2013-02-21, 14:13
Medlem
Slog på nätet, kassaskåp+ norra Öland! Ett tjugotal brott och inga är lösta vad jag kunde se! Ska du göra ett brott, vilket som, åkt till norra Öland!
Citera
2013-02-21, 14:13
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vet man om det finns några LYCKADE kassaskåpskupper i bakgrunden?

Den här kanske..?
Citera
2013-02-21, 14:14
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maktob
Slog på nätet, kassaskåp+ norra Öland! Ett tjugotal brott och inga är lösta vad jag kunde se! Ska du göra ett brott, vilket som, åkt till norra Öland!

Jodå, visst finns det lösta kassaskåpsbrott på Öland. Har inte länkarna nu, men gick igenom Ölandsbladets arkiv på webben för ett tag sedan och där finns info.
Citera
2013-02-21, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Den här kanske..?
Ursäkta. Jag menar som har anknytning till de aktuella utredningarna.
Citera
2013-02-21, 17:11
Medlem
Citat:
Den här kanske..?

Det här året, 2005, var väl första gången som de flesta fick en obehagskänsla att något var "fel". Först branden i Getterum i mars 2005, då Pelle brändes inne. Sedan kassaskåpsinbrottet i september samma år. När det särskilt betonades att det lätt hade kunnat börja brinna från eldflagorna från vinkelslipen och att det talades om "personkännedom" minns jag att det kom försiktiga antydningar om MGM2006. Men jag vill understryka att det var mycket försiktigt. Ändå kom anklagelserna om mordbranden i Getterum 2006 som en chock för de allra flesta.
Citera
2013-02-21, 17:26
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ursäkta. Jag menar som har anknytning till de aktuella utredningarna.

Om inbrottet hos Folke Nilsson i september 2005 har någon anknytning till MGM vet jag inte. I artikeln i Ölandsbladet, skriven i september 2006 diskuteras tre fall med inslag av kassaskåp. Man skriver följande:

Citat:
Kassaskåps-teorin startar vid ett inbrott hos en företagare på norra Öland där gärningsmannen förgäves försökte bryta upp dennes kassaskåp med hjälp av vinkelslip.

Heta metallspån sprutade över rummet kassaskåpet stod i.
– Det var mycket nära att ta eld. Gärningsmannen tog inte på något sätt hänsyn till brandrisken, berättas det för Ölandsbladet.

Stig Svensson:
– Inbrottet hos företagaren är något vi tittar på, men det går inte säga om det finns något samband.
Försöket att bryta upp kassaskåpet är ännu, drygt två efteråt, olöst. Ingen gärningsman har hittats.

Enligt artikeln borde ovanstående inbrott ha skett 2004, och alltså inte relatera till inbrottet hos Folke. Det här ska också ha varit ett misslyckat försök, medan Folke ju faktiskt blev av med en summa pengar. Det är dock samma MO. Jag skulle gissa att de hänger ihop, tanken är lockande.

EDIT: Är det någon som har kännedom om vart ovanstående inbrottsförsök ägde rum?
Citera
2013-02-21, 17:27
Medlem
Jag vet att brottsoffren i Flakeböle hade ett kassaskåp för åtta-nio år sedan. Har sett det med egna ögon då jag gjorde (schyssta, vita) affärer med dem. Det stod på den tiden inne i bostadshuset, inte i byggnaden som nu brann. Jag har dock ingen aning om de gjort sig av med det eller flyttat det sedan den tiden.
Citera
2013-02-21, 17:37
Medlem
Citat:
Om inbrottet hos Folke Nilsson i september 2005 har någon anknytning till MGM vet jag inte. I artikeln i Ölandsbladet, skriven i september 2006 diskuteras tre fall med inslag av kassaskåp.försök, medan Folke ju faktiskt blev av med en summa pengar.

Barometern säger att inbrottet hos Folke skedde september 2005. Det är inte konstigt att det är svårt att hålla reda på datum och bränder när journalister och poliser ger olika svar.

http://www.barometern.se/nyheter/oland/hemmastadd-tjuv-br-brot-upp-kassaskap(42534).gm
Citera
2013-02-21, 17:42
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Barometern säger att inbrottet hos Folke skedde september 2005. Det är inte konstigt att det är svårt att hålla reda på datum och bränder när journalister och poliser ger olika svar.

http://www.barometern.se/nyheter/oland/hemmastadd-tjuv-br-brot-upp-kassaskap(42534).gm

Jo, jag skrev också att inbrottet hos Folke Nilsson var i september 2005.
Vad jag undrade var hos vem inbrottet 2004 var.
Citera
2013-02-21, 17:44
Medlem
Jag måste tillägga att jag avser kommentaren om att kassaskåpsinbrottet "skedde för två år sedan". Eftersom jag utgår ifrån att han menar inbrottet hos Folke Nilsson AB tycker jag att det blev lite förvirrat. I och för sig kan polisen ha talat om ett äldre inbrott som ingen av oss känner till.
Citera
2013-02-21, 17:47
Medlem
Citat:
Jo, jag skrev också att inbrottet hos Folke Nilsson var i september 2005.
Vad jag undrade var hos vem inbrottet 2004 var.

Nu gjorde jag förvirringen ännu värre men vi menar trots allt samma sak.
Citera
2013-02-21, 17:59
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Jag måste tillägga att jag avser kommentaren om att kassaskåpsinbrottet "skedde för två år sedan". Eftersom jag utgår ifrån att han menar inbrottet hos Folke Nilsson AB tycker jag att det blev lite förvirrat. I och för sig kan polisen ha talat om ett äldre inbrott som ingen av oss känner till.

Ja, vi menar samma inbrott, men jag utgår från att artikeln inte åsyftar inbrottet hos Folke.
Det är fel år.
Inbrottet hos Folke lyckades, inbrottet 2004 misslyckades.
Dock samma MO, som jag påpekade.

Så. Någon som vet vart inbrottet 2004 var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in