• 6
  • 7
2012-12-29, 01:17
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Jag menade Ainur! Som jag förstår det är Valar för Maiar ungefär vad Aragorn är för din Average Joe i Gondor. De är hursomhelst väsen av samma klass, medan Ilúvatar står i särklass. Att han är maktlös har jag inget minne av. Han skapade väl alver och människor i efterhand när han kände för det?

Ilúvatar skapade Arda (jorden). En drös valar och maias lämnade Tidlöshetens Salar (himlen) för att bosätta sig på detta nya ställe. Men i och med denna uppdelning minskades Ilúvatars möjligheter att direkt påverka Arda. Han gjorde det förvisso i några stora, enstaka fall som just skapandet av alver och människor (men även när Odödliga landen separerades fysiskt från resten av världen).

"Maktlös" är fel ord - Ilúvatar är snarast bunden av en rad regler/begränsningar (på samma sätt som Gandalf, som hade kunnat kötta orcarméer på egen hand men inte fick göra det) som gör Arda till valars territorium, inte hans eget. Jag skulle gissa att Ilúvatar kan göra saker (typiskt sett skapa liv, som bara han kan göra/tillåta andra att göra - alla andra kan bara förvrida som Morgoth gjorde med orcerna) i Arda med valars tillstånd.

Å andra sidan hävdar Wikipedia att Ilúvatar var aktivare än jag antog - http://en.wikipedia.org/wiki/Il%C3%BAvatar. Å tredje sidan var Ilúvatar aldrig opartisk, utan stöttade Ainurs mot Morgoth. Att valan Tulkas släpptes in i Arda efter att dörren officiellt stängts är ett sådant tecken, eller skapandet av alver och människor.
Citera
2012-12-29, 07:00
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxz
Du har alltså inte läst alla Tolkiens böcker men kan ändå uttala dig om att kreativiteten och tanken bakom Harry Potter är större. Hur tänkte du nu? Tolkien har en otroligt mycket större samt genomarbetad värld med bakgrundshistorier osv.

Jag säger inte att den är bättre men JK.R har skrivit böckerna on-the-go, medan Tolkien haft en tanke bakom allting. Tycker du kreativiteten är större i HP får du självfallet tycka det, men att säga detta samt att tanken bakom allt är större i HP utan att ens ha läst Tolkiens verk tycker jag är märkligt. Tyvärr så räcker det inte med att ha sett filmerna eller inte läst färdigt den kompletta bokserien för att göra en rättvis bedömning angående det som diskuteras i tråden enligt mig.
Den andre frågeställningen gällde filmerna, inte böckerna så det var det jag summerade.
Citera
2012-12-29, 09:42
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Så lät det inte tidigare i år.

https://www.flashback.org/sp38663931
Fundera på det ett par minuter...
Citat:
Ursprungligen postat av misspomfrey
Titta gärna på inlägget jag skrev nyss.
...
10 åringar skulle inte förstå ens hälften av bokserien och skulle inte alls se djupet i den. Dem skulle inte heller förstå kärleksberättelsen som finns i bokserien (Snapes historia). En 25-åring just skulle nog hitta en hel del att förstå och tolka i HP. Sen om man är jättekräsen vad gäller språk så vet jag inte. Jag har läst mycket på svenska men HP ska helst läsas på engelska så kan inte riktigt bedöma Rowlings engelska tyvärr.

Men ge dom en chans och ge inte upp efter första - dem bästa kommer i slutet. Bättre kanske till och med kan vara att börja på typ 5:an och läsa 6:an och 7:an och sen läsa från början. Jag vet iallafall att första och andra boken ger mer om man har läst sista för då kopplar man ihop allt på ett annat sätt.
Jag är helt ointresserad av att läsa HP. Nu har jag lyckats undslippa att behöva läsa en hel bok men det jag sett och hört om den är mer än nog för att jag skall veta att det inte är något för mig. Det enda som skulle kunna få mig att läsa dem är om Hermione Granger blev förhäxad av Lord Voldemort och behövde hjälp av Rita Skeeter och Narcissa Malfoy med att tvätta av sig förhäxningen i Nkuss' fontänen med den magiska tvålen av Ngemkins, sedan skall Nymphadora Tonks använda Bilskes förtrollning på Hermione Granger för att se till att förhäxningen inte återkommer.

