2012-12-13, 18:08
Medlem
fraloggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
haha bullshit. trollen lufsar över gatan

Hah jao jag tror fan inte rävar ger sig på katter. Finns säkert då det har hänt men det är nog inte vanligt. Föräldrarnas katt stod öga mot öga med en räv en gång. Räven stod kvar men kom inte närmare än två meter och blev sen skrämd av att jag öppnade dörren då katten förde ett jävla oväsen. Katter är som galna när de blir förbannade och där vill nog inte många andra djur ge sig in i en fight.

Rävspår btw ts, dom löper i längd så att säga, som om räven gick på ett snöre nästan. Ifall du inte klartgjort det redan
Citera
2012-12-13, 18:37
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag flyttade ut på landet med mina två 20-åriga katter för tre år sedan. Räven har en passage precis förbi mitt hus varje natt. Katterna är ute varje natt och har klarat sig från räven hittills trots att dom är döva och långsamma (den ena av katterna har dock avlidit av naturliga orsaker!).
Tror att räven i första hand tar små gnagare, och tillgången brukar vara ganska god.
Citera
2012-12-13, 20:30
Medlem
T-Paxs avatar
Det finns inget sätt att skydda katterna mot räven så länge du släpper dem lösa utan uppsikt!
Min grannes katt blev tagen här utanför i höstas, fy fan vad läskigt det lät. Tyvärr hann vi inte ut.

Jag skulle bygga en stor rastgård med nät runtom och nät i taket. Har själv en kattgård till mina katter som de kan gå ut i utan att riskera att bli rävmat/lodjursmat/överkörda/plågade osv. osv.
Billigt blir det om man bygger av rådjursnät eller svetsnät och reglar.

Fint att du är bekymrad över dina katter!
Citera
2012-12-13, 20:33
Medlem
T-Paxs avatar
Visst tar en del rävar katter! Jag kan på rak arm säga fyra katter i min bekantskapskrets som blivit attackerade av räv. En av dem överlevde, en skitstor maine coon.
Citera
2012-12-13, 20:42
Medlem
Det händer att rävar tar katter men de flesta vana utekatter klarar sig utmärkt mot räv. Har tom sett en av mina ilsken som ett bi med uppspärrad svans jaga räven över gården in i skogen. (hon hade ungar då) Däremot lodjur ser katter både som mat och revirinkräktare och är ett betydligt större hot mot kisse
Citera
2012-12-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
haha bullshit. trollen lufsar över gatan

konstigt då att en nära vän till mig hade en katt som blev tagen av räven ganska nyligen och även andra katter i grannskapet?
det är inte vanligt men det händer, speciellt med ÄLDRE KATTER är risken störst. och i det här fallet så var det än äldre katt.
en annan katt klarade sig undan räven med halva svansen uppäten så det blev bara en liten stump kvar.
räven har även tagit 2 av mina katter, och även jagat mina katter så de flydde in genom kattluckan med rest ragg och tjock jävla svans och räven stack in huvudet genom kattluckan men vågade sig inte in i huset.

det kanske beror på hur hungrig räven är?
Senast redigerad av License.To.Thrill 2012-12-13 kl. 21:12.
Citera
2012-12-13, 21:22
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Pax
Det finns inget sätt att skydda katterna mot räven så länge du släpper dem lösa utan uppsikt!
Min grannes katt blev tagen här utanför i höstas, fy fan vad läskigt det lät. Tyvärr hann vi inte ut.

Jag skulle bygga en stor rastgård med nät runtom och nät i taket. Har själv en kattgård till mina katter som de kan gå ut i utan att riskera att bli rävmat/lodjursmat/överkörda/plågade osv. osv.
Billigt blir det om man bygger av rådjursnät eller svetsnät och reglar.

Fint att du är bekymrad över dina katter!

Jag håller helt med T-Pax. Enda sättet att vara säker.
Jag växte upp på gård på landet och rävarna fick ett antal måltider av våra katter. Rävarna grävde sej in i hönsgården mm.
Vi hade faktiskt en jakthund också som sa ifrån. Räven struntade i den.
Det blev till sist att grannen som var van jägare fick skjuta rävarna (jodå, vi hade jakträtt)

Sedan beror det väl på hur man vill hålla sina katter. Att de kan råka illa ut när dom går fritt är ju en risk man får ta. (en fördel att ha veterinärförsäkring på katterna om/när något händer)

Personligen skulle jag föredra göra rent lådan, oberoende av lukten. Har i vuxen ålder alltid haft katt/katter inne. Det där med lådan är en vanesak. Vet du när han går så är det ju bara att stå färdig med spade och plastpåse!
Citera
2012-12-13, 21:44
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av License.To.Thrill
konstigt då att en nära vän till mig hade en katt som blev tagen av räven ganska nyligen och även andra katter i grannskapet?
det är inte vanligt men det händer, speciellt med ÄLDRE KATTER är risken störst. och i det här fallet så var det än äldre katt.
en annan katt klarade sig undan räven med halva svansen uppäten så det blev bara en liten stump kvar.
räven har även tagit 2 av mina katter, och även jagat mina katter så de flydde in genom kattluckan med rest ragg och tjock jävla svans och räven stack in huvudet genom kattluckan men vågade sig inte in i huset.

det kanske beror på hur hungrig räven är?

