Citat:
Ursprungligen postat av MrGrieves
Vad jag undrar är om det finns människor som är helt befriade från den materiella glädjen. Jag räknar bort "ociviliserade" människostammar i Afrika. Finns det något sätt isåfall ?
Tror inte många människor är helt och hållet befriade från någon form av materiell lycka,sen kan själva
materian skifta,beroende på vad du värdesätter som individ,om det är mat,tekniska prylar,bilar eller skor.
Sen tror jag snarare att det är just stammar i afrika som kanske har det mest ursprungliga materiella tänkandet,även om deras materiella standard är vitt skild från vår!För dem är ju materiell standard hur många kor,fruar,hyddor eller knivar du äger,kanske.(vad vet jag?)
Vad jag
menar är att det är en väldigt ursprunglig känsla ;den materiella lyckan.
Vissa forskare säger att den kommer från just den tiden då vi behövde samla och spara mat osv för att överleva,således en otroligt viktig drift för att trygga rasens överlevnad i naturen....att det är därför vi får sådan tillfredsställelse i att ha,handla,äga,få....att det ger oss en tillfredsställelse därför att det får oss att känna oss trygga,framgångsrika - rika.
(om det är snurrigt uttryckt så ber jag er ha överseende med en tös som haft en vild natt och således är en smula mosig i kolan)