Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-04-27, 17:29
  #1
Medlem
DEL 1
Tja, tänkte göra en liten undersökning angående vilket operativsystem ni använder (windows eller linux). (Är för mitt projektarbete som skall in på fredag =/ )

Kort & gott, använder ni windows eller linux? Tänker främst på att Linux är "öppet" medans Windows är betalvara.

SKriv gärna även varför ni använder det os ni använder.


DEL 2.
Använder ni Microsoft Office eller ett öppet, ex star office som ordbehandlingsprogram? (samma syfte här, open source vs M$)

Tack på förhand
Citera
2005-04-27, 18:11
  #2
Medlem
grymtsagrisens avatar
Kan hjälpa till lite till ditt projektarbete genom att svara på dina frågor:

Fråga 1: Jag använder Windows och har så alltid gjort. Det pga att jag helt enkelt är för lat för att installera/lära mig någonting nytt. Och i och med att Windows är förinstallerat på datorn så får det bli så att det används.

Fråga 2: Då kan man väl säga med i stort sett samma motivering som på fråga 1, dvs av bekvämlighet, använder jag mig av Office-paketet.

Lycka till med arbetet.
Citera
2005-04-27, 18:16
  #3
Avstängd
{I}{K}{E}s avatar
Får jag fråga vilket ämne du läser och på vilken nivå?
Hur ska du lägga upp det för läraren?
Femton flashback medlemmar använder Windows och tre Linux?
Finns det ett intresse från lärarens sida att få reda på detta?
Verkar kasst, du får nog hitta på något annat projektarbete.
Men, det är dina betyg.
Citera
2005-04-27, 18:45
  #4
Medlem
phreakdentas avatar
Använder du Windows eller något annat operativsystem?
Kör dualboot med båda, beror på vad som ska göras. Lite allmän surfning, mail, msn och musik då är Slackware skönt att softa runt i. Annars om det ska spelas eller redigera bilder då blir det i mitt fall Windows. Vet att det finns bra program till det som går att köra utan Windows men perosnligen anser jag att Microsoft ligger steget före där.


Använder du Microsoft Office eller ett öppet, ordbehandlingsprogram?
Föredrar opensource och fri programvara men i vissa fall är Microsofts lösning att föredra. Kör OpenOffice, AbiWord samt vanliga Word.
Citera
2005-04-27, 18:55
  #5
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Får jag fråga vilket ämne du läser och på vilken nivå?
Hur ska du lägga upp det för läraren?
Femton flashback medlemmar använder Windows och tre Linux?
Finns det ett intresse från lärarens sida att få reda på detta?
Verkar kasst, du får nog hitta på något annat projektarbete.
Men, det är dina betyg.

Vissa (tyvärr inte jag) kanske har några bra motiveringar till sina val som kan vara bra att få med. Förmodligen är det ett gymnasiearbete, då behöver inte undersökningarna vara direkt statistiskt säkerhetsställda.


Fråga 1:
Jag använder bara Windows på mina egna datorer. Främst för att det är smidigt och för att det är jobbigt att byta. Jag har heller inte ett stort behov av att tweaka min dator speciellt mycket, utan är som de flesta intresserad av att använda tillämpningarna istället. Tillgängligheten till olika programvaror är dessutom ett plus.

Fråga 2:
Kör enbart MS Office. Det har klarat alla mina behov hittils.
Citera
2005-04-27, 19:01
  #6
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag är Microsoft-användare rakt av.

Dvs, Windows (XP) och Office.

Nu är det inte av några ideologiska skäl, utan det är det som jag kan bäst. Eftersom jag jobbar med detta så har jag valt inriktning. Jag har inga som helst negativt att säga om Linux eller andra system, utan för mej är det bara en praktisk fråga. Jag har inte haft tid och ork att sätta mej in i dessa.

Teoretiskt skulle jag nog kanske tänka mej att för t ex en brandvägg så kan ett annat operativsystem än de man använder på sina datorer vara att föredra.
Citera
2005-04-27, 19:04
  #7
Medlem
PastorFredriks avatar
Räknas inte OSX och appleworks som operativsystem och officepaket då? *surar över att han inte får vara med*
Citera
2005-04-27, 19:16
  #8
Medlem
skinners avatar
Har en burk med Win XP och en med Redhat. Använder dock inte linuxburken då enda anledningen att jag har den var att använda den som server, men nätverkskortet är dött. Så man får säga att jag använder XP

Ordehadling använder jag endast Word.
Citera
2005-04-27, 21:07
  #9
Medlem
Kryptografens avatar
Fråga 1:
Jag kör XP. Det ingick i datorköpet. Planerar dock att köra Linux på nästa
dator (planerade jag iofs innan jag skaffade denna också.... )

Fråga2:
Har inget ordbehandlingsprogram installerat (utöver wordpad då....)
Tänker dock installera openoffice....

/Kryptografen
Citera
2005-04-27, 21:19
  #10
Medlem
Jag använder Microsoft, rakt av. Varför? Jag har aldrig sett en anledning att byta.

En sak angående din undersökning. Dra inte några kvantitativa slutsatser av de här svaren. Svar på ett it-forum är inte direkt representativa.
Citera
2005-04-27, 21:24
  #11
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Fråga 1:
Jag kör uteslutande GNU/Linux (Fedora Core 3 för tillfället). Den primära anledningen är att jag vill få något vettigt gjort. Allt jag behöver finns som OSS och så länge man kör med hårdvara som stödjs är det betydligt mindre bekymmer med OSS än med något stängt operativ.

Fråga 2:
Jag skriver i emacs. Skall det lämnas in skriver jag oftast LaTeX och omvandlar till pdf om mottagaren inte vill ha råkoden. Om det skulle knipa har jag OpenOffice installerat men det är extremt sällan jag behöver använda det (de flesta jag kommunicerar med vet bättre än att skicka runt en massa word-dokument).
Citera
2005-04-27, 22:07
  #12
Medlem
Perriss avatar
Japp, jag är lat så jag använder fönstren. Även om jag ivrigt propagerar för Linux så fort tillfälle ges.

Använder officetjaffset. Funkar bra.

/perris
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback