2012-12-18, 03:29
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaesen
Wow, någon som verkligen inte läst Hp böckerna tydligen o,O

Angående vad du sa om Dumbledore, han fick inte staven förens senare i hans liv, när han besegrade den tredje starkaste trollkarlen, som hade just "mästarstaven", och var omtalad som den störste ur sin tid när han gick ur skolan, då han kom på många nya uppfinningar och besvärjelser som hjälper HP "världen"

SoR böckerna är dock bättre, just för att han faktiskt tog sig tid att bygga en hel värld. Han tog inte bara o slängde sig in i en pojkes liv, och körde på ifrån äventyren börjar, tills de slutar, hade hans första bok varit SoR 1, så hade HP varit bättre, men han skrev ju tilloch med fakta böcker om världen, han skriver hela historie böcker om det, om gamla kungar, adelsmän, "hjältar" ifrån olika tidsåldrar, hur landet har ändrats sedan si gjorde så, eller tvärtom.

Mellan Dumbledore och Gandalf, så är det självklart Dumbledore som vinner.
Avada Kedavra, dödar allt levande, och det går inte att skydda sig ifrån det. Punkt slut. Gandalf siktar på eld/ljus/blixt spells. Han har inte en chans emot en Hp trollkarl, deras magi är format för att möta andra magiker, de har sköldar som stoppar allt utom Avada Kedavra, därav= Hp trollkarlar tar SoR trollkarlar.

Sedan, att HP är 70% snott, så nja, skulle säga att det är snott av tidigare myter och legender, som till och med SoR snodde av, troll, vättar, sådant är folkatro ur olika legender o myter, som sedans använts i böcker, med olika krafter o former.

Jag kan hålla med om att jag inte har stenkoll på böckerna, har läst alla men det var flera år sedan nu. Tycker egentligen att frågeställningen är löjlig gällande Gandalf vs. Dumbledore, de lever i två helt olika världar. Gandalf är en halvgud och Dumbledore en människa, tror du tex. att det hade räckt med "avada kedavra" på Sauron? Nej, självklart inte och det gäller även Gandalf. Man får helt enkelt ta ut magin ur ekvationen för de går inte att jämföra alls.

Böckerna är skrivna för två helt olika målgrupper, det är som att jämföra "Requiem For a Dream" med "The Avengers". Båda två är väldigt bra filmer men när The Avengers är klart så ler man lite och snackar lite om den med sina vänner. När Requiem For a Dream är slut sitter man tyst i 15 minuter med tårar i ögonen medan man försöker smälta den.

Klart båda böcker har snott ifrån myter och sägner, det har alla fantasyböcker gjort. Idag skrivs det otroligt mycket fantasyböcker vilket gör att man kan hämta idéer överallt, på Tolkiens tid fanns det självklart andra fantasyböcker men inte alls i den utbredningen som idag.

Enkelt förklarat, säkert 99% av dagens Fantasyböcker kan spåras till LOTR medan väldigt få kan spåras till HP. Med det menar jag att framtidens böcker antagligen inte kommer ha något som inte finns i LOTR medan inte så många kommer ha en osynlighetsmantel eller andra exklusiva saker som finns i HP.
Citera
2012-12-18, 03:43
Medlem
BigFatCones avatar
Jag gillade HP-böckerna bättre än jag gillade dom böcker jag har läst om Midgård, Bilbo är undantaget men LOTR-filmerna knullar HP-filmerna härifrån och till nästa söndag.
Citera
2012-12-18, 05:27
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
I HP är en trollkarl en person som har "speciellt" magiskt blod, i LOTR är det Gudar/Halvgudar.

Det där är inte sant. Titta bara på Hermione, hon har inte 100% trollkarlsblod, utan hon har en blandning av både trollkarls- och människoblod. Man ansågs däremot finare i vissa kretsar om man hade 100% trollkarlsblod.
Citera
2012-12-18, 06:05
Medlem
DisneyMouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadiihelvete
Du inser väl att HP1 och 2 kom ut innan LOTR 1 och 2?
Alltså är det snarare LOTR som kopierade HP..

Filmerna kom samma år dock, men Gollum fanns före Harry Potter anyway.
Citera
2012-12-18, 07:04
Medlem
ToiletRelicTrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Böckerna? Harry Potter
Filmerna? Sagan om Ringen

Problemet med Sagan om Ringen böckerna för mig är sättet Tolkien har skrivit böckerna på. Jag har en enorm beundran för vad han har byggt upp med böckerna, all fantasi osv, men själva språket i sig.. minns att jag kunde behöva läsa text-stycken 2-3 gånger för att till 100% förstå allt.

