Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nu är det ju inte bara stålkvaliteten som spelar roll. Profilhöjder och fackverkskonstruktion är väsentliga delar att ta hänsyn till. Självklart ska man vara noga med svetsningen, men varken rörtråd eller pinne är nödvändigt i det här fallet, bara för att man MAG-svetsar så behöver man ju inte "kladda dit" eller hur?
Nu är det ju inte en bro han ska bygga och han efterfrågade den enklaste lösningen varför jag förutsatte att han inte skulle ge sig in på konstruktioner med fackverk, men absolut gör det skillnad och det finns naturligtvis fler parametrar att räkna in. Beror ju på hur gediget man vill ha det.
Sedan har jag ingen möjlighet att veta vilken nivå TS ligger på, men jag vill påstå att 80% av sveriges gubbar med en MAG i källaren absolut är kompetenta att få två plåtbitar att sitta ihop. Någon hållbar konstruktionssvetsning skulle jag däremot inte lita på att de klarar av. Men naturligtvis,
vet man vad man håller på med blir ju förutsättningen en annan.
Det finns många som tror de kan svetsa för att de
kladdar med MAG, men faktum är att rörtråd är det enda rätta i det fallet för att maximera förutsättningarna för ett hållbart resultat. Eller MMA. Min åsikt bara, och ja jag har licenser och gjort detta i många år.