Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Vi kan jag och det kan man lära sig med tex Knoppix eller vad det nu heter. Ska utforska kompilering så fort jag får tid.
Kan man vi så kan man i alla fall göra vad man måste.
En del linux distros har ju nano, pico och andra "grafiska" editors men i regel finns vi alltid där.
Att kompilera program är egentligen sällan svårt men det kan vara klurigt när det skiter sig.
Viktigast av allt är att förstå att ett *ix system är relativt långt ifrån windows men det verkar du ju ha koll på.
Jag kan ju ge några exempel på vad som kan vara lurigt i linux.
/dev katalogen kan antingen vara statisk med skapade devices (filer för att skicka info till hårdvaran), den kan vara dynamisk med devfs (device file system) eller den kan vara genererad av udev som är en userland applikation som skapar devices efter behov.
Under en installation av gentoo får du starta med att partitionera diskar, ladda hem och packa upp tarballs, chroota in i din nya miljö, kompilera hela systemet samt din egen kärna. Det ger en hel del att köra det några gånger.
Slackware, RedHat, FreeBSD och andra distros är jättebra men det ger inte särskillt mycket att ta en crashcourse genom att installera dem.
I det fallet tror jag openbsd och gentoo är rätt väg att få en liten kickstart.
Att man måste kunna shellscripta är ju sant men ett shellscript kan vara hur enkelt som helt och hur komplicerat som helst.
Enklast är att säga att man har hygglig koll.
Sen har du ju alltid google.