Du läste säkert LotR-böckerna på svenska för en massa år sedan. Den gamla svenska översättningen sög. Tolkien skrev på ett enkelt sätt men översättningen använda gamla och krystade svenska ord, som gjorde att böckerna blev jobbiga att läsa. Tolkien sägs ju ska ha läst alla översättningar av böckerna, och den enda han inte gillade var den svenska.

Detta löstes någorlunda i nyöversättningen, men vill du ha den bästa upplevelsen ska du helt klart läsa dem på engelska. Fast nu kanske du redan gjort det och jag är helt ute och cyklar.
Citera
2012-12-18, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToiletRelicTree
Du läste säkert LotR-böckerna på svenska för en massa år sedan. Den gamla svenska översättningen sög. Tolkien skrev på ett enkelt sätt men översättningen använda gamla och krystade svenska ord, som gjorde att böckerna blev jobbiga att läsa. Tolkien sägs ju ska ha läst alla översättningar av böckerna, och den enda han inte gillade var den svenska.

Detta löstes någorlunda i nyöversättningen, men vill du ha den bästa upplevelsen ska du helt klart läsa dem på engelska. Fast nu kanske du redan gjort det och jag är helt ute och cyklar.

Jag måste hålla med dig på ett ställe. Den svenska översättningen var oerhört svår att ta sig in i och jag vet flera som har haft det problemet än jag.

Däremot skulle jag också vilja säga att den jag har enorma problem att ta mig in i den engelska verisionen också (nej jag är inte helt handikappad när det gäller det engelska språket). Enligt mig är Tolkien verkligen inte något litterärt geni, dvs jag gillar inte hans upplägg i böckerna (notera; inte innehållet, utan upplägget) Att gå från 200 sidor med ena delen av Brödraskapet till att helt plötsligt gå över till 200 sidor med Frodo och Sam blir lätt förvirrande och man glömmer ofta viktiga delar av vad som hände och man har knappt någon tidsuppfattning (annat när han anger tiden)

Och för att hålla mig till topic, Harry Potter när det kommer till böckerna och Sagan om Ringen när det kommer till filmerna pga av ovanstående anledningar.
Citera
2012-12-18, 07:44
Medlem
ToiletRelicTrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weidmo
Jag måste hålla med dig på ett ställe. Den svenska översättningen var oerhört svår att ta sig in i och jag vet flera som har haft det problemet än jag.

Däremot skulle jag också vilja säga att den jag har enorma problem att ta mig in i den engelska verisionen också (nej jag är inte helt handikappad när det gäller det engelska språket). Enligt mig är Tolkien verkligen inte något litterärt geni, dvs jag gillar inte hans upplägg i böckerna (notera; inte innehållet, utan upplägget) Att gå från 200 sidor med ena delen av Brödraskapet till att helt plötsligt gå över till 200 sidor med Frodo och Sam blir lätt förvirrande och man glömmer ofta viktiga delar av vad som hände och man har knappt någon tidsuppfattning (annat när han anger tiden)
Jag tycker den engelska versionen är enkel och lätt att förstå. Dock håller jag med dig om upplägget. Speciellt när man fastnar i de bra delarna, läs allt som inte handlar om Frodo och Sams bögeskapader, så kan det vara lite klurigt att komma ihåg vad som hände där sist. Fast nu har man ju sett och läst den så många gånger, så jag kan det ju utantill vid det här laget, men första gången man plöjde igenom dem.

Citat:
Och för att hålla mig till topic, Harry Potter när det kommer till böckerna och Sagan om Ringen när det kommer till filmerna pga av ovanstående anledningar.

Jag tror en stor del av anledningarna som min generation (sent 80 och tidigt 90-tal) har en stark lutning åt HP, är för att man växte upp med dem. De första böckerna är ju fruktansvärt löjliga, nu när man läser dem, men när man var liten var de fantastiska. Sen avslutades bokserien på ett mycket mer vuxet sätt (om vi bortser från de sista 20 sidorna i sista boken). Man mognade i samma takt som böckerna.
Citera
2012-12-18, 08:35
Medlem
pimmetjes avatar
Det är ju en skillnad på vad som är bäst och vad man tycker bäst om. Tolkiens böcker är ju definitivt bättre på sitt sätt, det är ju ett verk med alla sidoböcker och så. Men LotR har jag läst 1-2 gånger för nästan 10 år sedan och tvivlar på att jag kommer läsa om böckerna, medan Harry Potter kan jag fortfarande dra fram nu och läsa lite då och då. Alltså, LotR är bättre böcker men jag gillar Harry Potter mycket mer.

Däremot måste jag nog gå emot alla och säga att jag inte gillar LotR-filmerna. Älskade filmerna när dom kom men nu tycker jag nästan att det är plågsamt att tvinga mig igenom dom. Harry Potter-filmerna är ganska lättsmälta och trevliga och Deathly Hallows 1&2 var en väldigt bra avslutning. Så det är inga fantastiska filmer, men precis som med böckerna så föredrar jag ändå dom.
Citera
2012-12-18, 09:31
Medlem
02-02-2012s avatar
Har bara läst lite i en HP bok och slutade sedan att läsa, varför frågar ni? För att det är en barnbok och jag är vuxen. LotR är en bok som lämpar sig mer för äldre tonåringar och unga vuxna vilket gör att man som vuxen kommer att finna den mer tilltalande. Dessutom har LotR fler karraktärer vilket gör att alla kommer ha någon de gillar. Gandalf är för mig inte en direkt favorit men jag förstår att alla vill ha en mäktig trollkarl i en fantasy bok. Kan inte se att HP skulle ha en suck mot LotR och jag kommer vara så fräck att jag säger att jag inte ens tänker ge HP en chans genom att läsa någon bok. Jag vill inte lova att jag låter bli att läsa den men jag ser inte att jag skulle sätta mig ner och läsa någon av böckerna som det är idag då det finns ett helt bibliotek med böcker jag hellre läser.

Det enda som talar för HP är Hermione som slår alla kvinnor i LotR filmerna, men jag vet inte om hon är beskriven som Emma Watson ser ut i böckerna.

Slutsats:
Man kan inte jämföra en barnbok med riktig litteratur, det blir lätt fel då. HP är nog väldigt kvalitativa för 10 åringar men jag är säker på att en läsvan 25 åring inte kommer att uppskatta böckerna lika mycket.
Citera
2012-12-18, 10:27
Medlem
Superkufs avatar
Omöjlig jämförelse, eftersom

a) verken har helt olika målgrupp. Sagan om Ringen vänder sig till äldre ungdomar och är dessutom mer generell fantasy. Harry Potter förutsätter egentligen någon kunskap om brittiska internatskolor, annars blir mycket obegripligt.

b) Sagan om Ringen skapade fantasy som koncept, och Rowling kunde utnyttja alla berättartekniska framsteg som skett sedan 1955. Det vore som att jämföra en bil från 1955 med en bil från 90-talet.

Harry Potter-böckerna har sin charm, men det märks också att de krystats ut i hög fart. Det finns massor av interna motsättningar och saker som aldrig förklaras. Ta till exempel Goblet of Fire - varför tillkännager inte bara tävlingsledningen att Harry Potter inte får delta i tävlingen? Om nu magikerskolorna funnits i hundratals år och utexaminerat hundratals studenter per år - varför kan inte lärarkåren med denna ackumulerade kunskap förutse allt studenterna håller på med? Varför använder ingen av de stridande magiska faktionerna moderna skjutvapen, sprängämnen eller annan high-tech (seså, dödsätarna ägnar sig åt människooffer - skulle de ha några hämningar att använda nervgas?)?

(Personligen tror jag det finns förutsättningar för en bok "bakom kulisserna" om Harry Potter, där lärarkåren diskuterar hur de ska manipulera fram önskade resultat från eleverna, skrattar åt att Potter tror på osynlighetsmanteln etc.)

Vad gäller magisk styrka är Rowling själv mycket otydlig hur magisystemet i hennes värld fungerar. Gandalf är däremot närmast en ängel (om vi gör paralleller med den katolska tro Tolkien tillhörde) med oerhörd makt - men han var förhindrad att använda denna makt i Midgård (annat än i undantagsfall, typ mot balrogen). Å andra sidan är båda vettiga figurer, så de skulle lösa problemen över en pipa rök helt utan våld.
Citera
2012-12-18, 10:45
Medlem
ssols avatar
Ogillar Sagan om Ringen-böckerna eftersom att jag tycker att dom är så fruktansvärt dåligt skrivna.
Har försökt mig på att läsa dom ett antal gånger men det går inte!
Däremot har jag varit lite av ett HP-freak sen 2000. Har på sätt och vis vuxit upp med karaktärerna och jag tycker HP-världen är extremt mycket mer lockande.
Citera
2012-12-18, 11:36
Medlem
durtmeisters avatar
jag tror gandalf tar dumbledore då han är flera tusen år gammal och slogs mot balrogen i flera dagar utan att vila.
dock tycker jag Hp böckerna är bättre(har bara läst första lotr boken) men det är för mycket sånger i lotr böckerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in