• 1
  • 2
2005-04-25, 16:25
Medlem
MrGrievess avatar
I min mening är den mest intensiva, om än flyktiga glädjen den materiella. Någon som har tankar om detta, eller vet någon bok i ämnet ? Det mesta är spännande.
Citera
2005-04-25, 16:33
Medlem
MorrissonEs avatar
Det beror nog på personen, är du en motorsport fantast tex så kan livet gå upp på topp för dina nya michelin däck eller liknande.
Sen finns de dom som har andra intressen, tex att vara social, då kan ens lycka bestå i att få prata med folk hela dagarna osv osv, altså inte så mycket matriellt där.
Citera
2005-04-26, 09:26
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Materialist ??

Citat:
Ursprungligen postat av MrGrieves
I min mening är den mest intensiva, om än flyktiga glädjen den materiella. Någon som har tankar om detta, eller vet någon bok i ämnet ? Det mesta är spännande.

Det beror ju på personen ifråga. Jag hade en kompis som var hypermaterialist. Han lade i stort sett alla sina pengar på hemmabioprylar och stereo m.m Han var medlem i Hifiklubben. Han brukade köpa nya högtalare med jämna mellanrum. Grejorna han hade var alltid de bästa man kunde köpa, ändå bytte han ut dem rätt snart. Jag kunde se hur han njöt av att berätta om sin nya Denon-stärkare och hur bra den var. Det var lycka för honom. Jag brydde mig inte ett skit om såna där stereoprylar. Min lycka står att finna i det engelska talesättet "Less is more". Alltså ju mindre tillhörigheter du har ,desto lyckligare blir du. Lär dig att uppskatta det lilla i tillvaron..
Citera
2005-04-26, 15:02
Medlem
MrGrievess avatar
Självklart är den genuina och välgörande glädjen inte den helt materiella, utan den mellan människor. Vad jag undrar är om det finns människor som är helt befriade från den materiella glädjen. Jag räknar bort "ociviliserade" människostammar i Afrika. Finns det något sätt isåfall ?
Citera
2005-04-26, 21:46
Medlem
Om någon skulle påstå sig helt kunna undvara "materiell lycka" (i brist på ett bättre begrepp) och denne någon också skrivit en bok äger denne troligtvis åtminstone något själv. Antagligen motiveras detta antingen med grundläggande och "självklara" behov (överlevande) eller (vilket är mer troligt i många fall) den "sociala lycka" som dessa egendomar på något sätt indirekt skulle kunna generera (man kan tänka sig att det faktum att personen i fråga bär kläder eller har pengar förbättrar dennes möjlighet att upprätthålla sociala kontakter osv.).
Tangerar klassisk moralfilosofi detta.
Citera
2005-04-27, 22:06
Medlem
MorrissonEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basse Lerghagen
Det beror ju på personen ifråga. Jag hade en kompis som var hypermaterialist. Han lade i stort sett alla sina pengar på hemmabioprylar och stereo m.m Han var medlem i Hifiklubben. Han brukade köpa nya högtalare med jämna mellanrum. Grejorna han hade var alltid de bästa man kunde köpa, ändå bytte han ut dem rätt snart. Jag kunde se hur han njöt av att berätta om sin nya Denon-stärkare och hur bra den var. Det var lycka för honom. Jag brydde mig inte ett skit om såna där stereoprylar. Min lycka står att finna i det engelska talesättet "Less is more". Alltså ju mindre tillhörigheter du har ,desto lyckligare blir du. Lär dig att uppskatta det lilla i tillvaron..
Helt rätt! materalist va ordet, frågan är mad motsatsen heter? hippie?
Citera
2005-04-28, 16:50
Medlem
materiell lycka kan aldrig mätas med den som kan uppstå mellan människor. jag menar, hur ofta skrattar man tillsammans med sina prylar?
Citera
2005-04-28, 20:23
Medlem
DirtyBones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
materiell lycka kan aldrig mätas med den som kan uppstå mellan människor. jag menar, hur ofta skrattar man tillsammans med sina prylar?

Håller med till fullo!
Citera
2005-05-06, 18:04
Medlem
jag blir inte lyckligare av att äga saker
Citera
2005-05-09, 10:07
Medlem
hiLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abhorrent
jag blir inte lyckligare av att äga saker
Det tror jag nog. Inte skulle du vilja avstå från datorn du sitter ner och skirver här med, eller dina kläder och pengar till mat/bostad och dylikt. Tror inte du skulle känna dig speciellt "lycklig" då. Inte för att det behöver betyda att man blir lyckligare med en massa pengar och prylar, det finns det åtskilliga exempel på, men jag tror att man har bättre förutsättnigar att bli lyckig om man medelmåttigt med pengar.
Citera
2005-05-09, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiLi
Det tror jag nog. Inte skulle du vilja avstå från datorn du sitter ner och skirver här med, eller dina kläder och pengar till mat/bostad och dylikt. Tror inte du skulle känna dig speciellt "lycklig" då. Inte för att det behöver betyda att man blir lyckligare med en massa pengar och prylar, det finns det åtskilliga exempel på, men jag tror att man har bättre förutsättnigar att bli lyckig om man medelmåttigt med pengar.

jag tror faktiskt jag hade varit en lyckligare människa utan dator... sen får man väl förutsätta att man har tillgång till livsnödvändigheter såsom mat och vatten, men annars tror jag att man är lyckligare utan en massa ägodelar
Citera
2005-05-14, 14:50
Bannlyst
Materiell lycka existerar bara sålänge det finns någon som kan vara avundsjuk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem