Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-04-23, 16:49
  #1
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Ja hur ska jag börja...har på en anställningsintervju lovat att jag kan Unix men så är icke fallet Så nu tänkte jag höra bästa sättet att lära sig grunderna i Unix och det ska helst gå snabbt. Har laddat ner några pdf-böcker men jag vill ju kunna testa kommandon etc. Jag har kört Linux en del så jag är ingen komplett nybörjare. Men hur skiljer sig egentligen Linux och Unix?

Finns det nåt sätt att simulera en Unix-miljö på sin pc? För att testa kommandon etc?
Citera
2005-04-23, 17:10
  #2
Moderator
tobess avatar
Bästa sättet att "simulera" Unix utan att faktiskt installera det (vilket kanske vore en idé) så är väl att ta reda på någon som har en Unix server och be om att få ett konto där och sedan ssh:a in till den så kommer du till commandprompten. Dock så lär du knappast få sån access att du kan göra så mycket på den datorn eftersom du är en nybörjare.

Linux och Unix är däremot rätt likt, så kan du Linux klarar du dig rätt bra i Unix också.
Citera
2005-04-23, 17:13
  #3
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Finns det nåt sätt att simulera en Unix-miljö på sin pc? För att testa kommandon etc?


Solaris

Lycka till med din lögn.
Citera
2005-04-23, 21:10
  #4
Medlem
Linux är mycket lika Unix, och Unix är ju egentligen en sorts standard. Free/Net/OpenBSD är om möjligt "ännu mera" Unix.
Enda är att de fria systemen inte är Unix-certifierade.
Citera
2005-04-23, 23:24
  #5
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Ja hur ska jag börja...har på en anställningsintervju lovat att jag kan Unix men så är icke fallet Så nu tänkte jag höra bästa sättet att lära sig grunderna i Unix och det ska helst gå snabbt. Har laddat ner några pdf-böcker men jag vill ju kunna testa kommandon etc. Jag har kört Linux en del så jag är ingen komplett nybörjare. Men hur skiljer sig egentligen Linux och Unix?

Finns det nåt sätt att simulera en Unix-miljö på sin pc? För att testa kommandon etc?

När du kan en UNIX-dialekt och förstått tänket bakom den (läs man-sidorna) så är det sällan svårt att byta, även om det kan innebära en hel del frustration.
Linux kan ses som UNIX i dagsläget och skillnaderna är ungefär lika mellan de olika UNIX-versionerna som mellan dem och GNU/Linux.

Vad du skall lära dig beror på vad du skall jobba med... För programmering så bör du snabbast möjligast skaffa dig "The Unix Programming Environment" som fortfarande är en av de bästa böckerna för att programmera under UNIX och är tillämpningsbar under både GNU/Linux samt de olika UNIX-versionerna.
Referensverk för miljön i övrigt är det bästa jag kan rekommendera "A practical guide to Linux" (alternativt "A practical guide to UNIX" som både ger en övergripande genomgång över systemet och en referensdel över viktiga kommandon.
Böckerna är tillämpbara oavsett GNU/Linux eller UNIX med mkt lite modifikation vilket är klart trevligt.

Är det något speciellt UNIX som du skall köra bör du fördjupa dig i böcker/information om just den versionen (företagen bakom brukar ha en hel del litteratur om administration, installation, optimering etc. som är extremt nyttig läsning om man vill lära känna systemet mer noggrant) men rent generellt bör du klara dig hyffsat utan att gå in på speciella uppgifter med ovanstående böcker.

Som någon ovan skrev så kan du plocka hem Sun Solaris gratis från nätet och det är en av de vanligaste UNIX-versionerna du stöter på ute i industrin.
Citera
2005-04-24, 11:31
  #6
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikolajevitj
När du kan en UNIX-dialekt och förstått tänket bakom den (läs man-sidorna) så är det sällan svårt att byta, även om det kan innebära en hel del frustration.
Linux kan ses som UNIX i dagsläget och skillnaderna är ungefär lika mellan de olika UNIX-versionerna som mellan dem och GNU/Linux.

Vad du skall lära dig beror på vad du skall jobba med... För programmering så bör du snabbast möjligast skaffa dig "The Unix Programming Environment" som fortfarande är en av de bästa böckerna för att programmera under UNIX och är tillämpningsbar under både GNU/Linux samt de olika UNIX-versionerna.
Referensverk för miljön i övrigt är det bästa jag kan rekommendera "A practical guide to Linux" (alternativt "A practical guide to UNIX" som både ger en övergripande genomgång över systemet och en referensdel över viktiga kommandon.
Böckerna är tillämpbara oavsett GNU/Linux eller UNIX med mkt lite modifikation vilket är klart trevligt.

