• 1
  • 2
2005-04-24, 21:18
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilN
OpenBSD och Gentoo är ganska hardcore, när du förstår ordentligt i vad du gör under en gentoo install så börjar du få lite koll.

Men om du lovat att du kan unix och har noll koll så är du stekt.
Tar bra tid att lära sig.

Tex så måste du kunna en editor för unix.
vi eller emacs rekommenderas.

Du måste kunna kompilera program och bygga kärnor (kärnor är som typ en packe drivrutiner för windows) osv osv.

Vi kan jag och det kan man lära sig med tex Knoppix eller vad det nu heter. Ska utforska kompilering så fort jag får tid.
Citera
2005-04-24, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikolajevitj
Skitsnack. Det hela beror på vad man skall göra.

Vad var det som var skitsnack?
Citera
2005-04-24, 21:43
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Vad var det som var skitsnack?

OT, men jag svarar ändå.

1. OpenBSD/Gentoo-installation har mkt lite med kunskap om UNIX att göra. Möjligen installation av vissa UNIX-versioner men knappast mer. Man behöver inte ha någon som helst koll på hur man driver ett UNIX-system bara för att man är mästare på att installera OpenBSD/Gentoo

2. Man måste inte kunna kompilera och definitivt inte kärnan (hur många UNIX-versioner känner du till där man överhuvudtaget har tillgång till källkoden till kärnan? AIX, HP-UX, SCO OpenServer, True64, m fl är alla closed source senast jag kollade)
Citera
2005-04-24, 21:49
Bannlyst
Citat:
OT, men jag svarar ändå.

1. OpenBSD/Gentoo-installation har mkt lite med kunskap om UNIX att göra. Möjligen installation av vissa UNIX-versioner men knappast mer. Man behöver inte ha någon som helst koll på hur man driver ett UNIX-system bara för att man är mästare på att installera OpenBSD/Gentoo

Åjo, många manuella steg att gå igenom som är nyttiga.
Särskillt om man inte har järnkoll på vad *ix är i grund och botten.

2. Man måste inte kunna kompilera och definitivt inte kärnan (hur många UNIX-versioner känner du till där man överhuvudtaget har tillgång till källkoden till kärnan? AIX, HP-UX, SCO OpenServer, True64, m fl är alla closed source senast jag kollade)

Har en kännsla av att om man ska ha "unix kunskap" på en anställninsintervju så handlar det inte om ovanstående system då det borde vara utskrivet i annonsen.
För övrigt är du ju inne på stora platormer med väldigt specifik hårdvara och då slipper man ju prolemet me kärnorna.

Min gissning är att killen ska hålla på med något annat som innefattar en del unixkunskap. Då troligen med linux, *bsd eller solaris. Alla lär han få mickla i kärnor med förr eller senare.
Citera
2005-04-24, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Vi kan jag och det kan man lära sig med tex Knoppix eller vad det nu heter. Ska utforska kompilering så fort jag får tid.

Kan man vi så kan man i alla fall göra vad man måste.
En del linux distros har ju nano, pico och andra "grafiska" editors men i regel finns vi alltid där.

Att kompilera program är egentligen sällan svårt men det kan vara klurigt när det skiter sig.

Viktigast av allt är att förstå att ett *ix system är relativt långt ifrån windows men det verkar du ju ha koll på.

Jag kan ju ge några exempel på vad som kan vara lurigt i linux.
/dev katalogen kan antingen vara statisk med skapade devices (filer för att skicka info till hårdvaran), den kan vara dynamisk med devfs (device file system) eller den kan vara genererad av udev som är en userland applikation som skapar devices efter behov.

Under en installation av gentoo får du starta med att partitionera diskar, ladda hem och packa upp tarballs, chroota in i din nya miljö, kompilera hela systemet samt din egen kärna. Det ger en hel del att köra det några gånger.

