Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Ni som skriver att det inte har med etnisk bakgrund att göra - har ni arbetat i den här typen av områden? Har ni besökt något land i MENA?
Jag har gjort båda och det är inget snack om att det här är värderingar som skiljer sig radikalt från de svenska. Det är ett beteende som uppmuntras inom skolväsendet, samhällsinstitutionerna och föräldrarnas uppfostran i MENA.
I många av regionens länder är det t.ex. fortfarande en förmildrande omständighet om ett mord begås i 'hederns' namn, skolpedagogiken är hierarkisk, uppmuntrar inte till självständigt tänkande och barnaga är utbrett. Den här typen av upplopp var vardagsmat i media där jag bodde - klanfejder, släktuppgörelser och pöbelmentalitet en masse.
Svenska föräldrar ha skolats i att förespråka icke-våld, lösa konflikter genom att resonera och vända sig till myndigheterna när något sådant här inträffar.
Hela upplägget osar MENA lång väg - ryktetsspridning som skadar det moraliska anseendet och sedan obligatoriska hämndaktioner på det. Vi ser bara början på en företeelse som kommer att grassera. Men visst, stick huvudet i sanden och dra era floskler. Förr eller senare blir situationen helt ohållbar och mycket p.g.a. er som lever i förnekelse.
Problemet är ju att dessa ungdomar placeras i skolor och klasser med sina gelikar, de har alla lika bakgrund... Och i Sverige vurmar vi om mångkulturen.
Som jag skrev innan så är detta återigen ett tecken på den havererade integrationspolitiken, ungdomar som inte lärt sig veta hut, skolan står handfallen och vågar/kan inte ta till med hårdhandskarna.
Samtidigt har vi Centern i riksdagen som förespråkar fri invandring
Fri invandring skulle funka om vi hade strikt assimilationspolitik samt oändligt med pengar.