• 1
  • 2
2012-12-28, 18:15
Medlem
apewithcapes avatar
Hur tillagar man Oxfilé på godast sätt? några tips?
Citera
2012-12-28, 18:16
Medlem
beavertands avatar
Brys på vad du tycker om?
Citera
2012-12-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apewithcape

På planka med lite mos å bea !
Citera
2012-12-28, 18:21
Medlem
Vad du än gör, så stek inte ihjäl den. Steker du den över medium är det slöseri med bra kött.

Råbiff är trevligt. Mal och släng i en skvätt konjak i färsen.
Citera
2012-12-28, 19:02
Medlem
VVCs avatar
Ge en fin stekyta på högvarm som du steker med neutral olja.

1. Låt köttet stå framme i två timmar.
2. Salta 30 minuter innan stekning med mycket salt så du får en fin smakfull stekyta.
3. Stek så du får en yta på varje sida (1 min +-)
4. Kör in ett stektermometer i den och lägg den i ugnen på 150 grader tills den når tempraturen för medium rå.

Sen lite svartpeppar på det!
Citera
2012-12-28, 19:44
Medlem
Forzos avatar
Du har redan fått många riktigt bra tips här men om du inte vill göra något mer eller mindre jobbigt med den utan bara skära i lagom stora bitar och steka så funkar det också riktigt bra.

Salta och peppra ordentligt och stek i en bra stekpanna på hög/medelhög värme några minuter på varje sida så du får en bra stekyta, har man då inte skurit alldeles för tjocka bitar brukar den då bli i den blodiga änden av medium .

Fast att bara fixa stekyta och sedan ställa in i ugn är såklart det lättaste sättet att få kontroll över köttet och inte riskera att det blir överstekt.
Citera
2012-12-28, 20:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apewithcape
Beror på. Är det en hel oxfilélängd eller är den skuren i bitar?

~Paul~
Citera
2012-12-28, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Ge en fin stekyta på högvarm som du steker med neutral olja.

1. Låt köttet stå framme i två timmar.
2. Salta 30 minuter innan stekning med mycket salt så du får en fin smakfull stekyta.
3. Stek så du får en yta på varje sida (1 min +-)
4. Kör in ett stektermometer i den och lägg den i ugnen på 150 grader tills den når tempraturen för medium rå.

Sen lite svartpeppar på det!

Helt klart bästa sättet,

MEN om du har till gång till en ugn med ånga vilket man inte brukar ha i hushåll antar jag..
Men iallafall.. Plasta in oxfile biten och snurra den som ett karamell papper runt den. Och sätt i köttermometern och låt den gå till 50grader och sedan stek den på alla sidor i högst ½-1 minut så den får färg, ootroligt mört och gott!
Citera
2012-12-28, 21:43
Moderator
rotadents avatar
Jag körde en tvåkilosbit i ugnen i dag. Först fick den lite färg i stekpannan, sen peppar och salt, sen in i ugnen med termometer i 125 grader till 55 graders innertemperatur. Sen fick den vila en kvart innan jag trancherade den. Det smakade riktigt bra. Jag vet att DePaul gärna vill att man kör bitarna i 100 grader och normalt lyssnar jag på honom, men jag hade inte riktigt tid med det i dag utan fick gå lite högre.
Citera
2012-12-29, 00:58
Medlem
apewithcapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Beror på. Är det en hel oxfilélängd eller är den skuren i bitar?

~Paul~

Den ska vara skuren i bitar
Citera
2012-12-29, 01:15
Medlem
apewithcapes avatar
Tackar alla er som tar er tid att ge tips och trix, uppskattas verkligen!
Citera
2012-12-29, 04:31
Medlem
Pritchards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag körde en tvåkilosbit i ugnen i dag. Först fick den lite färg i stekpannan, sen peppar och salt, sen in i ugnen med termometer i 125 grader till 55 graders innertemperatur. Sen fick den vila en kvart innan jag trancherade den. Det smakade riktigt bra. Jag vet att DePaul gärna vill att man kör bitarna i 100 grader och normalt lyssnar jag på honom, men jag hade inte riktigt tid med det i dag utan fick gå lite högre.

Varför bara 100 grader? För saftighetens skull? Ungefär hur länge tar en 2-kilosklump på sig för att bli klar i nämnda 100 grader?
Spelar det nån roll om man saltar och pepprar före eller efter stekningen i pannan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in