Är det något speciellt UNIX som du skall köra bör du fördjupa dig i böcker/information om just den versionen (företagen bakom brukar ha en hel del litteratur om administration, installation, optimering etc. som är extremt nyttig läsning om man vill lära känna systemet mer noggrant) men rent generellt bör du klara dig hyffsat utan att gå in på speciella uppgifter med ovanstående böcker.

Som någon ovan skrev så kan du plocka hem Sun Solaris gratis från nätet och det är en av de vanligaste UNIX-versionerna du stöter på ute i industrin.

Ok, tack för svaret. Jag ska se om jag hittar dessa böcker...Har nu laddat ner den där Linux-grejen man som gjorde att man kunde boota från cd och slippa installera nåt. Riktigt trevlig sak! Var ett tag sen jag höll på med linux. Synd att man alltid ska ha så förbannat lite hårddiskutrymme, annars hade jag kunan Linux köra parallellt med XP.
Citera
2005-04-24, 17:18
  #7
Medlem
DrLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Ok, tack för svaret. Jag ska se om jag hittar dessa böcker...Har nu laddat ner den där Linux-grejen man som gjorde att man kunde boota från cd och slippa installera nåt. Riktigt trevlig sak! Var ett tag sen jag höll på med linux. Synd att man alltid ska ha så förbannat lite hårddiskutrymme, annars hade jag kunan Linux köra parallellt med XP.

Om du har sagt att du kan Unix så är nog inte -Linux-disten- Knoppix riktigt vad du behöver. Läs vad föregående talare skrivit igen, de förklarar skillnaderna mer än väl.


/DrLove
Citera
2005-04-24, 19:08
  #8
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Hur fungerar det att köra Solaris på samma burk man kör XP på då? Får man nån startmeny eller nåt så man kan välja vilken som skall boota? Går det över huvudtaget att ha samtidigt?
Citera
2005-04-24, 19:19
  #9
Medlem
ischs avatar
jag ahr bara kört solaris på suns egna burkar. Har aldrig testat att köra det på en vanlig PC. har aldrig haft det behovet.
Citera
2005-04-24, 19:31
  #10
Medlem
^swestres^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Hur fungerar det att köra Solaris på samma burk man kör XP på då? Får man nån startmeny eller nåt så man kan välja vilken som skall boota? Går det över huvudtaget att ha samtidigt?
Ja, installera en bootloader, tex LILO.
Citera
2005-04-24, 19:35
  #11
Banned
EvilNs avatar
OpenBSD och Gentoo är ganska hardcore, när du förstår ordentligt i vad du gör under en gentoo install så börjar du få lite koll.

Men om du lovat att du kan unix och har noll koll så är du stekt.
Tar bra tid att lära sig.

Tex så måste du kunna en editor för unix.
vi eller emacs rekommenderas.

Du måste kunna kompilera program och bygga kärnor (kärnor är som typ en packe drivrutiner för windows) osv osv.
Citera
2005-04-24, 20:02
  #12
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilN
OpenBSD och Gentoo är ganska hardcore, när du förstår ordentligt i vad du gör under en gentoo install så börjar du få lite koll.

Men om du lovat att du kan unix och har noll koll så är du stekt.
Tar bra tid att lära sig.

Tex så måste du kunna en editor för unix.
vi eller emacs rekommenderas.

Du måste kunna kompilera program och bygga kärnor (kärnor är som typ en packe drivrutiner för windows) osv osv.

Skitsnack. Det hela beror på vad man skall göra. Installationen har väldigt lite med användande att göra och gentoos har inte mer än någon annan GNU/Linux-distro kan erbjuda för att lära sig UNIX.
Om man skall välja en dist så skulle jag snarare rekommendera slackware då den antagligen har minst distro-specifika saker.

Nu var det länge sedan jag prövade knoppix så jag vet inte hur vettigt det kan vara att lära sig på, men man bör definitivt ha stöd för NFS och ha två maskiner för att lära sig administrera UNIX-system.

Man bör kunna kompilera program (genom att köra make eller paketspecifikt) men det är på intet sätt ett måste. Att kunna kompilera kärnor är knappast ett krav då det väldigt sällan är intressant att göra det såvida man inte jobbar med testning av kärnor/system eller utvecklar dem. Dessutom sköts uppdateringar av kärnan oftast av UNIX-levereantörern så allt man gör är att följa deras instruktioner.

Man måste däremot kunna skriva skalskript och skall man administrera är Vi i princip ett krav att kunna och mkt behändigare än emacs (detta säger jag som en hardcore emacsanvändare, men jag är programmerare och inte admin).

Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Hur fungerar det att köra Solaris på samma burk man kör XP på då? Får man nån startmeny eller nåt så man kan välja vilken som skall boota? Går det över huvudtaget att ha samtidigt?

http://multiboot.solaris-x86.org/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback