2019-10-03, 18:02
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Flytande tvättmedel, om man saknar den där bollen kan man hälla tvättmedlet direkt på kläderna 1 minut innan tvättmaskinen startas eller kan det leda till problem?

kan missfärga, häll i facket ? brukar följa med så man kan köra flytande , eller häll i samtidigt som maskiner tar in ?
Citera
2019-10-03, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Har sedan jag flyttade till en ny bostad använt mig av en annan tvättmaskin som följde med vid köpet. Har fungerat bra i något år eller så, men nu vid senaste två tvättarna har jag fått runt 7-8 t-shirtar med en väldigt slapp krage.
Tvättat i 30 grader och kollat tvättlapparna.
Övriga plagg har klarat sig bra som tur är. Men då det känns ganska meningslöst att köpa nya t-shirtar som enbart håller tills nästa tvätt vill jag gärna lösa detta.

Någon som har förslag på vad felet kan vara? Eller något jag bör börja med att utesluta?

För att förtydliga så har tröjorna som blivit förstörda varit av olika märken, några billigare med eventuellt sämre kvalité men de flesta med bra kvalité. Något jag misstänker är att de i samma veva har blivit noppriga bland annat, vilket inte skett tidigare.

Edit: Använder inte torktumlare för annat än kalsonger samt strumpor.

märkligt, nytt tvättmedel? blir maskinen för varm eller tvättar för hårt? dra med bommul runt i trumman för att kolla efter vassa kanter tvätten fastnar i?
Citera
2019-10-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
När klädtillverkaren skriver ”låg centrifugering rekommenderas” balja med ett streck under.

Hur många varvtal snackar vi då på ett ungefär?

fintvätt är 600, 800 lär fungera också.

förtydligande : streck under brukar betyda fin eller skonsam tvätt beroende på vad du har då maskin
Senast redigerad av TheAlmightyFarfar 2019-10-03 kl. 18:12.
Citera
2019-11-27, 19:15
Medlem
Hollenriks avatar
Man har ju hört tipset att man alltid ska tvätta nyköpta kläder för att få bort bakterier och kemikalier, men är det lika viktigt när det gäller jackor också?
/Hollenrik
Citera
2019-11-27, 19:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Man har ju hört tipset att man alltid ska tvätta nyköpta kläder för att få bort bakterier och kemikalier, men är det lika viktigt när det gäller jackor också?
/Hollenrik
Är nog viktigare när det gäller kläder som man har direkt mot huden skulle jag tro eftersom vissa kemikalier kan tränga in genom huden.
Citera
2019-12-10, 15:33
Medlem
Ska tvätta kläder, men är lite osäker på hur jag ska dosera tvättmedlet. Vägde kassen med smutstvätt till nästan 4 kg, men har en tvättmaskin med kapacitet 9 kg. Ska jag dosera utefter vad smutstvätten väger eller utefter hur stor maskinen är?
Citera
2019-12-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erbarmlig
Ska tvätta kläder, men är lite osäker på hur jag ska dosera tvättmedlet. Vägde kassen med smutstvätt till nästan 4 kg, men har en tvättmaskin med kapacitet 9 kg. Ska jag dosera utefter vad smutstvätten väger eller utefter hur stor maskinen är?

Till det skulle jag ta en skopa!
Citera
2019-12-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Till det skulle jag ta en skopa!
Har inget eget mått för tvättmedel, så jag tänkte använda mig utav ett mått från köket. Hur mycket är en skopa ungefär?
Citera
2019-12-10, 16:12
Medlem
Citat:
Har inget eget mått för tvättmedel, så jag tänkte använda mig utav ett mått från köket. Hur mycket är en skopa ungefär?

En halv deciliter ungefär.

Det är inte så jättenoga, känner många som bara häller i på måfå
Citera
2019-12-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
En halv deciliter ungefär.

Det är inte så jättenoga, känner många som bara häller i på måfå
Tack.
Chansade på att dosera för 4-5 kg, blev 40 ml. Hoppas det är rätt nudå, för är det menat att man ska dosera utifrån maskinens storlek så underdoserade jag istället ganska gravt.
Citera
2019-12-10, 16:27
Medlem
Citat:
Tack.
Chansade på att dosera för 4-5 kg, blev 40 ml. Hoppas det är rätt nudå, för är det menat att man ska dosera utifrån maskinens storlek så underdoserade jag istället ganska gravt.

Blir utmärkt!
Citera
2019-12-10, 21:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tvättmaskiner som inte har extra sköljning som tillval, vad säger flashbackeliten om att använda förtvätt som substitut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in