Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-25, 15:47
  #1
Medlem
nilosands avatar
Läste precis en artikel i Svd där de skriver att kontanterna (alla svenska kronor) kommer försvinna helt:

Citat:
Det är en smygande utveckling, men inom en snar framtid väntas kontanterna helt försvinna.

Om det inte finns några svenska kronor kvar, vad kommer då användas som pengar?
Citera
2012-12-25, 15:56
  #2
Medlem
Potentatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Läste precis en artikel i Svd där de skriver att kontanterna (alla svenska kronor) kommer försvinna helt:



Om det inte finns några svenska kronor kvar, vad kommer då användas som pengar?

Kort?
Citera
2012-12-25, 16:01
  #3
Medlem
ChoTheIcemans avatar
http://www.imdb.com/title/tt1637688/ ??

Citera
2012-12-25, 16:09
  #4
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potentaten
Kort?

Men ett kort är väl inte pengar i sig? Vad ersätter kontanterna som betalningsmedel är min fråga, kanske inte framgick.
__________________
Senast redigerad av nilosand 2012-12-25 kl. 16:13.
Citera
2012-12-25, 16:11
  #5
Medlem
goin-xxxls avatar
Ekorrskinn, svårt att få in i selecta maskinen men selecta får ju fan hänga med i utvecklingen.
Citera
2012-12-25, 16:12
  #6
Avstängd
Six10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Men ett kort är väl inte pengar i sig? Vad ersätter kontanterna som betalningsmedel är min fråga, kanske inte framgick klart.


Betalkort har och kommer fortsätta ersätta kontanter, vad är det du inte förstår?
Citera
2012-12-25, 16:17
  #7
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Six10
Betalkort har och kommer fortsätta ersätta kontanter, vad är det du inte förstår?

Hur kan du betala med ett betalkort om det inte finns några kontanter? Alla betalningar som görs med betalkort går genom Riksbankens betalningssystem där bara kontanter accepteras

http://www.riksbank.se/sv/Finansiell...ssystemet-RIX/

Citat:
RIX, Riksbankens system för överföring av kontoförda pengar, kan sägas vara knutpunkten i det svenska betalningssystemet genom att samtliga transaktioner mellan, banker, clearingorganisationer och Riksgälden slutligen slussas genom RIX.Riksbanken fungerar som bankernas bank vid genomförandet av betalningar i svenska kronor.

Om det inte finns några kontanter/svenska kronor, vad ska då slussas i betalningssystemet vid kortbetalningar? Inte kan väl fysiska kort slussas i Rikbanken. Förstår du min fråga nu?
Citera
2012-12-25, 16:25
  #8
Avstängd
Six10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Hur kan du betala med ett betalkort om det inte finns några kontanter? Alla betalningar som görs med betalkort går genom Riksbankens betalningssystem där bara kontanter accepteras

http://www.riksbank.se/sv/Finansiell...ssystemet-RIX/



Om det inte finns några kontanter/svenska kronor, vad ska då slussas i betalningssystemet vid kortbetalningar? Inte kan väl fysiska kort slussas i Rikbanken. Förstår du min fråga nu?


Så du menar att när jag exvis äter en middag ute på krogen, 278:- kostade den, och då kommer någon fysiskt flytta över 278:- i sedlar och mynt till krogens bankfack?

Är du dum i huvudet?
Citera
2012-12-25, 16:33
  #9
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Six10
Så du menar att när jag exvis äter en middag ute på krogen, 278:- kostade den, och då kommer någon fysiskt flytta över 278:- i sedlar och mynt till krogens bankfack?

Är du dum i huvudet?

Det kommer att flyttas kontanter/svenska kronor i digital form från din banks konto hos Riksbanken till krogens banks konto hos Riksbanken. Mer info om betalningssystemet finns på Riksbankens hemsida

När detta betalningsmedel inte längre finns kvar, vad kommer då användas att betala med? Inget? Kort?
Citera
2012-12-25, 16:49
  #10
Avstängd
Six10s avatar
Jag ger upp på dig, trevlig kväll.
Citera
2012-12-25, 17:05
  #11
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Six10
Betalkort har och kommer fortsätta ersätta kontanter, vad är det du inte förstår?

Jag ger upp på dig, trevlig kväll.

Ok, trevlig kväll! Men innan du ger upp kan du väl åtminstone ge någon förklaring av hur plastkorten ska ersätta kontanter som betalningsmedel. Ska plastkorten slussas i betalningsystemet istället för kontanterna. Jag tycker det låter konstigt.
Citera
2012-12-25, 17:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Hur kan du betala med ett betalkort om det inte finns några kontanter? Alla betalningar som görs med betalkort går genom Riksbankens betalningssystem där bara kontanter accepteras

http://www.riksbank.se/sv/Finansiell...ssystemet-RIX/

Om det inte finns några kontanter/svenska kronor, vad ska då slussas i betalningssystemet vid kortbetalningar? Inte kan väl fysiska kort slussas i Rikbanken. Förstår du min fråga nu?
Hur lyckades du blanda in kontanter i RIX?

Det som regleras i RIX är transaktioner mellan medlemmarna och transaktionerna är förändringar i fordringar medlemmarna emellan.

Om befintliga säkerheter medlemmarna emellan inte är tillräckliga under dagen så kan RB garantera en fordran givet att medlemmen i skuld överlämnat tillräckligt med säkerheter. (RB tar ingen risk i detta fall). I dagsläget har dock bankerna nettofordringar på RB så man kan reglera med dessa.
Efter dagen reglerar medlemmarna oreglerade fordringar dem emellan med att skapa ny fordringar. (Dvs gäldenären överför nya belåningsbara säkerheter till borgenären).


Det låter som du tror att RIX innebär att det åker lastbilar med kontanter mellan bankerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback