2012-12-16, 04:14
Medlem
SolumOptimums avatar
Ja, ska träffa en bekant smått kriminell för att köpa en pistol. Är helt okunnig angående vapen, hur ska jag beté mig, är det vanligt att man får provskjuta för att kolla om vapnet är äkta? Vad bör jag fråga efter?

Är det lätt att få tag i ammunition sen?
Citera
2012-12-16, 04:16
Medlem
Opacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolumOptimum
Ja, ska träffa en bekant smått kriminell för att köpa en pistol. Är helt okunnig angående vapen, hur ska jag beté mig, är det vanligt att man får provskjuta för att kolla om vapnet är äkta? Vad bör jag fråga efter?

Skolmassaker i Sverige på g?
Citera
2012-12-16, 04:18
Medlem
du bör ge fan i att köpa den.
Citera
2012-12-16, 04:20
Medlem
Zelogaths avatar
Självklart får du provskjuta, det är väl praxis att man står mitt på en fotbollsplan efter lunchtid och avlossar några skott.
Kom ihåg att alltid rikta pipan mot ditt knä när den är osäkrad.

Du är helt okunnig angående vapen men du ska likförbannat ha ett- tycker du att det är coolt på något vis?
Isåfall är det ganska patetiskt.

Troligtvis lär du aldrig våga använda det ändå så frågan om ammunition ligger lite långt borta.
Vill du leka tung så kanske du istället skulle gå med i en skytteklubb där du faktiskt får lära dig att hantera vapen, för att sedan kunna fixa licens, och få ut ett vapen helt lagligt istället för att införskaffa något du inte kan hantera, samt som kommer ge dig ett ordentligt straff om du blir påkommen.
Citera
2012-12-16, 05:35
Om man får fråga, vad ska du ha det till? Försvar hemma i villan eller har du faktiskt någonting planerat?

Berätta hur detaljrikt du känner för.
Citera
2012-12-16, 06:35
Medlem
UncleBerts avatar
Visa inte fram några pengar. Ta pistolen, plocka ut magasinet och kolla att det är tomt. Testa och mantla den och ser att den kan ligga cocked, klämma av och lyssna efter klick ljudet. Fråga om han har 1 kula du kan få för att testa. Samtidigt kolla om han kan fixa kulor. Betala.

Du känner om puffran är riktig. Du kommer säkert få köpa en makarov. Ha så kul!
Citera
2012-12-16, 07:06
Medlem
Du borde försäkra dig om att den inte har blivit använd tidigare och eventuellt kan vara listad i något register någonstans. Detta utifall du skulle bli påkommen med den vid husrannsakan eller random trafikkoll osv.

Nästa steg är att provsjukta vapnet. För att försäkra sig om att det fungerar. Här får du vara lite smart. Vänta tills nyår eller åk till någon avlägsen plats.

Det var väll det antar jag. Ha en bra gömma och var inte dum i huvudet.

Får man fråga varför du skaffar dig ett vapen?
Citera
2012-12-16, 09:46
Medlem
Ja, frågan är varför?
Varför ska du köpa ett illegalt vapen?

Gå med i en skytteklubb istället så får du köpa vapen helt legalt och mycket billigare.

Var ska du övningsskjuta hade du tänkt dig?
Det är dyrt med skott, så om du inte är verkligen verkligen intresserad, skaffa dig en annan hobby

Sedan när han som sålde vapnet till dig åker fast, så lär han peka ut till vem han sålde vapnet till.
Så...mitt råd är att gå med i en skytteklubb istället.
Citera
2012-12-16, 10:36
Medlem
Att besitta ett illegalt vapen är inte så smart, speciellt som du inte verkar kriminell och således saknas kunskaper för att dölja vapnet och komma undan.

Tänk om vapnet använts, kanske dödat någon? Hittar man ett mordvapen hemma hos dig ligger du jävligt pyrt till, bara för du "ville vara cool".
Citera
2012-12-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Du borde försäkra dig om att den inte har blivit använd tidigare och eventuellt kan vara listad i något register någonstans. Detta utifall du skulle bli påkommen med den vid husrannsakan eller random trafikkoll osv.

Nästa steg är att provsjukta vapnet. För att försäkra sig om att det fungerar. Här får du vara lite smart. Vänta tills nyår eller åk till någon avlägsen plats.

Det var väll det antar jag. Ha en bra gömma och var inte dum i huvudet.

Får man fråga varför du skaffar dig ett vapen?

jaha hur skall han nånsinne kunne försäkre sig om det om det inte är ett sprillans nytt vapen?

provskjuta bör man göra om det inte är nya grejor men ett enkelt skott kvittar för det kan en pistol stort sett alltid , frågan är om den repeterar och så så det kräver ett par skott , inte bara ett så då får man ju hitta lämplig plats för detta

mitt råd är att hålle sig helt ifrån begangade vapen då man alldrig är säker på om dom varit använd vid nån ting eller vilket skick dom egentligen är i om inte man köper av en väldigt bra vän

vad är det för picka och vad vill han ha för den?
ammunition är lätt fixad till vanliga handvapen

Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Att besitta ett illegalt vapen är inte så smart, speciellt som du inte verkar kriminell och således saknas kunskaper för att dölja vapnet och komma undan.

Tänk om vapnet använts, kanske dödat någon? Hittar man ett mordvapen hemma hos dig ligger du jävligt pyrt till, bara för du "ville vara cool".

är man inte kriminell och känd av polisen behövar man inte dölja sitt vapen så jävla bra

och det med att vapnet kanske använd vid brott.. ja det kan ge en del problem men man kommer alldrig bli hängd upp på nånting , det är ett vapen inte tillräckligt bevis, dom måste ha mer om dom skall ha dom för annat än grovt vapenbrott / vapenbrott
Senast redigerad av greatbacon 2012-12-16 kl. 11:21.
Citera
2012-12-16, 12:14
Medlem
pabulums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolumOptimum

kanske ett troll pga polisens "oberörda övervakning av nät forum?

annars, som alla andra frågar; varför?
Citera
2012-12-16, 12:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Provskjuta i smyg?

Jag hade en pistol - en helt laglig - som jag kom på att jag ville provskjuta. Jag tog pistolen, ett par hörselkåpor och några tomburkar med mig och vandrade långt, långt in i en helt öde skog. Där ställde jag upp några tomburkar på en stubbe och sköt prick på. När jag vänder mig om står där en hel familj och glor på mig. De var väl ute på nån slags söndagsutflykt och hade helt osannolikt, i detta flera kvadratkilometer stora skogsområde där det normalt inte rör sig en människa, vandrat rakt in i min skjutövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in