• 1
  • 2
2012-12-13, 16:48
Medlem
Hej!

Behöver lite tips och råd på hur jag ska skydda mina katter.
Bor på landet på en gård och har 2 fina katter som jag hittade här på gården när dom va bara ett par veckor gamla.
Dom är nu strax över 2år och är ganska lugna och keliga.
Hanen är störst och väger runt 4-5kilo men honan är bland den minst "vuxna" katten jag sett.
Hon är jätte söt och väger knappt 3kilo.

Iallafall så tog jag mig ett varv på gården och såg till min förskräckelse en massa spår.
Ganska stora spår tyckte jag, bra mycket större än kattspåren.
Det som oroar mig är att spåren började vid utkanten av gården men kom så nära som 15-20 meter från min dörr.
Jag brukar släppa ut katterna när dom sitter vid dörren och jamar eller när dom ska utföra sina behov.
(Har lyckats med att när min hankatt ska bajsa så skvätter han ut massa sand och det hör jag nästan varje gång så om jag visslar brukar han sluta för han vet att jag kommer och öppnar dörren åt han istället)
Anledningen till att jag har det så är för att han jämt är lös i magen och det luktar fan så jag är ganska nöjd med vårat lilla arrangemang.
Dock så är jag nu rädd för att någon av katterna kan bli mat åt den förmodade räven så vill inte släppa ut dom på natten men då får jag ju den sjukt illaluktande odören.

Spåren var lätt dubbelt så stora som en katts och påminde mer om hund tyckte ja men jag är ingen expert.
Den hade grävt sig igenom snön på 20cm och grävt upp lite mark sen fortsatt bortåt.
En läskig sak är att jag såg en dokumentär om vargar nyligen och om man tar 4st spår och mäter från första till sista så får man fram ungefär hur stort vargen är.
Hade detta i bakhuvudet typiskt nog när jag var ute och var jag än mätte så var 4st spår från "räven" en bra bit över ca 120cm.
Även där den kom från, precis innan den hade grävt, och den den lunkat vidare.
Reagerade på att det var väldigt stora mellanrum mellan stegen och inser ju såklart att ingen av mina katter skulle ha en chans. Iallafall inte den lilla.

Så till min frågeställning.
Vad ska jag göra?
Kan tänka mig att köpa en fälla om det är lagligt att fånga räv?
Om jag lyckas fånga en hur har jag ihjäl den sen? Har bara något luftgevär (200m/s) sen någon träpåk men vettifan om det skulle funka.

Att bara vänta och se är inget alternativ då jag känner att jag kan förhindra detta.
Citera
2012-12-13, 16:54
Medlem
tzjs avatar
Virka räv-overaller till dina katter!
Gör ansiktet lite aggressivt också, så kanske dom riktiga rävarna låter dina katter vara.

Jag undrar om inte du skulle kunna göra något med dofter. Måste finnas dofter som gör att rävarna håller sig undan. Jag vet inte vad rävar har för fiender egentligen, men något måste finnas.
Citera
2012-12-13, 16:54
Medlem
Ode-Ns avatar
Om du köper en fälla så borde det väl finnas nån granne som jagar och kan avliva den åt dej?
Fälla får användas om den är godkänd, men jaktkort måste lösas.
Du måste själv ha jägarexamen om du ska fånga och avliva, men är det på egen mark så kan du ju som sagt låta en jaktgranne ta över ansvaret om det finns nån som har lust.
Citera
2012-12-13, 16:56
Medlem
flashgrenades avatar
Nej det är inte lagligt att fånga en räv för att sedan skjuta på den med luftgevärr och slå ihjäl den med en träklubba
Citera
2012-12-13, 16:56
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag undrar om inte du skulle kunna göra något med dofter. Måste finnas dofter som gör att rävarna håller sig undan. Jag vet inte vad rävar har för fiender egentligen, men något måste finnas.
Rent spontant så tror jag eventuella skrämseldofter skulle skrämma katterna likaså.
Rävarnas absolut största fiende är människan, finns inget "djur" den skyr så mycket som oss. Och ändå är den uppe och traskar på våra trädgårdar.
Andra fiender är varg och lodjur om dessa finns i trakterna.
Citera
2012-12-13, 17:00
Bannlyst
Var lite kreativ bygg en fälla enklast är väll en hönsnätsbur med en rå kyckling... när rävjäveln kommer in så stängs buren ,,, börjar skrika och du går ut och kör ett spett igenom huvudet på den eller slår ihjäl den med en påk.
Citera
2012-12-13, 17:01
Medlem
sluggerbanans avatar
Det är inte första gången katter bor på en gård. Du kan släppa ut dem och vara helt lugn. Det finns fräcka rävar men de kommer inta att skada katterna.
Citera
2012-12-13, 17:02
Medlem
flashgrenades avatar
Ajuste! Nu kom jag på att det finns en jävligt bra walkthrough för att bli av med rävar, som en gubbe gjort som var i en liknande situation som dej.

http://www.youtube.com/watch?v=J1etamjF8IU

Tror även detta är lagligt.
Citera
2012-12-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Det är inte första gången katter bor på en gård. Du kan släppa ut dem och vara helt lugn. Det finns fräcka rävar men de kommer inta att skada katterna.

jag vet många personer som har fått sina katter uppätna av rävar och de har sett att räven tog dem.

är det inte lagligt att skjuta en räv som anfaller sitt husdjur då? den enda lösningen jag kommer på annars är att ta in katterna på nätterna/kvällarna.

fast rävarna brukar oftast anfalla katter som är mycket gamla och inte hinner undan. det är nog ingen fara att räven tar dina katter när dom är så pass unga och snabba i benen.
Senast redigerad av License.To.Thrill 2012-12-13 kl. 17:30.
Citera
2012-12-13, 17:40
Medlem
Det finns nog inte mycket du kan göra tyvärr, listig som räven heter ordspråket.
Rävar tar höns som är inburade, så en rastgård till katterna skulle måsta ha grävskydd och tak.
Det bästa skyddet vore nog om du skaffade en stor hund som "skyddade" din gård, men katterna kan lika gärna bli tagna av räven när de strosar i skogen.
Kanske du känner någon som äger en stor hund som du kan "låna" Jag vet inte om det funkar med dina katter eller om det har någon långtidseffekt på rävarna. Så fort hunden är borta så är det frittfram för räven. Kanske massor av hundkiss o skit märker ut revir nog för att hålla undan rävar?!
Citera
2012-12-13, 17:54
Medlem
RockyTs avatar
Nej rävar tar sällan katter. Jag har rävar på gården, och de rör inte mina katter. Jag har sett min gamla 11-åriga katt sitta helt lugnt ett par meter från räven, som också satt och filosoferade.
Citera
2012-12-13, 17:57
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av License.To.Thrill
jag vet många personer som har fått sina katter uppätna av rävar och de har sett att räven tog dem.

är det inte lagligt att skjuta en räv som anfaller sitt husdjur då? den enda lösningen jag kommer på annars är att ta in katterna på nätterna/kvällarna.

fast rävarna brukar oftast anfalla katter som är mycket gamla och inte hinner undan. det är nog ingen fara att räven tar dina katter när dom är så pass unga och snabba i benen.

haha bullshit. trollen lufsar över gatan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in