Slackware, RedHat, FreeBSD och andra distros är jättebra men det ger inte särskillt mycket att ta en crashcourse genom att installera dem.
I det fallet tror jag openbsd och gentoo är rätt väg att få en liten kickstart.

Att man måste kunna shellscripta är ju sant men ett shellscript kan vara hur enkelt som helt och hur komplicerat som helst.
Enklast är att säga att man har hygglig koll.

Sen har du ju alltid google.
Citera
2005-04-24, 23:21
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Har en kännsla av att om man ska ha "unix kunskap" på en anställninsintervju så handlar det inte om ovanstående system då det borde vara utskrivet i annonsen.
För övrigt är du ju inne på stora platormer med väldigt specifik hårdvara och då slipper man ju prolemet me kärnorna.

Min gissning är att killen ska hålla på med något annat som innefattar en del unixkunskap. Då troligen med linux, *bsd eller solaris. Alla lär han få mickla i kärnor med förr eller senare.

Senast jag kompilerade linuxkärnan var för Red Hat 9. De administratörer jag känner för UNIX-miljöer (Linux (Red Hat Enterprise och debian), solaris, diverse BSD-varianter samt IRIX) kompilerar så gott som aldrig kärnan (det går övh taget inte eftersom Solaris tills nyligen inte hade öppen källkod, osäker på om det går nu också, och IRIX inte är öppet) och i de fall det görs är det i väldigt speciella ändamål.
Att kompilera kärnan är dessutom en väldigt specifik sak som har väldigt lite med kunskap om att administrera ett system att göra.

Kompilering i övrigt är oftast trivialt (om det behövs så finns det oftast tydliga instruktioner att följa) då man kör make-fil eller dyl. En administratör som börjar fippla med kompileringsinställningar kan räkna med att råka illa ut då det oftast innebär att man kör något som är testat av färre personer (dvs väldigt dåligt) så det är något man enbart gör i specialfall.
Dessutom finns det paketformat för de flesta UNIX-plattformar som är hyffsat behändiga, men som man måste lära sig specifikt för den distron/versionen.
Citera
2005-04-24, 23:40
Medlem
MeatAbstracts avatar
Lite off topic har det väl blivit nu?
Lite pajkastning

Personen i fråga behöver lära sig UNIX.
Och eftersom han TROLIGTVIS enbart har en PC hemma så får han väl göra bästa av situationen(lögnen).

Så antingen installerar du Solaris, *BSD eller Slackware.
Ta i akt att te.x *BSD och Slackware använder andra start script än UNIX och de andra flesta Linux distributionerna.

Om du klagar på för lite utrymme för att installera te.x Solaris för XP tar upp utrymme, borde du tänkt på innan din lilla lögn

Se till att börja arbeta och LÄS.
Citera
2005-04-24, 23:40
Bannlyst
Citat:
Senast jag kompilerade linuxkärnan var för Red Hat 9. De administratörer jag känner för UNIX-miljöer (Linux (Red Hat Enterprise och debian), solaris, diverse BSD-varianter samt IRIX) kompilerar så gott som aldrig kärnan (det går övh taget inte eftersom Solaris tills nyligen inte hade öppen källkod, osäker på om det går nu också, och IRIX inte är öppet) och i de fall det görs är det i väldigt speciella ändamål.
Att kompilera kärnan är dessutom en väldigt specifik sak som har väldigt lite med kunskap om att administrera ett system att göra.

Kompilering i övrigt är oftast trivialt (om det behövs så finns det oftast tydliga instruktioner att följa) då man kör make-fil eller dyl. En administratör som börjar fippla med kompileringsinställningar kan räkna med att råka illa ut då det oftast innebär att man kör något som är testat av färre personer (dvs väldigt dåligt) så det är något man enbart gör i specialfall.
Dessutom finns det paketformat för de flesta UNIX-plattformar som är hyffsat behändiga, men som man måste lära sig specifikt för den distron/versionen.

Håller inte med på en enda punkt.
Vi kan sluta diskutera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här