helst men man kan även göra det relativt simpelt.

Det jag helt enkelt spanar efter är tips på era enklaste men samtidigt godaste Tapas-recept!

Jag misstänker att det finns en del där ute som är riktiga Tapas-fanatiker som borde kunna ge ett eller annat förslag till en halvdesperat festvärd som mig!

Förutom recepten, är det något annat jag bör tänka på, exempelvis Tapas-kutymer eller liknande?

Behöver även tips på ett bra rödvin till Tapasen. (Jag ANTAR att det är rödvin som gör sig bäst till?)

Tackar så hjärtligt på förhand!
Citera
2012-12-28, 23:53
Medlem
Venditas avatar
Ligger fokusen på tapasen i sig eller bara att få något i magen så ni kan lägga mer tid och kraft på festandet?

Är rätt avgörande för vad som gör sig bäst
Citera
2012-12-28, 23:55
Medlem
han solos avatar
Du kommer inte ha några alls problem. Du behöver knappast stressa med maten då många rätter kan lagas i god tid innan servering.

Några av mina favoriter:
Baconlindade dadlar
Chorizo-piroger
Jätteräkor i vitlök
Potatis i aoli
Grillad paprika
Bruschetta
Spanska köttbullar

Recept är enkelt att googla.
Citera
2012-12-28, 23:57
Medlem
Sugarpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vendita
Ligger fokusen på tapasen i sig eller bara att få något i magen så ni kan lägga mer tid och kraft på festandet?

Är rätt avgörande för vad som gör sig bäst

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Tapasen ska vara god. Hoppas det besvarade din fråga.
Citera
2012-12-29, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarpop
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Tapasen ska vara god. Hoppas det besvarade din fråga.

Tror han undrar över om ni endast ska äta tapasen för att bli mätta och sen festa eller om tapasen är en del av festen. Om det är det senare alternativet så kräver det ju mer kvalité på maten
Citera
2012-12-29, 00:26
Medlem
Sugarpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoZyao
Tror han undrar över om ni endast ska äta tapasen för att bli mätta och sen festa eller om tapasen är en del av festen. Om det är det senare alternativet så kräver det ju mer kvalité på maten

Tapasen ska liksom konsumeras under festens gång. Men nu när jag tänker på det vore det ändå bra med en liten robustare Tapas-rätt som man kan bli mätt på för att sedan småplocka under kvällens gång!
Citera
2012-12-29, 02:51
Medlem
Spackelackans avatar
Gör litet empanadas (Sydamerikanska piroger). Kan varieras i oändlighet, är lagom mättande och väldigt gott. Recept finns det gott om på nätet, och svårighetsgraden är väldigt låg.
Här kommer en bild på mina senaste, fyllda med grönsaker och tärnade rester av nötstek:
http://www2.picturepush.com/photo/a/...930-195342.jpg

En annan argentinsk läckerhet som gör sig ypperligt på buffébordet är "Matambre alla Pizza". Dvs en pizza med brödet utbytt mot långkokt och uppfläkt flankstek. Här kommer min svärmors variant:
http://www5.picturepush.com/photo/a/...t/DSC01701.jpg
Senast redigerad av Spackelackan 2012-12-29 kl. 02:54.
Citera
2012-12-29, 02:53
Medlem
Varför inte göra en spansk potatisomelett och servera på bröd: http://www.recept.nu/recept_nu/huvud...otatisomelett/ En sallad med manchegoost till blir rejält mättande.
Citera
2012-12-29, 03:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
<klipp> Här kommer min svärmors variant:
http://www5.picturepush.com/photo/a/...t/DSC01701.jpg
<klipp>

Ouch, den måste sitta fint dan efter. "kebabpizza släng dig i väggen".
Citera
2012-12-29, 04:01
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ouch, den måste sitta fint dan efter. "kebabpizza släng dig i väggen".
Jodu! Botar det mesta förutom högt blodtryck och igentäppta artärer
Citera
2012-12-29, 05:16
Medlem
pollenpers avatar
Strömmingsfileer läggs i olivolja, vitlök,salt o peppar. Kanske lite stark peppar också.
Stek och ät ljumma.

Försvenskad variant.
Citera
2012-12-29, 06:24
Medlem
christerys avatar
tapas recept finns i massor. Men kanske testa en köttfonu, och en veggo vid sidan om med buljong.. Men hur veggo det är med buljong vete jag inte.

Då har du lite plockemat och lite pyssel vid bordet (om nu ni inte bränner upp stället med brännarna.)

Vad jag funderat på men som aldrig blivit av är en liten gasmuurikka.. Kanske nåt för bordet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in