2013-02-16, 17:37
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Jag har gjort en ny sammanställning, lite noggrannare med länkar till artiklar i Ölandsbladet om respektive händelse.

Utmärkt sammanställning!

Vill också passa på och hälsa powerpointer till tråden. Jag hoppas att jag inte får stå oemotsagd om jag har fel och att du går in och rättar de rykten jag redovisar nedan till den del de är felaktiga. Jag tror att vi alla i tråden vill att så mycket fakta som möjligt ska komma fram och ingen är intresserad av att tro på sånt som inte är sant. Jag tror också att de flesta tar det som står i tråden med en nypa salt och använder sitt eget omdöme. Jag tycker det vore jättebra om någon som vet bättre än oss andra kan berätta hur det egentligen ligger till. Så igen. Välkommen!

Själv så tänkte jag alltså bidra med en sammanfattning av de rykten som förekommit i tråden och på lite andra ställen runt de olika bränderna/morden.

Lägger det i en spoiler eftersom det är långt. Som jag ser det, om jag räknat rätt, så finns det 11 bränder som det inte finns någon naturlig förklaring till och fyra konstaterade mord (Mellby och Flakeböle). Det finns kopplingar, som jag hittar, mellan PK och fem av ställena där det förekommit bränder och mord. Solvändan (arbetsplats), Neptuni (arbetsplats), Getterum (granne/släkting), Mellby (släkting) och Flakeböle (vän/uppdragsgivare/borgenär).

För att parafrasera GW. Är det inte helt jävla orimlig överrepresentation? Personligen känner jag ingen som mördats eller brunnit inne, och har inte jobbat någonstans eller bott granne med någon brand.

Jag skulle dock tycka det vore mycket intressant om vi kunde hitta någon annan som har anknytning till flera av platserna eftersom jag på intet sätt är det minsta säker på att PK är gärningsman.

Senast redigerad av countrychick 2013-02-16 kl. 18:28.
Citera
2013-02-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T

Tack till er som har klargjort var och när det brunnit. Men jag har en fråga. I Byxelkrok finns ett område som heter Solvändan. Runt 1994 byggdes det minst ett tiotal ganska fina hus där för uthyrning. Om jag minns rätt var det ett företag som lät bygga dom för sina anställda. Om man står vid Hamn Pubeb, går förbi Vandrarhemmet och går en bit till kommer man dit. Det var PK som byggde husen. Han var under många år ansvarig för byggnaderna. Man skulle kontakta honom om det inträffade något med husen. Jag är osäker på om skylten med PK´s namn fortfarande var kvar sommaren 2012.

Bara ett par veckor innan de första hyresgästerna skulle komma brinner en av fastigheterna ner till grunden. Konstigt nog fattade husen intill inte eld trots att de står nära varandra. Om vem fick snabbt som ögat bygga ett nytt hus ? Svaret är PK. Han jobbade dag och natt för att hinna bli färdig. Som tur var blev ingen innebränd. Området var helt tomt nattetid och jag kommer inte ihåg hur branden upptäcktes.

Detta är ett inlägg designat för att kasta skuld på någon.
PK hade inget att göra med återuppbyggnaden av sagda hus, jag passerade nästan dagligen på min hundrunda och byggarbetet gjordes av en annan firma fö samma som byggde upp huset på Neptuni camping.
Var i detta inlägg står det att det är hörsägen?
Jag påstår inte att PK är oskyldig(även om jag är benägen att tro det),
men jag påstår att detta inlägg är defakto LÖGN...
Citera
2013-02-16, 18:06
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Själv så tänkte jag alltså bidra med en sammanfattning av de rykten som förekommit i tråden och på lite andra ställen runt de olika bränderna/morden.

Tack för att du gjort den sammanställning jag länge saknat, men själv varken haft tid eller kunskap att sammanställa!
Citera
2013-02-16, 18:14
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerpointer
PK hade inget att göra med återuppbyggnaden av sagda hus, jag passerade nästan dagligen på min hundrunda och byggarbetet gjordes av en annan firma fö samma som byggde upp huset på Neptuni camping.

