Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ursäkta. Jag menar som har anknytning till de aktuella utredningarna.
Om inbrottet hos Folke Nilsson i september 2005 har någon anknytning till MGM vet jag inte. I artikeln i Ölandsbladet, skriven i september 2006 diskuteras tre fall med inslag av kassaskåp. Man skriver följande:
Citat:
Kassaskåps-teorin startar vid ett inbrott hos en företagare på norra Öland där gärningsmannen förgäves försökte bryta upp dennes kassaskåp med hjälp av vinkelslip.
Heta metallspån sprutade över rummet kassaskåpet stod i.
– Det var mycket nära att ta eld. Gärningsmannen tog inte på något sätt hänsyn till brandrisken, berättas det för Ölandsbladet.
Stig Svensson:
– Inbrottet hos företagaren är något vi tittar på, men det går inte säga om det finns något samband.
Försöket att bryta upp kassaskåpet är ännu, drygt två efteråt, olöst. Ingen gärningsman har hittats.
Enligt artikeln borde ovanstående inbrott ha skett 2004, och alltså inte relatera till inbrottet hos Folke. Det här ska också ha varit ett misslyckat försök, medan Folke ju faktiskt blev av med en summa pengar. Det är dock samma MO. Jag skulle gissa att de hänger ihop, tanken är lockande.
EDIT: Är det någon som har kännedom om vart ovanstående inbrottsförsök ägde rum?