Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-24, 00:28
  #1
Medlem
concretewallss avatar
Jag kan inte bestämma mig. Jag förstår att man måste få visum till Iran och Nordkorea men låt oss säga att allt går bra - vilken stad/land ska jag välja? Är så intresserad och fascinerad av Iran och dess kultur. Har aldrig varit i mellanöstern innan och skulle verkligen vilja åka. Men samtidigt vill jag till Nordkorea för att uppleva hur det är att vara i ett sådant "cut off from the world" land. Är förstås också intresserad av allt som har med Nordkorea att göra.
Vad tycker ni?
Citera
2012-12-24, 00:34
  #2
Medlem
Absolut Tehran! Men helst inget.

Pyongyang och Nordkorea är så mycket misär det någonsin är möjligt att resa till.
Citera
2012-12-24, 01:31
  #3
Medlem
Vad är det som är intressant med Tehran egentligen?

Jag är själv ganska intresserad av de här länderna, men intresset av att resa till Tehran förstår jag inte ett dugg. Vad förväntar du dig att se där?

Pyongyang däremot. Där har vi luriga grejer. Det är som att stiga in i en teater, där alla måste spela sin skådespelarroll på största allvar dag ut och dag in för att inte dö. Att se ibland genomskinliga kulisserna och skådespelarna är ju sjukt intressant!

Här är en tråd om en tjej som åkte dit:
https://www.flashback.org/t1368955

Och ett av alla hundratals exempel från hennes resa på det läskiga, sjuka men intressanta skådespeleriet de håller på med:
Citat:
Mr. Lim ( vår guide) dagen vi åkte: " when i woke up this morning my pillow was wet. And i asked myself, why is my pillow wet? Then i realised, I had been crying in my sleep that you were leaving North Korea ".

Det är väl mest bara frågor och svar om resan, men det var intressant läsning ändå. Kan du tänka dig att någon liknande tråd skulle kunna skapas om Tehran?

Edit:
Ja, fast nu tänker jag ju att du vill resa dit av rent intresse, och inte för att sola och bada precis. Inget av länderna är ju precis himmelriket på jorden.
__________________
Senast redigerad av nummer10011 2012-12-24 kl. 01:39.
Citera
2012-12-24, 01:40
  #4
Medlem
ultimatkontakts avatar
Tehran.

Trevligare resmål, landet har mycket historia och kultur. Jag vet inte hur det är i Nordkorea, men i Iran så blir man välbemött som utlänning.
Sen så finns det även andra städer som du kan besöka i Iran, Shiraz, Perspolis, du kan åka skidor.
Sen med tanke på den hets det finns mot Iran idag så kan det vara intressant att se vad folk i Iran har att säga.
Citera
2012-12-24, 01:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Sen med tanke på den hets det finns mot Iran idag så kan det vara intressant att se vad folk i Iran har att säga.
Hetsen mot Nordkorea då?

I och för sig, i Tehran kanske man i alla fall får prata med invånarna. I Nordkorea börjar de ju nästan darra av skräck om man tar fram en kamera eller försöker prata med dem.

Ja, som sagt det hela beror väl på vad man är intresserad av. Är du intresserad av äldre historia så är nog Iran okej. Är du politiskt intresserad eller intresserad av senare historia så är Nordkorea bra.

Men ärligt talat - det finns väl många mycket intressantare länder rent historiskt och kulturellt än Iran?
Citera
2012-12-24, 01:54
  #6
Medlem
ultimatkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Hetsen mot Nordkorea då?

I och för sig, i Tehran kanske man i alla fall får prata med invånarna. I Nordkorea börjar de ju nästan darra av skräck om man tar fram en kamera eller försöker prata med dem.

Ja, som sagt det hela beror väl på vad man är intresserad av. Är du intresserad av äldre historia så är nog Iran okej. Är du politiskt intresserad eller intresserad av senare historia så är Nordkorea bra.

Men ärligt talat - det finns väl många mycket intressantare länder rent historiskt och kulturellt än Iran?


Iran är intressant även rent politiskt och senhistoriskt med tanke på revolutionen som skedde för lite över 30 år sedan men än idag genomsyrar samhället.

Där gator och torg är namngivna efter stupade soldater ifrån Iran-Irak kriget...där du ser stora målningar på byggnader på religösa personer eller soldater ifrån kriget.

