Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-04-23, 16:49
  #1
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Ja hur ska jag börja...har på en anställningsintervju lovat att jag kan Unix men så är icke fallet Så nu tänkte jag höra bästa sättet att lära sig grunderna i Unix och det ska helst gå snabbt. Har laddat ner några pdf-böcker men jag vill ju kunna testa kommandon etc. Jag har kört Linux en del så jag är ingen komplett nybörjare. Men hur skiljer sig egentligen Linux och Unix?

Finns det nåt sätt att simulera en Unix-miljö på sin pc? För att testa kommandon etc?
Citera
2005-04-23, 17:10
  #2
Moderator
tobess avatar
Bästa sättet att "simulera" Unix utan att faktiskt installera det (vilket kanske vore en idé) så är väl att ta reda på någon som har en Unix server och be om att få ett konto där och sedan ssh:a in till den så kommer du till commandprompten. Dock så lär du knappast få sån access att du kan göra så mycket på den datorn eftersom du är en nybörjare.

Linux och Unix är däremot rätt likt, så kan du Linux klarar du dig rätt bra i Unix också.
Citera
2005-04-23, 17:13
  #3
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Finns det nåt sätt att simulera en Unix-miljö på sin pc? För att testa kommandon etc?


Solaris

Lycka till med din lögn.
Citera
2005-04-23, 21:10
  #4
Medlem
Linux är mycket lika Unix, och Unix är ju egentligen en sorts standard. Free/Net/OpenBSD är om möjligt "ännu mera" Unix.
Enda är att de fria systemen inte är Unix-certifierade.
Citera
2005-04-23, 23:24
  #5
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Ja hur ska jag börja...har på en anställningsintervju lovat att jag kan Unix men så är icke fallet Så nu tänkte jag höra bästa sättet att lära sig grunderna i Unix och det ska helst gå snabbt. Har laddat ner några pdf-böcker men jag vill ju kunna testa kommandon etc. Jag har kört Linux en del så jag är ingen komplett nybörjare. Men hur skiljer sig egentligen Linux och Unix?