Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
Det är kul att Expo används som källa av påstådda nationalister. 
Därmed inte sagt att deras påstående är felaktigt men vill ni veta om det är det bör ni kontakta partiet istället för att utgå från en Expo-artikel.
Det är såklart lite olämpligt, men det är väl värre om det finns nationalister som lämnar känslig information till Expo - förutsatt att Expo inte ljuger eller liknande, vilket är möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Offervilja
Jag är ganska säker på att en kraftig majoritet av Gyllene Grynings medlemmar och företrädare är kristna, så trots att det partiet är väldigt framgångsrikt tycker jag att alla svenska nationalister tydligt och klart bör gå ut och ta avstånd från dessa dårar!
"In a Eurostat – Eurobarometer 2010 poll, 79% of Greek citizens responded that they "believe there is a God"."
http://en.wikipedia.org/wiki/Greece#Religion
"In a Eurostat survey, 23% of Swedish citizens responded that "they believe there is a God", whereas 53% answered that "they believe there is some sort of spirit or life force" and 23% that "they do not believe there is any sort of spirit, God, or life force"."
http://en.wikipedia.org/wiki/Sweden#Religion
I Grekland tar rätt så många greker kristendomen på allvar. I Sverige tar inte särskilt många svenskar kristendomen på allvar. Runt 67 procent av svenskarna tillhör Svenska kyrkan (de flesta utan att ha gjort ett aktivt val) men bara 2 procent av dessa går i kyrkan på söndagar osv. Antagligen är de som tror på Gud i Sverige också till stor del 1) Gamla människor som snart dör bort och är svåra att nå ut till för nationella, samt 2) Invandrade muslimer, judar och liknande. Det går alltså inte att jämföra Sverige med Grekland här; i Grekland uppfattas man som folklig om man är lite lagomt kulturkristen, i Sverige uppfattas man som lite muppig.
Min uppfattning är inte heller att Gyllene gryning är överdrivet kristna, men i den mån de är det är det en acceptabel anpassning till olyckliga förutsättningar som lyckligtvis inte existerar i Sverige.