2012-12-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rillaw
Jaha, men då är det inte så farligt ändå. Jag trodde först dom skickade internet historiken eller nåt. Men självklart vill man ju ha sitt privatliv ifred.
Nej det har ingenting med andra sökningar att göra, men tänker du fel och vill söka efter ditt lokala bibliotek av porr kanske det är mindre kul, oavsätt om det inte kopplas till dig som användare.
Sedan lärde jag mig igår att alla filer du öppnat lagras i en .sqlitefil som hanteras av Zeitgeist daemon, filen ligger i ~/.local/share/zeitgeist och heter activity.sqlite.

Även filer från krypterade partitioner som Truecrypt etc, detta i sig kanske inte heller är så farligt iom att dom lagras lokalt och det krävs intrång för att ta del av dessa.

Men hädanefter blir det nog Debian eller Arch till laptopen.
Citera
2012-12-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Nej det har ingenting med andra sökningar att göra, men tänker du fel och vill söka efter ditt lokala bibliotek av porr kanske det är mindre kul, oavsätt om det inte kopplas till dig som användare.
Sedan lärde jag mig igår att alla filer du öppnat lagras i en .sqlitefil som hanteras av Zeitgeist daemon, filen ligger i ~/.local/share/zeitgeist och heter activity.sqlite.

Även filer från krypterade partitioner som Truecrypt etc, detta i sig kanske inte heller är så farligt iom att dom lagras lokalt och det krävs intrång för att ta del av dessa.

Men hädanefter blir det nog Debian eller Arch till laptopen.

Jo sant där. Men läste tidigare i tråden att det gick att stänga av detta, det är bra det i alla fall.
Citera
2012-12-30, 21:28
Medlem
Bitmasters avatar
Nu är det ju inte Ubuntu i sig, utan en funktion i Unity om jag inte misstagit mig. Kör man någon annan DE eller fönsterhanterare berörs man ju inte över huvud taget.
Citera
2012-12-30, 21:38
Medlem
Questos avatar
Att Canonical vet vad jag skriver i dashen eller dylikt berör mig inte ett dugg.

Jag är lite av den synen att jag har ingeting att dölja och bryr mig därför inte, det finns alltid någon som har koll på vad man gör vid dator så en till kan inte skada..
Citera
2012-12-30, 22:17
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questo
Att Canonical vet vad jag skriver i dashen eller dylikt berör mig inte ett dugg.

Jag är lite av den synen att jag har ingeting att dölja och bryr mig därför inte, det finns alltid någon som har koll på vad man gör vid dator så en till kan inte skada..

Jag har svårt att förstå din attityd.
Självfallet skall Canonical inte ha någon som helst information om vad du gör i ditt skal.
Att du accepterar detta är för mig helt obegripligt.
Citera
2012-12-30, 22:20
Medlem
Om man inte vill ha den där skiten så kan man köra sudo apt-get remove unity-lens-shopping. Så
försvinner det.

Men det är fortfarande riktigt dåligt av Canonical att installera detta då dem ska skita i vad användarna
söker på i sin egen dator.
Senast redigerad av Rouko 2012-12-30 kl. 22:28.
Citera
2012-12-30, 23:32
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Om man inte vill ha den där skiten så kan man köra sudo apt-get remove unity-lens-shopping. Så
försvinner det.

