• 2
  • 3
2012-12-19, 15:13
Medlem
Hittade en läsvärd tråd, bara två sidor lång så den är lättläst. https://www.flashback.org/t1272469p2 Där beskrivs att katter tagits av bla. räv.

Hittade även en artikel där en örn attackerat en katt men denna katt klarade sig. http://st.nu/medelpad/soraker/1.2555...-familjekatten

Edit. Katten klarade sig bara från attacken, men dog av infektioner trots veterinärvård.
Senast redigerad av lacrima 2012-12-19 kl. 15:23.
Citera
2012-12-24, 23:57
Medlem
Räven tar inte normalt katt.
Ok, kanske, ibland... om den kan rå på mycket ung, sjuk, skadad eller åldrad katt, men i normalfall håller en god gårdskatt räven borta från gården.
Det finns ett antal bra filmer som används som undervisningsmaterial angående detta (brittiska).
Katten klarar nästan alltid av att ta tabbe på räven.
I synnerhet i städer och förorter till större städer.

Bor du däremot utanför tätorter borde du nog börja lyssna och fråga i dina omgivningar om förekomsten av Lo ökat.
Den är en duktig jägare och gömmer sig så lätt att den ibland inte ens anas av jägarna - förrän förekomsten av rådjur, hare och annat mindre vilt minskat.
Både Räv, Varg (Järv och Björn inom parentes, som inte troliga) drar inte upp i träd efter en skräckslagen huskatt.
Men Lokatten gör det.
Citera
2012-12-25, 02:07
Medlem
[Infinite]s avatar
Det bästa sättet skulle vara att döda alla rävar i sverige men eftersom det med största sannolikhet kommer vara ett miljöbrott eller liknande så är det att förkasta.
Går det att träna katter till att döda rävar?
Citera
2012-12-25, 09:44
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Hittade en läsvärd tråd, bara två sidor lång så den är lättläst. https://www.flashback.org/t1272469p2 Där beskrivs att katter tagits av bla. räv.

Kan inte hitta belägg någonstans faktiskt,finns några som gärna själva,precis som i den här tråden nog gärna skulle se att det var så. Alla nyanserade inlägg handlar lo och örn. Föremålet för trådstarten kom förövrigt hemtraskandes efter 1 månad på vift
Citera
2012-12-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Kan inte hitta belägg någonstans faktiskt,finns några som gärna själva,precis som i den här tråden nog gärna skulle se att det var så. Alla nyanserade inlägg handlar lo och örn. Föremålet för trådstarten kom förövrigt hemtraskandes efter 1 månad på vift

Ingenstans i tråden beskrivs att någon räv tagit en katt, det var såklart ett skrivfel från min sida.
Min formulering borde varit : Där diskuteras om katter tagits av räv.
Citera
2012-12-25, 15:17
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Jag har själv med egna ögon sett två rävar jaga en katt i utkanten av uppsala när jag bodde där. Jag vet dock inte om katten klarade sig.

En av mina katter försvann vid samma tid som vi observerade en hel del rävspår och spillning. Några månader senare hittade vi vad som med största säkerhet var lårbenet från en katt. Vi vet ju givetvis inte säkert att den katten blev tagen av räven, men jag ser det som en klar möjlighet.

Jag tror inte rävar generellt ger sig på katter, och inte så länge det finns lättare byten. Däremot är jag övertygad om att en del äldre rävar lär sig att hur de ska göra, precis som en del hundar i samma storlek.
Citera
2012-12-25, 21:57
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Jag har själv med egna ögon sett två rävar jaga en katt i utkanten av uppsala när jag bodde där. Jag vet dock inte om katten klarade sig.

En av mina katter försvann vid samma tid som vi observerade en hel del rävspår och spillning. Några månader senare hittade vi vad som med största säkerhet var lårbenet från en katt. Vi vet ju givetvis inte säkert att den katten blev tagen av räven, men jag ser det som en klar möjlighet.

Jag tror inte rävar generellt ger sig på katter, och inte så länge det finns lättare byten. Däremot är jag övertygad om att en del äldre rävar lär sig att hur de ska göra, precis som en del hundar i samma storlek.

Jag tvivlar inte på att du såg det och kan självklart inte med 100% påstå att en räv aldrig ätit en katt men jag tror inte på det och kan förklara varför. Att rävar jagar katt tvivlar jag inte på, vill man ha någon referens kan man tex titta på tittarfilmerna från tvprogrammet mitt i naturen där förbannade rävar ses jaga både klövvilt, hund och allehanda djur som kommer ivägen. Det betyder inte att de äter dem. Vad många läser in är att räven jagar som varg vilket de aldrig gör. Två ilskna rävar kan mycket väl sprungit efter en katt men det har aldrig varit för föda. De flesta försvunna katter är överkörda, många räknar bort lo för de aldrig syns men lo är faktiskt tämligen vanligt i uppland och kan antagligen med viss sannolikhet slå katt och kanske då lämna spår i form av benrester.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in