Citat:
Ursprungligen postat av apewithcape
Den ska vara skuren i bitar
OK. Jag kommer här att ge ett exempel hur jag lagar denna rätt. Jag föredrar nämligen pepparstek! Min metod skiljer sig dock avsevärt från den du hittar på nätet. Jag utgår ifrån att du har en hel oxfilébit hemma som du kommer att stycka.
1. Ansa köttet, dvs ta bort alla hinnor och slafs.
2. Bind ihop på ett sådant sätt att varje snöre hamnar ca 4 cm från nästa snöre. Poängen är att binda ihop köttet först och ge det en fin yta runt om i stekpannan innan du går vidare till nästa steg.
3. Salta runt om hela köttbiten men peppra inte!
4. Stek mycket hastigt på tämligen hög värme i panna runt om hela köttet så att det får en fin yta men inte bränns. Det här är det viktigaste momentet. Det gäller verkligen att i stort sett gå förbi spisplattan med köttbiten. Filén får absolut inte stekas mer än några sekunder på varje ställe. Man är endast ute efter en viss karamellisering.
5. Ta ut köttet och låt det svalna.
6. Under tiden det svalnar så preppar du pepparn. Börja med att grovkrossa hela svartpepparkorn i en mortel. Var försiktig så att det inte blir pulver av alltsammans. Fragmenten skall vara tämligen stora. Ta rejälva mängder! Minst två nävar!
7. Ställ en liten kastrull på spisplattan och lägg i den krossade pepparn. Täck med vatten och sätt på värmen.
8. Sjud upp och sila av kornen. Släng inte bort vattnet‼
9. Upprepa två gånger till men spara inte längre vattnet.
10. Pensla köttet försiktigt runt om med neutral senap. Jag föredrar den tyska Taffelsenapen men man kan ta en vanlig Slotts också.
11. Rulla nu hela köttklumpen i den krossade och förvällda pepparn genom att sprida ut pepparn på ett siliconpapper och rulla köttet i den. Pepparn kommer att fastna på köttet eftersom den klibbar fast i senapen.
12. Stek nu i smör på medelvärme på plattan igen (hela klumpen) så att pepparn verkligen fastnar och bryns en aning.
Beroende på till vilken grad man vill steka köttbiten så kan man antingen avsluta i pannan eller skicka köttet in i ugnen för att vidare grädda igenom det. Här gäller det att kontrollera innertemperaturen. Vill man ha
medium så kör man på 56-57 g innertemperatur.
13. Slå in köttet i sin helhet i aluminiumfolie och låt vila i minst 12 minuter.
14. Under tiden lagar man såsen. Den består av den tidigare sparade vätskan från avkoket av pepparn, cognac, grädde, en klick senap, schalottenlök och en klick svarta vinbärsgelé. Jag kanske inte behöver dra hela receptet på såsen. Det finns överallt på webben.
15. Efter att köttet vilat så skär man av portionerna med jämna mellanrum, dvs mellan de ställen där man har bundit köttet i ett tidigare skede.
http://i5.photobucket.com/albums/y16...kningoxfil.jpg
16. Ta bort snöret, toppa med färsk persilja och servera tillsammans med något i potatisväg, den fina såsen och en grönsallad. Rött vin av bra kaliber passar alltid fint

.
~Paul~