2013-05-18, 09:09
  #5773
Medlem
mikaelss avatar
Så det var inte utanförskap, strukturell rasism eller någon av de andra förklaringsvariablerna journalisterna trodde eller hoppades, det var två blattetjejer som hängde ut andra blattetjejer, vilket ledde till vanligt blattekaos med upplopp, stenkastning etc.
NHI, move on...
Citera
2013-05-18, 11:15
  #5774
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Bra att en har erkänt, viktigt att reda ut vad som hänt för att få stopp på ryktesspridning.
Stora skadestånd krävs, 700 000kr är många veckopengar.
700,000kr? Hahaha, hoppas det var värt det! xD
Troligtvis är dem här två flickorna dem största "orrarna" av dem alla

Ingen som sitter på namn?
Citera
2013-05-18, 11:24
  #5775
Medlem
Citat:
Hon lade, i december i fjol, ut en text med innebörden att hon ville ha in tips på ”vilka unga som är de värsta hororna i Göteborg”. Efter ett par dygn hade 15-åringen fått in upp emot tusen förslag från olika avsändare.


För att därefter offentliggöra de inskickade påståendena krävdes en serie åtgärder av tekniskt natur, ett antal godkännande. Men mängden material var enormt stor.

Enligt egen utsago klickade flickan – mer eller mindre i panik – OK på det mesta utan urskillning.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1677053-15-arig-flicka-erkanner-bilder-pa-instagram
Citera
2013-05-18, 11:24
  #5776
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Bra att en har erkänt, viktigt att reda ut vad som hänt för att få stopp på ryktesspridning.
Stora skadestånd krävs, 700 000kr är många veckopengar.

Problemet är ju att det inte bara är två förövare utan även alla som skickat in bidrag har ju också gjort sig skyldiga till förtal. Rättegången handlar om vem som skall få ta ansvaret och det är ju inte säkert att flickorna ens blir fällda för det. Det beror ju lite på om bbs-lagen gäller i det här fallet eller om instagram har utgivningsbevis i Sverige och om instagramkontots ägare är ansvarig för material man inte har upphovsrätt till men där upphovsrättsinnehavaren önskat publicera sina bilder på kontot.

Nu minns jag inte exakt hur många personer som är utpekade som förövare i polisanmälningarna, men det är betydligt fler än dessa två eftersom många av de 46 anmälarna har anmält de som tagit bilder och lämnat oriktiga uppgifter. Åtalet rör alltså bara kontoinnehavarna och beroende på utfall så kommer det väckas fler åtal.
Citera
2013-05-18, 11:31
  #5777
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluppsker
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....r-pa-instagram

"Klickat i panik" på över 1000 tips som kommit in till kontoägaren.

Det där låter som en sista utväg man tar om man inte har något annat att skylla på för att försöka frita sig själv från misstanke. Lite "ja, okej, kontot var mitt... men jag fick panik!".

Undrar vems idé det var att köra den storyn? Advokatens?

Eller, kan man verkligen få panik över att man får "för många förslag på orrar"?
Citera
2013-05-18, 13:24
  #5778
Medlem
AntiKikes avatar
Brudarna som lade upp den där instagramsidan borde få ett litet pris för att ha skakat roddbåten lite...

Jag vill se mycket mer av detta! Blattar som skanderar "jak var krenkt!" och löper amok. Ju mer blattarna manifesterar sig som just blattar desto snabbare kanske Svensson vaknar och slänger ut avskummen.

Så för att helt hålla mig till ämnet repeterar jag att brudarna för min del gärna kunde få en liten slant att köpa smink och kläder för!
Citera
2013-05-18, 13:27
  #5779
Medlem
AntiKikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
700,000kr? Hahaha, hoppas det var värt det! xD
Troligtvis är dem här två flickorna dem största "orrarna" av dem alla

Ingen som sitter på namn?

700 000 är ju ett helt orimligt belopp och får snarare anses vara ett politiskt betingat straff för att brudarna har stört den mångkulturella ordningen.
Citera
2013-05-18, 14:08
  #5780
Medlem
vilka är de 2 som starta kontot nu då? ingen som vet?
Citera
2013-05-18, 14:19
  #5781
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiKike
700 000 är ju ett helt orimligt belopp och får snarare anses vara ett politiskt betingat straff för att brudarna har stört den mångkulturella ordningen.

Skadeståndet är nog utspritt på ett flertal personer, kan tänka mig att 70 ungar vill ha 10 000kr var. I Sverige är vi restriktiva när det gäller skadestånd så det kommer nog att prutas en hel del.
Citera
2013-05-18, 19:29
  #5782
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiKike
Brudarna som lade upp den där instagramsidan borde få ett litet pris för att ha skakat roddbåten lite...

Jag vill se mycket mer av detta! Blattar som skanderar "jak var krenkt!" och löper amok. Ju mer blattarna manifesterar sig som just blattar desto snabbare kanske Svensson vaknar och slänger ut avskummen.

Så för att helt hålla mig till ämnet repeterar jag att brudarna för min del gärna kunde få en liten slant att köpa smink och kläder för!

Jisses pajk!

Kränkningarna har förts in i Sverige från USA och något som numera tillhör svensken. Att känna sig kränkt är ett första steg till det verkliga målet man har i Sverige: Möjligheten att kunna stämma folk för minsta lilla skitsak som de kan hitta på. Att det sedan smittar av sig på andra är väl bara en effekt av vad som pågår i ett generellt sett kränkt land.
Citera
2013-05-21, 10:19
  #5783
Medlem
crillecrilles avatar
Det är PK kl 10:30. Tror att Aftonbladet kommer sända den, hittar ingen annan som kommer göra det.

Edit: här kommer länk http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16812884.ab

Edit igen: två flickor, 15 och 16 år gamla åtalas. Åklagaren har inga intentioner om att nämna några namn.

Gärningsbeskrivning(fritt transkriberat från PK): grovt förtal. De två tilltalade har tillsammans spridit skit om målsägande 1-45. Kontot: gbgsorroz(osäker på stavning). Brottet är grovt pga uppgifterna och uppsåtet.

De flesta målsäganden är under 18 år vilket gör att åklagaren kan väcka allmänt åtal. Dessutom är det ur allmän synpunkt lämpligt att åklagaren väcker allmänt åtal pga hur spridningen och uppgifterna ser ut. "Särskilt integritetskränkande uppgifter av sexuell art" nämner åklagaren. Karaktären av uppgifterna och hur många följare kontot hade samt allvarligheten i uppgifterna gör också att åklagaren finner det lämpligt med allmänt åtal.

Åklagaren menar att de två flickorna har gjort detta tillsammans. Den ena flickan erkänner, den andra nekar. Åklagaren är ändå säker i sin mening att det var ett klart samarbete.

Nu klargörs att det är tipsarna som har skrivit kommentarerna till bilderna som lagts ut, men att det står helt klart att flickorna stått för spridningen.
__________________
Senast redigerad av crillecrille 2013-05-21 kl. 10:43.
Citera
2013-05-21, 10:42
  #5784
Medlem
Har tjejerna fått offentlig försvarare, någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in