Målningar med anti-amerikanska/anti-israeliska motiv.
Jag tycker Iran är riktigt intressant med tanke på DAGENS politik och ideologi som finns i landet.
Citera
2012-12-24, 01:59
  #7
Medlem
ultimatkontakts avatar
Om man är intresserad av ideologin i dagens Iran:
http://www.youtube.com/watch?v=Y3kWz7U8vYU
Citera
2012-12-24, 02:20
  #8
Medlem
flytningars avatar
Vad är problemet? Har du inte råd att besöka båda? Ärligt talat är det inte speciellt svårt att få visum till något av länderna...När skall resan göras? Nordkorea är ganska kallt just nu, Iran är ganska varmt... I Nordkorea kommer du inte att få så mycket frihet och om du vill ha så mycket frihet som du kan får du punga ut med en hel del cash för en privat guide. Annars finns ju budgetalternativ där du reser med en grupp kineser (finns all-inclusive för typ 5000 spänn). Att vara i Nordkorea är en väldigt speciell känsla och ganska olikt att resa i andra länder. Jag hade personligen inte rest till Nordkorea på vintern. Det känns idiotiskt att propagera för det ena eller andra. Åk till båda. Nordkorea först, Iran sen, eller tvärt om.

Iran är ett fantastiskt vackert land och folket är jättetrevliga. Många blir nog förvånade över det. Nordkorea är stelt och otroligt fascinerande (+ god öl och fina hotell).
Citera
2012-12-24, 02:54
  #9
Medlem
Jag vet inte varför jag tjatar om Nordkorea. Kanske för att jag är så jävla intresserad av det själv
Men jag kunde inte låta bli att länka detta inlägget från Nordkoreatråden:
https://www.flashback.org/sp27101841
Citera
2012-12-24, 04:19
  #10
Medlem
Bilder från Teheran
https://www.youtube.com/watch?v=RmVvKRm9JdU
Citera
2012-12-24, 09:28
  #11
Medlem
concretewallss avatar
Tackar alla för tipsen! Dock förstår jag inte varför vi alltid måste börja prata om bomber och extremister. Det har är ju en tråd för oss som åker jorden runt med ett öppet sinne. Jag har många vänner som är Iranier och som bor i Sverige som absolut är emot den politiska situationen och hela regimen. Men det betyder ju förstås inte att Iran inte har något att erbjuda. Har hört så mycket om folket och hur vänliga alla är och att maten är fantastiskt god. Just to be clear: jag vil inte åka dit, eller till Nordkorea, på en drunken solsemester, dvs. the classical "getting-drunk-as-an-ass-on-the-boat-to-germany". Jag reser för att jag vill utforska världen, lära känna människor från andra kulturer och uppleva världen på ett helt nytt sätt.
Jag skulle förstås vilja åka utan guide, så om någon kan rekommendera ett par helt okej motell skulle det vara super

Och jag förstår att Nordkorea är kall och kan upplevas som tråkig, eftersom man inte har frihet att gå omkring själv, vilket är ett stort minus. Men jag tror att det hade varit en unik upplevelse.
Citera
2012-12-24, 09:31
  #12
Medlem
concretewallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytningar
Vad är problemet? Har du inte råd att besöka båda? Ärligt talat är det inte speciellt svårt att få visum till något av länderna...När skall resan göras? Nordkorea är ganska kallt just nu, Iran är ganska varmt... I Nordkorea kommer du inte att få så mycket frihet och om du vill ha så mycket frihet som du kan får du punga ut med en hel del cash för en privat guide. Annars finns ju budgetalternativ där du reser med en grupp kineser (finns all-inclusive för typ 5000 spänn). Att vara i Nordkorea är en väldigt speciell känsla och ganska olikt att resa i andra länder. Jag hade personligen inte rest till Nordkorea på vintern. Det känns idiotiskt att propagera för det ena eller andra. Åk till båda. Nordkorea först, Iran sen, eller tvärt om.

Iran är ett fantastiskt vackert land och folket är jättetrevliga. Många blir nog förvånade över det. Nordkorea är stelt och otroligt fascinerande (+ god öl och fina hotell).

Problemet är att, om resan till Nordkorea hade kostat lika mycket som resan till Iran, had jag haft råd. Jag beräknar att det kommer kosta ca. 20,000kr för 6 dagar i Nordkorea (allt från flyg via Peking, kinesiskt visum, 10k för vistelsen i Nk osv). Men jag får tänka klart. Tänkte åka nu till våren, blir pepp av att bara tänka på det.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2040227

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback