2012-12-29, 01:17
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Jag menade Ainur! Som jag förstår det är Valar för Maiar ungefär vad Aragorn är för din Average Joe i Gondor. De är hursomhelst väsen av samma klass, medan Ilúvatar står i särklass. Att han är maktlös har jag inget minne av. Han skapade väl alver och människor i efterhand när han kände för det?
Ilúvatar skapade Arda (jorden). En drös valar och maias lämnade Tidlöshetens Salar (himlen) för att bosätta sig på detta nya ställe. Men i och med denna uppdelning minskades Ilúvatars möjligheter att direkt påverka Arda. Han gjorde det förvisso i några stora, enstaka fall som just skapandet av alver och människor (men även när Odödliga landen separerades fysiskt från resten av världen).
"Maktlös" är fel ord - Ilúvatar är snarast bunden av en rad regler/begränsningar (på samma sätt som Gandalf, som hade kunnat kötta orcarméer på egen hand men inte fick göra det) som gör Arda till valars territorium, inte hans eget. Jag skulle gissa att Ilúvatar kan göra saker (typiskt sett skapa liv, som bara han kan göra/tillåta andra att göra - alla andra kan bara förvrida som Morgoth gjorde med orcerna) i Arda med valars tillstånd.
Å andra sidan hävdar Wikipedia att Ilúvatar var aktivare än jag antog - http://en.wikipedia.org/wiki/Il%C3%BAvatar. Å tredje sidan var Ilúvatar aldrig opartisk, utan stöttade Ainurs mot Morgoth. Att valan Tulkas släpptes in i Arda efter att dörren officiellt stängts är ett sådant tecken, eller skapandet av alver och människor.