Eller hur stor tomteluvan är?
Citera
2012-12-15, 21:21
Medlem
Du kan vara lugn Rävar tar väldigt sällan katter, dom kan till och med bli "vänner" med varandra.
Även om en räv nu skulle få för sig att försöka ta en katt så är ju katter allt annat än försvarslösa.
Mina morföräldrars katt blev jagad av en räv en gång. Det ända som hände var att katten rusa upp i ett träd och vänta tills räven hade dragit.
Citera
2012-12-18, 09:54
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag blev själv av med en katt i våras. Ingen kattunge utan en 6 år gammal katt. Många har sagt att den blivit tagen av en räv medans jag personligen mer tror på att den blivit tagen av en havsörn. Bor på strandtomt ner mot Kalmarsund o här flyger det dagligen havsörnar över min fastighet. Så sent som för någon månad sedan såg jag hur en havsörn gick ner o attackerade en svan (årsunge född i våras) men svanen flaxade så våldsamt med vingarna så havsörnen fick ge upp.

Hur vanligt det är att rävar tar katter har jag faktiskt ingen uppfattning om. Men gör man en sökning på YT så är det faktiskt fler filmer där katter attackerar rävar... än tvärtom.

Liten katt anfaller en räv
http://www.youtube.com/watch?v=ssAfZZOZRJI

Cat attacks fox
http://www.youtube.com/watch?v=2wimdavtjLU

Fox attacked by Cat
http://www.youtube.com/watch?v=EM8QnIzbeKU

Så jag är inte helt säker på hur stor sannolikheten är att en räv går på en katt... eller om det är tvärtom - att det är räven som bör lägga benen på ryggen.
Citera
2012-12-18, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag blev själv av med en katt i våras. Ingen kattunge utan en 6 år gammal katt. Många har sagt att den blivit tagen av en räv medans jag personligen mer tror på att den blivit tagen av en havsörn. Bor på strandtomt ner mot Kalmarsund o här flyger det dagligen havsörnar över min fastighet. Så sent som för någon månad sedan såg jag hur en havsörn gick ner o attackerade en svan (årsunge född i våras) men svanen flaxade så våldsamt med vingarna så havsörnen fick ge upp.

Hur vanligt det är att rävar tar katter har jag faktiskt ingen uppfattning om. Men gör man en sökning på YT så är det faktiskt fler filmer där katter attackerar rävar... än tvärtom.

Liten katt anfaller en räv
http://www.youtube.com/watch?v=ssAfZZOZRJI

Cat attacks fox
http://www.youtube.com/watch?v=2wimdavtjLU

Fox attacked by Cat
http://www.youtube.com/watch?v=EM8QnIzbeKU

Så jag är inte helt säker på hur stor sannolikheten är att en räv går på en katt... eller om det är tvärtom - att det är räven som bör lägga benen på ryggen.

Jag håller med om att sannolikheten för att en räv ska ta en katt är ganska liten, men hade jag själv en utekatt och såg rävspår utanför knuten så skulle jag bli ordentligt orolig.

Risken kanske är lika liten som att en hund skulle döda en katt...dvs. det förekommer och risken finns, men det är inte så jättevanligt. Nu finns det många fler hundar som träffar katter så procentuellt dödas/skadas väl mer katter av hundar. En räv kan ju vara svulten och utav desperat hunger ta en katt.

Jag har själv erfarenhet av katter som mött rävar och människor som bevittnat detta, och inget hände vare sig katterna eller rävarna. De verkade respektera varandra som individer och verkade inte se varandra som rov eller rovdjur...men vem vet vad som rör sig i huvudet på djur
Tråkigt att du förlorat en katt, hoppas den inte led, vad som än hände den.
Citera
2012-12-19, 12:23
Medlem
Deliras avatar
Jag är av uppfattningen att rovdjur undviker varandra. Att ge sig på en katt kan göra ordentligt ont, det tror jag rävar "vet" och undviker helst det. Det innebär inte att det inte finns en risk, men det är en risk vi är villiga att ta för att våra katter ska få ett sådant naturligt liv som möjligt här på landet.

Känns som att riskerna för att de ska bli överkörda är betydligt större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in