2012-12-24, 11:55
Medlem
Citat:
I utbyte mot koppar och kobolt ska Kina stå för bygget av vägar i Kongo-Kinshasa. När en väg ska byggas mellan två städer i provinsen Katanga råder kaos på byggplatsen. Den kinesiska platschefen Loa Yang ger sig iväg på en förhandlingsresa med sin kongolesiska guide Eddy. Det blir en omtumlande kulturkrock.
http://urplay.se/171902
Kineserna som är på plats säger att svarta är lata och vill ständigt luras. Kineserna får jämt rätta till slarvfel som svarta gör och säger rakt ut att svarta är lata och luras. Kineserna måste stanna kvar där svarta arbetarna är annars lämnar dom svarta arbetsplatsen.

Jag är förvånad att pk kunskapskanalen tillät denna dokumentär som visar på kinesernas irritation över dom svarta i Afrika att dom slarvar och vill luras. Kineserna i dokumentären är helt ärliga och bor i baracker.

Kulturer som skiljer sig så stort som dessa, finns det sätt att få bort kulturkrockarna eller är det omöjligt?
Citera
2012-12-24, 11:59
Medlem
Skatteskolks avatar
Kina satsar dessutom väldigt mycket i Afrika. Förra året tror jag det var bekostade Kina en fotbollsarena när ett lilleputtland arrangerade afrikanska mästerskapen i filming. Jag menar fotboll så klart.

I gengäld skulle de få naturtillgångar som gas och olja.
Citera
2012-12-24, 12:00
Medlem
Negrer är och kommer alltid att vara negrer. Varnagels klassiska inlägg sammanfattar det rätt bra: https://www.flashback.org/sp17944122
Citera
2012-12-24, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Kina satsar dessutom väldigt mycket i Afrika. Förra året tror jag det var bekostade Kina en fotbollsarena när ett lilleputtland arrangerade afrikanska mästerskapen i filming. Jag menar fotboll så klart.

I gengäld skulle de få naturtillgångar som gas och olja.
Dokumentären gav mycket med utrymme för afrikanerna att säga vad dom tyckte och kineserna, dom var med när kineserna fick jämt rätta till fel som begicks och det var inte lite fel.
Citera
2012-12-24, 12:04
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Vid en allvarligare konflikt mellan gula och svarta kommer de politiskt korrekta att sympatisera med de svarta. De ingår i marxismen att alltid sympatisera med den svagare gruppen.
Citera
2012-12-24, 12:17
Medlem
Vad gällande kinesernas involvering i afrikas affärer är det konstigt att PK-dårarna är så tysta som dom är. Skulle något västland bete sig som kineserna gör skulle talet om rasism, utarmning och stöld, vara vardagsmat. Kinas kolonialism är vida mer vidrig än något europeiskt land någonsin varit. Men nu är det PK folket, ex kommunisternas stora idoler kineserna som lever rövare, och då accepteras väldigt mycket.
Det finns en medicinsk term som passar , kognitiv dissonans.

Men vi som bott där och kan afrika, vet det kineserna nu också vet. Afrika är för bra för negrer.
Så det kommer bli mycket värre med denna kolonialism än den vitas. De vita byggde något i utbyte och afrikaner kunde ta del om så önskades. Kineser skiter i negrer, konventioner och omvärldens tyckanden. Dom vill ha afrikas mineraler, olja och men ha dom hemma i kina. Och negrerna har dom inget till övers för.
Citera
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Vid en allvarligare konflikt mellan gula och svarta kommer de politiskt korrekta att sympatisera med de svarta. De ingår i marxismen att alltid sympatisera med den svagare gruppen.

Det stämmer så länge det inte är kommunisterna själva som står för förtrycket. Kina kommer förmodligen köpa upp hela Afrika i sinom tid. Jag undrar hur den ekonomiska utvecklingen kommer att se ut i Afrika när Europa och USA kommer att få stå tillbaka för kineserna. Förmodligen kommer Kina ha ett bättre inflytande på Afrika eftersom Kina inte har någon lust med att exportera sitt religiösa, politiska eller sociala system.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Kina är en supermakt och skiter i vad pk säger.
Citera
2012-12-24, 12:18
Medlem
MaryBells avatar
Med mindre dom svarta är villiga at "get with the program" kommer det aldrig at fungera. Detta är synligt i bl.a USA där den svarta befolkningen er delat mellan dom som har tagit klivet upp och dom som forsatt väljer "ass backwards" metoden.
Citera
2012-12-24, 12:40
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Förmodligen kommer Kina ha ett bättre inflytande på Afrika eftersom Kina inte har någon lust med att exportera sitt religiösa, politiska eller sociala system.

Kina kommer kräva stabilitet av de länder de investerar i. Helt enkelt därför att stabilitet är vad som krävs för företagsamhet och skyddade investeringar. Så nog kommer de tids nog att lägga sig i den lokala politiken. Att de inte kommer exportera sitt eget knäppa hybridsystem står däremot klart.
Citera
2012-12-24, 12:45
Medlem
C.Kents avatar
Om kineserna tycker att afrikanerna är slarviga så måste de vara helt sjukt kassa.

Jag har bott i Kina. Sedan dess köper jag aldrig något som tillverkats av en kines öht. Sämre skit än det som produceras i det landet går inte att hitta. Kineserna tar ALLA chanser de får att fuska, kopiera och använda skitmaterial för att spara några korvören.
Citera
2012-12-24, 12:52
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Kina kommer kräva stabilitet av de länder de investerar i. Helt enkelt därför att stabilitet är vad som krävs för företagsamhet och skyddade investeringar. Så nog kommer de tids nog att lägga sig i den lokala politiken. Att de inte kommer exportera sitt eget knäppa hybridsystem står däremot klart.

Visst, det är klart. Men så länge stabilitet råder så finns det inget som tyder på att Kina skulle bry sig om den lokala politiken. Kina kommer nog avvakta länge innan de känner sig starka nog att skicka militär till Afrika eftersom det kommer både Europa och USA reagera på. Därför tror jag att Kina främst kommer att satsa på att ha bra relationer med de länder de gör affärer i.

Citat:
Ursprungligen postat av C.Kent
Om kineserna tycker att afrikanerna är slarviga så måste de vara helt sjukt kassa.
Jag har bott i Kina. Sedan dess köper jag aldrig något som tillverkats av en kines öht. Sämre skit än det som produceras i det landet går inte att hitta. Kineserna tar ALLA chanser de får att fuska, kopiera och använda skitmaterial för att spara några korvören.

Tycker du att det är något fel på din dator, mobil eller dina kläder? Måhända är saker för den inhemska marknaden skit med det som Kina exporterar till väst är det väl knappast något fel på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in