Citat:
Ursprungligen postat av Carl28
Jag vet inte, ha. Kinas ledare har ju själva en vana att definiera om och sätta egna termer på historiska händelser: kommunistiska maktövertagandet 1949 som "Befrielsen", Östturkestan som "Xinjiang" ("Den nya gränsen"), invasionen av Tibet som "Befrielsen av Tibet", hela det Mongoliska imperiet som "Yuan-dynastin" (de flesta kineser har aldrig hört talas om det Mongoliska imperiet utan ser detta som en tid på Kina kontrollerade hela Ryssland och Mellanöstern), alla språk som talas i Kina som olika varianter av Han-kinesiska (inklusive koreanska, mongoliska och manchuriska som från språkvetenskaplig synpunkt är nästan hela orelaterade till Han-kinesiska och tillhör andra språkfamiljer). Jag antar att jag retar mig på detta.
Sen måste det sägas att Kinas nuvarande statsapparat och administration på alla nivåer till 99,9% är en kopia av Sovjetunionens statsapparat. Som Du säkert vet har ju den ekonomiska politiken förändrats kraftig, men systemet i sig själv är oförändrat.
Kommunistpartiets inflytande över ekonomin är också väldigt stort. Exempelvis är, enligt lag, alla företag noterade på börserna i Shanghai och Shenzhen till mer än 50% kontrollerade av staten, som i sin tur är 100% kontrollerad av Kommunistpartiet.
Det är de stora företagen som köper råvaror i Afrika, köper banker och företag som Volvo i Europa och så vidare. Allt enligt order från högsta nivå i Kommunistpartiet.
Vad gäller konflikten om Taiwan så är den inte aktiv, men det är troligt att Kina förr eller senare gör slag i saken och bestämmer sig för att nu är det dags att erövra ön. USA oroas kraftigt av detta och har nu beslutat att förlägga 60% av sin flotta till västra Stilla havet, det vill säga Kinas närområde.
Vad gäller konflikten Israel-Palestina tror jag att USA är mindre oroat över denna än över någon framtida konflikt med Kina, beroende på att varken palestinierna eller något grannland till Israel har militär kapacitet som ens en gång kommer i närheten av Kinas.
Ett Iran med kärnvapen kan vara ett hot, men frågan här är ju om detta verkligen är allvar eller ifall USA i verkligheten inte är mer intresserat av Irans stora oljetillgångar, på samma sätt som man var i Irak (det fanns ju knappast några irakiska kärnvapen, "WMD" Weapons of Mass Destruction).
Tjena Carl28 !
Du verkar ha ett stort känslomässigt engagemang i Kina. Det genomsyrar alla dina, ibland korrekta inlägg. Men jag tycker sammanfattningsvis att du mest verkar bitter och letar fel.
Kinas samhälle har gjort den mest framgångsrika klassresan i mänsklighetens historia under den tidsperiod då vi i väst kunnat fokusera på dekadens och meningslöst privatkonsumtionsslöseri.
Kanske tycker du det är jobbigt att nu sitta i knät på "kommunisterna" som en lydig hund, och be om pengar och stimulansåtgärder ? som våra regeringar inte själva har råd med för övrigt.
vi europeer lärde ju oss inte ett skit från kolonialiseringen av afrika med omnejd. se t ex britternas och fransmännens enorma immigrationsproblem från nämnda kontinent. Och samma kan man nu i retrospect säga om våra ekonomier. vi lärde oss inte ett skit av 30-talet, 70-talet och 90-talet. Nu sitter vi där igen.
Tycker själv inte Kinas regering är ngn dröm uppställning överlag, men de åstadkommer saker vi inte kan skryta med direkt. Och folk får det ständigt bättre till skillnad från väst där vi får det sämre.
Så oavsett vad ditt kommunistkina nu ställer till med, så är folket glada iaf. det kan jag lova dig.
(jobbar i Kina sedan 2006)
Tycker dessutom du behöver läsa på lite mer innan du agiterar så hårt mot Kina. det är många hål och luckor i dina påståenden och teorier. Du är ju duktig och engagerad skribent annars.
Studera t ex regeringens utlåningspolicy ifråga om privat konsumtion. Helt andra regler som effektivt motverkar lånebubblor och 110% finansiering som vi i väst hållt på med länge nu.
30% kontant på 1a lgh, 50 % för andra och så vidare. det är således omöjligt att köpa en fullfinansierad lgh. Och jag vill tillägga att detta i mångt gäller även annan privatkonsumtion på kredit.
De lgh som står tomma i stora delar av kina ägs oftast av kineser som investerat i hopp om att undvika inflation. inget annat. Även bonden från landsbygden som sparat hela livet vet att pengarna på banken i ett land med glödande tillväxt kommer bli ett inflationsproblem. så han har inte många val. madrassen, banken eller lgh. han vet att lgh är bättre än bankränta vs inflation. inte svårare än så. en lgh går iaf att bo i om det skulle skita sig.
Studera även skattesystemet som är relativt generöst mot arbetarklassen.
Man är skattebefriad för allt under en viss månadslön. som överlag motsvarar en genomsnittlig arbetarlön i Kina. man vet att det börjar bli tufft för arbetarklassen då priser på allt går upp stadigt. så den skattefria gränsen följer också med upp för att motverka oroligheter i systemet.
Man gör mkt för att få med arbetarklassen med i utvecklingen.
Kina kommer naturligtvis stöta på västvärldens problem med växtvärk. och problem finns i systemen.inget snack om det.
men varför vara så bitter och sitta och hoppas nästan ? många har den attityden mellan raderna.
Acceptera ist att folk är olika i olika länder. olika prioriteringar och olika fokus.
kineserna skiter i de problem många jagar upp sig å i väst. Facebook, twitter, parti politik, rasism, mm mm. de vill bara fortsätta få det bättre, vilket deras regering också ser tiil att de får. så varför skulle de bry sig om det du gnäller om. de har andra prioriteringar.
Kina är just nu ett mkt lyckat koncept som blandar extrem kapitalism med rå-kommunism.
det funkar än så länge, och västvärlden sitter och gapar och blir oroligare och oroligare.
som boende och arbetande i Kina säger jag bara, go with the flow, om ni vill vara med på tåget.
eller sitt hemma och twittra och facebooka om kina helvetet, på era fullfinansierade iphone 5or som är byggda i kina av skattebefriade obelånade kineser, som i sin tur avlönas av giriga belånade amerikaner som ständigt får det sämre.
mvh