Citat:
Ursprungligen postat av T-Pax
Det finns inget sätt att skydda katterna mot räven så länge du släpper dem lösa utan uppsikt!
Min grannes katt blev tagen här utanför i höstas, fy fan vad läskigt det lät. Tyvärr hann vi inte ut.
Jag skulle bygga en stor rastgård med nät runtom och nät i taket. Har själv en kattgård till mina katter som de kan gå ut i utan att riskera att bli rävmat/lodjursmat/överkörda/plågade osv. osv.
Billigt blir det om man bygger av rådjursnät eller svetsnät och reglar.
Fint att du är bekymrad över dina katter!
Jag håller helt med T-Pax. Enda sättet att vara säker.
Jag växte upp på gård på landet och rävarna fick ett antal måltider av våra katter. Rävarna grävde sej in i hönsgården mm.
Vi hade faktiskt en jakthund också som sa ifrån. Räven struntade i den.
Det blev till sist att grannen som var van jägare fick skjuta rävarna (jodå, vi hade jakträtt)
Sedan beror det väl på hur man vill hålla sina katter. Att de kan råka illa ut när dom går fritt är ju en risk man får ta. (en fördel att ha veterinärförsäkring på katterna om/när något händer)
Personligen skulle jag föredra göra rent lådan, oberoende av lukten. Har i vuxen ålder alltid haft katt/katter inne. Det där med lådan är en vanesak. Vet du när han går så är det ju bara att stå färdig med spade och plastpåse!