Jag är lessen men jag kan nämna för många böcker och författare jag vill läsa för att HP skall ha någon chans att kvala sig in på min läslista. Skulle jag bli insnöad i Norrlands inland ett par veckor och det enda som fanns att läsa var HP serien skulle jag göra det, men det lär inte ske. Jag vill inte säga att jag aldrig kommer att läsa HP men kan inte se när det skulle ske.
Citera
2013-01-26, 11:14
Medlem
Alvezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wither
Film: Sagan om Ringen. Dumbledore utbytet förstörde hela HP för mig.
Angående Dumble vs Gandalf så vinner Gandalf lätt. Om man kan blockera en avada kedavra med en expelliarmus så tror jag inte att Gandalf har några problem med det heller.

Man kan dock inte blocka Avada Kedavra med Expelliarmus. Det är endast vid Priori Incantatem som detta gäller, vilket är MYCKET ovanligt. Jag är övertygad om att Dumbledore skulle vinna över Gandalf alla dagar i veckan. Jag har visserligen bara sett The Hobbit och LoTR 1, men han gör ju ingenting, slår sönder en sten så ljus sipprar in, jättebra!

Håller med om att det var tråkigt att Richard Harris dog. Han var den perfekta Dumbledore.
Citera
2013-01-26, 20:37
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvez
Man kan dock inte blocka Avada Kedavra med Expelliarmus. Det är endast vid Priori Incantatem som detta gäller, vilket är MYCKET ovanligt. Jag är övertygad om att Dumbledore skulle vinna över Gandalf alla dagar i veckan. Jag har visserligen bara sett The Hobbit och LoTR 1, men han gör ju ingenting, slår sönder en sten så ljus sipprar in, jättebra!
Rent magisk är Gandalf på en helt annan nivå än någon i HP.
Citat:
Ursprungligen postat av Alvez
Håller med om att det var tråkigt att Richard Harris dog. Han var den perfekta Dumbledore.
Håller inte med alls om detta
Citera
2013-01-29, 21:04
Medlem
Ustyugov2s avatar

Harry Potter erbjuder verkligen en fängslande, magisk, ombytlig och spännande historia, och jag tycker om de böckerna jättemycket. Har inte läst dem på några år dock, och jag har sedan sist hunnit med att ändra politisk uppfattning och ser numera böckerna i ett annat ljus.

Rowling menar att vita människor/renblodiga trollkarlar som ser till sina intressen är totalitära, onda och sadistiska galningar som försöker upprätthålla en "etnicitet" som inte ens har någon betydelse (se mugglar-Hermiones färdigheter och vissa renblodigas magiska uselhet). Det är ondska, löjligt och meningslöst att försöka bevara vita människor/renblodiga trollkarlar. Andemeningen är marxistisk, antivit och skadlig, men i övrigt är de faktiskt väldigt bra. Men med denna nya tolkning av böckerna vet jag inte om jag kan läsa och njuta av dem lika mycket som första gångerna.

Tolkien erbjuder en klart djupare värld, där t.o.m. världens skapelse och delar av dess långa historia tas upp i bl.a. Silmarillion. Där skiljer de sig åt till Tolkiens fördel. Viktigast är dock att enligt Tolkiens synsätt, som naturligtvis liksom Rowlings präglats av tidsandan, är blod, släktlinjer, ras, högkultur, naturvärn, heroism samt gemensam kamp bland Midgårds fria och "europeiska" folk mot kvävande internationalism väldigt viktiga saker.

Tolkiens djup, bredd och förmedlade andemening fäller avgörandet till en klar Tolkien-seger för mig.
Citera
2013-01-30, 18:23
Medlem
Jag tycker Harry Potter i sig är bättre än Sagan Om Ringen, som ren underhållning. Men ska vi tala om originalitet och bygga upp världar, detaljrikedom, författarens vision, är Sagan om Ringen rätt överlägsen Harry Potter (hela mugglar-debatten är ju ett rip-off på Förintelsen (Holocaust)). Men jag tycker det är två väldigt skilda verk, och jag ser ingen egentligen anledning att spika fast vilken som är bättre än den andre, även om jag föredrar Harry Potter.

Detta pga att jag gillar Harry Potter som anti-hjälte. I filmerna är han ju tolkad som en vanlig unge, men i böckerna skiner hans föräldrars död igenom på ett starkt sätt i hans handlingar. Han till exempel ingen vänskap som en självklarhet och ifrågasätter allt som är riktat emot honom. Han tror många gånger att alla är hans fiender, eftersom han blev uppväxt i en miljö där han var hatad av familjen Dursley (eller hur de stavar).

Nu var det visserligen ett tag sen jag läste böckerna överhuvudtaget, men det får duga som svar i alla fall; dvs på ett personligt plan Harry Potter, på ett mer globalt plan känns jämförelsen orättvis från första början och slutligen på ett kreativt plan så är Sagan Om Ringen överlägsen HP.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in