2019-12-16, 20:27
Medlem
Hollenriks avatar
W00ts up med att vissa skjortor ska tvättas i 60 C? Varför inte 30-40 som nästan alla andra?
Citera
2019-12-16, 20:30
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
W00ts up med att vissa skjortor ska tvättas i 60 C? Varför inte 30-40 som nästan alla andra?

Bättre kvalitet på de som ska tvättas i 60 grader?!
Citera
2019-12-16, 22:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Märkningen brukar visa vad plagget maximalt tål. Är det inte hårt smutsat så finns det knappast något förbud mot att tvätta i lägre temperatur.
Citera
2019-12-17, 15:07
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Märkningen brukar visa vad plagget maximalt tål. Är det inte hårt smutsat så finns det knappast något förbud mot att tvätta i lägre temperatur.
Ok tack för svar
Citera
2019-12-26, 19:55
Medlem
EnGodForlorares avatar
Hur torkar man en hög kläder snabbt utan torktumlare eller torkskåp? Jag var lite tankspridd idag och glömde att tvätten skulle torkas... suck... Så nu har jag en gigantisk IKEA-påse full med dyngsur tvätt.
Citera
2019-12-26, 21:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Hur torkar man en hög kläder snabbt utan torktumlare eller torkskåp? Jag var lite tankspridd idag och glömde att tvätten skulle torkas... suck... Så nu har jag en gigantisk IKEA-påse full med dyngsur tvätt.
Häng upp det framför en bordsfläkt eller över varma element.
Citera
2019-12-30, 23:26
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Häng upp det framför en bordsfläkt eller över varma element.

Tusen tack!
Citera
2020-01-06, 15:23
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Har en billig kavaj jag inte bryr mig så mycket om=inte hela världen om den pajar. Den är knappt värd nåt och lite för liten.

Tänkte slänga in den i tvättmaskin. Vad är bäst att köra på? Har massa olika program. Ylle? Handtvätt? Vet att kavajer inte trivs med vatten. Kemtvätt är inte ett alternativ.
Citera
2020-01-06, 16:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Har en billig kavaj jag inte bryr mig så mycket om=inte hela världen om den pajar. Den är knappt värd nåt och lite för liten.

Tänkte slänga in den i tvättmaskin. Vad är bäst att köra på? Har massa olika program. Ylle? Handtvätt? Vet att kavajer inte trivs med vatten. Kemtvätt är inte ett alternativ.
Vad är kavajen gjord av för material? Är det ull så är det garanterat ullprogram som gäller. Är det polyester så är den inte lika känslig.
Citera
2020-03-06, 10:45
Medlem
JustZlatans avatar
Hur tvättar man en jacka, utan att tvätta den i maskin eller kemtvätt? Kan man ta några tvättservetter och gnugga jackan ren på insidan och utsidan?
Citera
2020-03-08, 13:14
Medlem
jattelokas avatar
Hej! Är det någon som har tips på hur man minskar tvättandet?

Jag upplever att många av mina klädesplagg, speciellt tshirts, blir snabbt urtvättade då de i princip används en gång och sen åker de i tvätten. Främst är det för att jag har dagar där jag svettas mer än andra och då luktar plagget och går ej att återanvända. Men problemet med det är ju såklart att det sliter på plagget. Tvättar alltid i 30C.

Kläderna krymper och ser allmänt urtvättade ut, nästan lite matta. Vet att folk säger att man ska hänga upp i toaletten efter man duschat och masa sånt. Men jag kan inte ha massa t-shirts hängandes överallt i min lilla lägenhet. På det så undviker jag också handtvätt.

Har någon provat steamer och vet om det fungerar bra? Alla tips mottages.
Citera
2020-03-08, 13:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Hej! Är det någon som har tips på hur man minskar tvättandet?

Jag upplever att många av mina klädesplagg, speciellt tshirts, blir snabbt urtvättade då de i princip används en gång och sen åker de i tvätten. Främst är det för att jag har dagar där jag svettas mer än andra och då luktar plagget och går ej att återanvända. Men problemet med det är ju såklart att det sliter på plagget. Tvättar alltid i 30C.

Kläderna krymper och ser allmänt urtvättade ut, nästan lite matta. Vet att folk säger att man ska hänga upp i toaletten efter man duschat och masa sånt. Men jag kan inte ha massa t-shirts hängandes överallt i min lilla lägenhet. På det så undviker jag också handtvätt.

Har någon provat steamer och vet om det fungerar bra? Alla tips mottages.

Du har ingen möjlighet att vädra, då? Att vädra ett plagg hängande ute över natten, brukar ta bort lukten. Det värsta av den i alla fall!

Jag har sett folk som vädrar ifrån vanliga fönster. De har en stång med flera hål i, att trä galgarnas krokar igenom, som går att fälla ut från det öppna fönstret. Om du inte har balkong vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in