Men det är fortfarande riktigt dåligt av Canonical att installera detta då dem ska skita i vad användarna
söker på i sin egen dator.
Indeed. Sökte lite och hittade ett intressant videoklipp från "Ubuntu On Air".
https://www.youtube.com/watch?featur...3OAY0QA#t=906s
För er som inte hamnar direkt när han besvarar frågan, spola fram till 00:15:06.
Även "Quidsup" har gjort en video om detta där han uttalar sig och hävdar att Stallman har fel, att det inte är "spyware": https://www.youtube.com/watch?v=kKN3q64VGt8
Citera
2013-01-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Indeed. Sökte lite och hittade ett intressant videoklipp från "Ubuntu On Air".
https://www.youtube.com/watch?featur...3OAY0QA#t=906s
För er som inte hamnar direkt när han besvarar frågan, spola fram till 00:15:06.
Även "Quidsup" har gjort en video om detta där han uttalar sig och hävdar att Stallman har fel, att det inte är "spyware": https://www.youtube.com/watch?v=kKN3q64VGt8
Jo det är väl precis vad alla andra också har sagt om funktionen så det är ingenting direkt nytt, men jag personligen gillar inte att söka på allting samtidigt, speciellt då kanske inte Amazon för att jag aldrig har handlat/kommer handla där.
Att dom då trycker på en detta vid en ny installation är fel.

Quidsup hävdar ju även att "Amazon får bara reda på vilket ip som har sökt på något" och att det är harmlöst då "det bara är en dator, någonstans i världen" vilket ju inte heller är sant.
Söktermen skickas ju vidare till Canonical som i sin tur skickar vidare den, de har således bara deras ip.
IP idag kan ju vara väldigt personligt ändå, även om Amazon inte kan ta del av detta.
Citera
2013-01-03, 14:01
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Jo det är väl precis vad alla andra också har sagt om funktionen så det är ingenting direkt nytt, men jag personligen gillar inte att söka på allting samtidigt, speciellt då kanske inte Amazon för att jag aldrig har handlat/kommer handla där.
Att dom då trycker på en detta vid en ny installation är fel.

Quidsup hävdar ju även att "Amazon får bara reda på vilket ip som har sökt på något" och att det är harmlöst då "det bara är en dator, någonstans i världen" vilket ju inte heller är sant.
Söktermen skickas ju vidare till Canonical som i sin tur skickar vidare den, de har således bara deras ip.
IP idag kan ju vara väldigt personligt ändå, även om Amazon inte kan ta del av detta.
Jag håller fullständigt med dig. Ett IP kan säga allt. Och om jag söker på ett privat dokument så ska Amazon få veta vad det heter också... Inte för att man brukar ha känslig info i filnamnet, men ändå.
Hoppas att Canonical får så mycket skit och kritik för detta att de hittar på ett sätt att lösa detta. Kanske via en "shopping lens". Troligen blir det det. Men jag hoppas på ett alternativ i installationen att välja bort allt vad Amazon och andra skitföretag heter. Annars blir det ett byte till Linux Mint eller Zorin OS.
Citera
2013-01-03, 17:03
Medlem
Citat:
Jag håller fullständigt med dig. Ett IP kan säga allt. Och om jag söker på ett privat dokument så ska Amazon få veta vad det heter också... Inte för att man brukar ha känslig info i filnamnet, men ändå.
Hoppas att Canonical får så mycket skit och kritik för detta att de hittar på ett sätt att lösa detta. Kanske via en "shopping lens". Troligen blir det det. Men jag hoppas på ett alternativ i installationen att välja bort allt vad Amazon och andra skitföretag heter. Annars blir det ett byte till Linux Mint eller Zorin OS.

Håller med. Speciellt om det skulle komma in ännu mera såna här saker i Ubuntu. Då blir det nog ett
byte ganska snart.
Citera
2013-01-03, 17:13
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Håller med. Speciellt om det skulle komma in ännu mera såna här saker i Ubuntu. Då blir det nog ett
byte ganska snart.
Tur att 12.04 är LTS. Då har ju Cononical i alla fall 4½ år kvar att fixa detta.
Citera
2013-01-03, 17:24
Medlem
Citat:
Tur att 12.04 är LTS. Då har ju Cononical i alla fall 4½ år kvar att fixa detta.

Fast jag har uppdaterat till 12.10. Och dom ger väl ut en ny version var sjätte månad eller nått sånt?
Och eftersom 12.10 inte är en LTS version så blir det ju betydligt kortare tid för dom att fixa detta.
Senast redigerad av Rouko 2013-01-03 kl. 17:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in