Hej! Vad bra att du rättade det som inte stämde! Vet du om det stämmer att PK hjälpte till att bygga husen på Solvändan eller om han var "vaktmästare" där?
Citera
2013-02-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerpointer

Medger utan omsvep att uppgiften om att PK fick i uppgift att bygga upp fastigheten igen är andrahandsinformation. Jag hade ingen anledning att tvivla på sanningshalten. Naturligtvis blir jag upprörd över att ha bidragit till att sprida denna lögn som rör PK och ber om ursäkt för detta.

År 2002 löptränade jag nästan dagligen och passerade ofta Solvändan. Är det någon som vet vem som byggde upp den nedbrunna fastigheten ? Att det gick fort att återuppbygga huset är dock min egna iakttagelse. Jag vet också att personer som inte var hantverkare fick hjälpa till för att huset skulle bli färdigt i tid.
Citera
2013-02-16, 21:40
Medlem
Jag måste skriva några rader till angående powerpointers post ovan.
Det känns som om jag måste förklara mig på något sätt. Det är helt rätt att jag felaktigt pekar ut någon för något som är fel men det visste jag inte när jag skrev det. Tillsammans med många andra har jag trott att PK byggde upp den nedbrända stugan igen. Redan sedan dagen efter natten när huset brann ner har det sagts " vad bra, nu får PK tjäna lite mer pengar". År 2002 var det ingen som trodde något annat att än att det var ett elektriskt fel som orsakade branden. Det fanns ingen som helst anledning att tro att någon anlagt branden. Det var först efter mordbranden i Mellby som spekulationerna om att branden var anlagd började. Det var också bara för ett par dagar sedan det blev klarlagt att branden vid Neptuni Camping egentligen avsåg branden i Solvändan. Varför klev inte någon fram direkt och sa att PK kunde avskrivas som misstänkt för den branden på samma sätt som gjordes med ett par av bränderna i Löttorp ?

När husen i Solvändan byggdes år 2002 var en stor del av området en byggarbetsplats. Det var hantverkare utspridda överallt med bilar med deras olika företagsnamn. Sedan har området utvidgats undan för undan och Solvändan har blivit ett trevligt sommarstugeområde.

Sedan tre år tillbaka passerar jag inte Solvändan mer än kanske en gång om året. Det är därför jag inte vet om PK fortfarande är kontaktperson. Anledningen att jag deltar i den här bloggen är inte för att ljuga eller smutskasta någon. Det känns snarare som ett slags terapi att byta tankar och åsikter om händelser som berört mig djupt. Under den mörka tiden av året befinner jag mig långt från Norra Öland och ingen i min närhet är intresserad av vad som händer där. Jag är tacksam om ni talar om nästa gång jag skriver något som inte överensstämmer med verkligheten.
Citera
2013-02-16, 22:41
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Det var också bara för ett par dagar sedan det blev klarlagt att branden vid Neptuni Camping egentligen avsåg branden i Solvändan. Varför klev inte någon fram direkt och sa att PK kunde avskrivas som misstänkt för den branden på samma sätt som gjordes med ett par av bränderna i Löttorp ?

Vad menar du med det fetstilta?
Branden vid Solvändan var i augusti 2002 och branden vid Neptuni Camping var 9 september 2005.

Edit: PK är väl inte avskriven för någon brand. Bara det att vi inte hittat någon koppling till honom vid ett antal bränder.
Citera
2013-02-16, 23:31
Medlem
Citat:
Vad menar du med det fetstilta?
Branden vid Solvändan var i augusti 2002 och branden vid Neptuni Camping var 9 september 2005.

Edit: PK är väl inte avskriven för någon brand. Bara det att vi inte hittat någon koppling till honom vid ett antal bränder.

