• 1
  • 2
2005-05-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Depraverad
Materiell lycka existerar bara sålänge det finns någon som kan vara avundsjuk

inte alls. jag bjuder sällan hem någon att se mina "prylar"..det är ett nöje att bara äga dem.
Citera
2005-05-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abhorrent
jag tror faktiskt jag hade varit en lyckligare människa utan dator... sen får man väl förutsätta att man har tillgång till livsnödvändigheter såsom mat och vatten, men annars tror jag att man är lyckligare utan en massa ägodelar

kanske, men då måste man samtidigt fylla sin tillvaro med en annan sorts substans.
Citera
2005-05-14, 16:22
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrieves
I min mening är den mest intensiva, om än flyktiga glädjen den materiella. Någon som har tankar om detta, eller vet någon bok i ämnet ? Det mesta är spännande.
Det har inget med matreell glädje att göra. Det är ett vanligt dopamin-rus du pratar om. En kort glädjerush man får precis när man köpt en ny bil, fått ett jobb man gärna ville ha eller vunnit en stor pott i poker.

Man kan få samma rush av att t ex klara sig undan en olycka, vara nykär, ta
extacy eller klara en bana man försökt länge med i Quake.

Detta ska dock inte blandas ihop med att "vara lycklig".

Citat:
Ursprungligen postat av Abhorrent
jag blir inte lyckligare av att äga saker
Att äga saker ger ingen direkt lycka. Att få eller anförskaffa sig prylar däremot, ger lycka.
Citera
2005-05-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
bla bla bla fel :/
va?
Citera
2005-05-14, 16:40
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
va?
Råkade trycka "post" för tidigt :/
Citera
2005-05-15, 13:57
Bannlyst
Jag tror seriöst att de "materiella ägandet" har blivit mer statusgrej än vad det var för 500 årsedan.

Och om de materiella ägandet som blivit mer status med tiden är sant, då är det bara att kolla på samhället. Vilka styr ? Varför styr ?

De kapitalistiska samhället som inte har funnits mer än 400 år har byggt upp denna "glädje" för oss.

Som personen berättade att hans kompis alltid hade de senaste högtalarna eller förstärkare m.m, detta glädje hjälper ändå de rika. Jag tror egentligen inte att han är lycklig eller känner glädje i att äga de senaste, det är bara nått som kommit med i samhället, som placebo att OM du nu äger de bästa så är du bättre än alla andra.

Less is more - de bästa jag nånsin hört...ska börja sträva efter det :-)
Citera
2005-05-15, 22:55
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrieves
Vad jag undrar är om det finns människor som är helt befriade från den materiella glädjen. Jag räknar bort "ociviliserade" människostammar i Afrika. Finns det något sätt isåfall ?

Tror inte många människor är helt och hållet befriade från någon form av materiell lycka,sen kan själva materian skifta,beroende på vad du värdesätter som individ,om det är mat,tekniska prylar,bilar eller skor.

Sen tror jag snarare att det är just stammar i afrika som kanske har det mest ursprungliga materiella tänkandet,även om deras materiella standard är vitt skild från vår!För dem är ju materiell standard hur många kor,fruar,hyddor eller knivar du äger,kanske.(vad vet jag?)

Vad jag menar är att det är en väldigt ursprunglig känsla ;den materiella lyckan.
Vissa forskare säger att den kommer från just den tiden då vi behövde samla och spara mat osv för att överleva,således en otroligt viktig drift för att trygga rasens överlevnad i naturen....att det är därför vi får sådan tillfredsställelse i att ha,handla,äga,få....att det ger oss en tillfredsställelse därför att det får oss att känna oss trygga,framgångsrika - rika.

(om det är snurrigt uttryckt så ber jag er ha överseende med en tös som haft en vild natt och således är en smula mosig i kolan)
Citera
2005-05-19, 17:06
Medlem
Un Perros avatar
Big mama:
Citat:
Vad jag menar är att det är en väldigt ursprunglig känsla ;den materiella lyckan.
Vissa forskare säger att den kommer från just den tiden då vi behövde samla och spara mat osv för att överleva,således en otroligt viktig drift för att trygga rasens överlevnad i naturen....att det är därför vi får sådan tillfredsställelse i att ha,handla,äga,få....att det ger oss en tillfredsställelse därför att det får oss att känna oss trygga,framgångsrika - rika.

Japp!

Trådskaparen:
Citat:
Självklart är den genuina och välgörande glädjen inte den helt materiella, utan den mellan människor. Vad jag undrar är om det finns människor som är helt befriade från den materiella glädjen. Jag räknar bort "ociviliserade" människostammar i Afrika. Finns det något sätt isåfall ?

Förstår inte varför man ska räkna bort "ociviliserade" människor? Är det endast för att du vill ha vårt perspektiv på detta eller för att du anser att dessa människor inte förstår vad lycka är? Som påpekades av Big mama's gun är människan av evolutionen/naturen materalistisk.

Hursomhelst, intensiv lycka har jag enbart erfarit när jag har varit kär i någon, och denne person varit kär i mig. Denna är förvisso inte bestående, åtminstone inte för flertalet. Materialistisk lycka är fullkommligt meningslös. Strävan efter att uppnå denna lika meningslös. Ej att förväxla med matriella grundförutsättningar, som mat och någonstans att sova.
Citera
2005-05-19, 17:30
Medlem
MorrissonEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse
Jag tror seriöst att de "materiella ägandet" har blivit mer statusgrej än vad det var för 500 årsedan.

Och om de materiella ägandet som blivit mer status med tiden är sant, då är det bara att kolla på samhället. Vilka styr ? Varför styr ?

De kapitalistiska samhället som inte har funnits mer än 400 år har byggt upp denna "glädje" för oss.

Som personen berättade att hans kompis alltid hade de senaste högtalarna eller förstärkare m.m, detta glädje hjälper ändå de rika. Jag tror egentligen inte att han är lycklig eller känner glädje i att äga de senaste, det är bara nått som kommit med i samhället, som placebo att OM du nu äger de bästa så är du bättre än alla andra.

Less is more - de bästa jag nånsin hört...ska börja sträva efter det :-)
Det är ganska enkelt, tar vi ner vårt sammhälle på en primitiv nivå så strävar vi efter makt, alltid efter makt, och enligt kapitalismens lagar (som vårt sammhälle lyder under) så är mer grejer=mer makt, därför blir man tillfredsställd ju mer grejer man har. Det finns jättemånga paralleller på detta inom djurriket.
Citera
2005-05-19, 21:32
Medlem
lindells avatar
Många har skrivit om den glädje och lycka som fås genom materialismen, men som så lätt dunstar bort.
Som motvikt kan nämnas psalmistens (och många andras) glädje och lycka:
"Att vara i Guds närhet är lycka för mig."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här