• 1
  • 2
2012-12-20, 20:36
Medlem
Vet inte om detta ämnet har varit uppe förut, försökte söka men fann ingenting som antydde det så därför skapar jag tråden.
Valde att placera tråden här istället för Övervakning & Integritet då det även rör Linux, flytta om det behövs.

I den senaste releasen av Ubuntu (12.10) sägs det att användare som söker via Dashboarden i Unity samtidigt skickar sina sökningar till Canonical, företaget bakom Ubuntu, som i sin tur skickar vidare resultaten till Amazon.

http://www.fsf.org/blogs/rms/ubuntu-spyware-what-to-do
Citat:
Ursprungligen postat av Richard Stallman
But not always. Ubuntu, a widely used and influential GNU/Linux distribution, has installed surveillance code. When the user searches her own local files for a string using the Ubuntu desktop, Ubuntu sends that string to one of Canonical's servers. (Canonical is the company that develops Ubuntu.)

Jag använder själv Ubuntu, däremot har jag sedan länge ogillat Gnome (Speciellt Unity) så problemet bör ej ha påverkat mig, däremot överväger jag starkt en ominstallation av datorn (Dock inte bara utav denna anledningen) och då ligger Ubuntu inte såpass nära till hands längre utan snarare Debian eller Arch.

Kommer detta påverka erat val av OS eller är det ingen big deal enligt er?

Edit: http://www.jonobacon.org/2012/12/07/...an-and-ubuntu/
Svar från en av utvecklarna (tror jag?) av Canonical.
Senast redigerad av ath0 2012-12-20 kl. 20:46.
Citera
2012-12-20, 20:45
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag kör Debian sedan Ubuntu Horny Hippo (Hardy).

Ubuntu suger. Canonical likaså. De slängde in betaprogram i en LTS. Då är man lite efterbliven.
Citera
2012-12-20, 20:49
Medlem
lilZer0s avatar
Tack för infon, kommer aldrig röra Ubuntu igen.

Kommer troligtvis köra en Linux From Scratch istället när det beger sig igen.
Citera
2012-12-20, 20:53
Medlem
Upn0rths avatar
Går ju att stänga av i Privacy?

Tror till och med att det går att avinstallera helt.
Citera
2012-12-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upn0rth
Går ju att stänga av i Privacy?

Tror till och med att det går att avinstallera helt.
Det hör enligt mig inte till saken, då det är på av default.
Men visst, det går säkerligen att stänga av "funktionen" men gör det verkligen saken bättre, informeras man om det när man installerar den nya versionen?

Kanske en fråga om "Vill du delta i att skicka anonyma sökningar som delas ut till tredjepart?" hade varit något?
Citera
2012-12-20, 21:03
Medlem
Tycker det är dåligt av canonical. Enda pluspoängen de får är väl att man ändå kan ta bort det om man inte vill ha det, men det är fortfarande minuspoäng på det hela. Gillar inte ubuntu, förr var det okej, men numera är det för tungdrivet och segt. Kör arch med openbox själv, jävlar va fort de går
Citera
2012-12-20, 21:05
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Det hör enligt mig inte till saken, då det är på av default.
Men visst, det går säkerligen att stänga av "funktionen" men gör det verkligen saken bättre, informeras man om det när man installerar den nya versionen?

Kanske en fråga om "Vill du delta i att skicka anonyma sökningar som delas ut till tredjepart?" hade varit något?

Det valet får man när man installerar Debian kan man välja ja eller nej till deras "variant".

http://popcon.debian.org/

Dock har Debian ett syfte som är relevant. Dessutom måste man som saft godkänna det först.
Citera
2012-12-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Det valet får man när man installerar Debian kan man välja ja eller nej till deras "variant".

http://popcon.debian.org/

Dock har Debian ett syfte som är relevant. Dessutom måste man som saft godkänna det först.
Precis, den har man ju sett ett par gånger men det blir alltid att man avböjer för min del.
Att Ubuntu gör det i smyg är väl det som gör det hela värre.
Citera
2012-12-20, 22:49
Medlem
fraloggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Precis, den har man ju sett ett par gånger men det blir alltid att man avböjer för min del.
Att Ubuntu gör det i smyg är väl det som gör det hela värre.

Den här nyheten sög. Inte bra för Linux eller Ubuntu om det tar spridning. I smyg suger, det jag hatar mest av allt piss dom slänger på en där man inte har en chans att ducka undan och tacka nej. Som default är detta kasst.
Citera
2012-12-21, 00:00
Medlem
Vad är det för information dom skickar?
Citera
2012-12-21, 01:09
Medlem
>I smyg suger, det jag hatar mest av allt piss dom slänger på en där man inte har en chans att ducka undan och tacka nej.

Förutom att de visar ett stort fett utropstecken i dashen och att det går att stänga av i privacy

>Vad är det för information dom skickar?
Din sökning, som inte lagras utan endast används för att söka på Amazon samt U1 music store (och i 13.04 andra ställen också).
Amazon får inte veta vem som har sökt på nått.
Citera
2012-12-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pieorpaj
>I smyg suger, det jag hatar mest av allt piss dom slänger på en där man inte har en chans att ducka undan och tacka nej.

Förutom att de visar ett stort fett utropstecken i dashen och att det går att stänga av i privacy

>Vad är det för information dom skickar?
Din sökning, som inte lagras utan endast används för att söka på Amazon samt U1 music store (och i 13.04 andra ställen också).
Amazon får inte veta vem som har sökt på nått.

Jaha, men då är det inte så farligt ändå. Jag trodde först dom skickade internet historiken eller nåt. Men självklart vill man ju ha sitt privatliv ifred.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in