Om du går tillbaka till sidan 54 och läser kommentarerna 646 och 648 hittar du bakgrunden ( för långt för att klippa och klistra ) Dessutom framgår det även på den sidan att branden vid Neptuni Camping och branden i Grankullavik förväxlades med tanke på orterna. Jag gjorde samma misstag nu, skrev Neptuni Camping i stället för Grankulla.

Sedan tror jag att det i början av den här tråden, när samtliga bränder på Nord Öland räknades upp, att det var två bränder som anlagts av andra. Jag har för mig att det var i Löttorp. Dessa bränder skulle inte ha något att göra med MGM 2006.
Citera
2013-02-17, 00:35
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Sedan tror jag att det i början av den här tråden, när samtliga bränder på Nord Öland räknades upp, att det var två bränder som anlagts av andra. Jag har för mig att det var i Löttorp. Dessa bränder skulle inte ha något att göra med MGM 2006.

Vid två av bränderna har det funnits misstankar om vem som varit GM. Det gäller branden i Löttorp, 30 juli 2009 och branden i Vedborm i slutet av januari 2010. Ingen har blivit dömd och brandorsakerna är inte klarlagda.
Du kan läsa mer om dessa i inlägg #650 samt inälgg #701.

Jag kan inte minnas att vi diskuterat andra bränder i tråden än de som tas upp här. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2013-02-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseOfSand
Nej, finns inte en chans att de är en pyroman. Branden för några år sedan va två alkisbröder där den ena elda på och den andra var däckad. De hade tidigare eldat upp sin bostad i Löttorp.

Citatet ovan är från sidan 1, kommentar 10. Det är förmodligen det jag tänkte på. Och jag måste också säga att jag inte engagerar mig i detalj, brand för brand i den här tråden. Jag lägger inte varje ortsnamn eller årtal på minnet. För mig är det i första hand branden i Mellby och branden i Flakböke jag har satt mig in i. Det kan vara samma gärningsman i några andra bränder enligt Leif GW. Men om jag har förstått rätt så arbetar polisen med branden i Flakeböke. Jag vet också att tittar på vissa saker från Mellby 2006. Ju fler bränder som får sin förklaring, desto bättre är det. Jag läser alla kommentarer. Vissa lägger jag på minnet, andra inte.
Citera
2013-02-17, 01:33
Medlem
Citat:
Vid två av bränderna har det funnits misstankar om vem som varit GM. Det gäller branden i Löttorp, 30 juli 2009 och branden i Vedborm i slutet av januari 2010. Ingen har blivit dömd och brandorsakerna är inte klarlagda.
Du kan läsa mer om dessa i inlägg #650 samt inälgg #701.

Jag kan inte minnas att vi diskuterat andra bränder i tråden än de som tas upp här. Rätta mig gärna om jag har fel.

Du har lagt ner ett enormt arbete med att kartlägga bränderna på Norra Öland. Jag har för mig att jag tackade för det arbetet. Jag förringar inte på något vis det jobb du har lagt ner. När jag såg listan blev jag överväldigad av att det har varit så många bränder. Men som jag sa i kommentaren ovan. Jag memorerar inte uppgifterna om alla bränder. Däremot kom jag ihåg kommentaren på första sidan där det skrevs att den inte hade något samband med de övriga. Som tur är, är jag inte polis och jobbar inte med alla de här uppgifterna. Jag har ett annat yrke som kräver sina kunskaper.
I en tidigare kommentar i kväll berättade jag om mina motiv att följa den här tråden. Jag behöver inte vara insatt i detaljnivå för att följa diskussionen. Dessutom ber jag om ursäkt när jag skriver något som är vanhedrande och fel. Jag tackar för bra och upplysande kommentarer. Finns det några fler regler att uppfylla på Flashback.org ?
Citera
2013-02-17, 08:13
Medlem
e_peppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Såg just veckans brott. Någon som vet vilka brott utanföt Öland som Leif GW pratade om?

jag är åxå väldigt intresserad vad det är för bränder det handlar om...
Det borde vara i hultsfred eller i området omkring då MGM var skriven där ialf 1991.

någon från Hultsfredsområdet som minns något, eller kan fråga nån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in